لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

حضور «۶۰۰ شرکت خارجی» در نمايشگاه نفت و گاز ايران


افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز ایران با سخنرانی بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت.
افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز ایران با سخنرانی بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت.
گزارش‌ها حاکی از افزايش چشمگير شرکت‌های خارجی در نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللی نفت و گاز ايران است.

اکبر نعمت‌اللهی، مدير نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللی نفت، گاز، پالايش و پتروشيمی که سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ماه در تهران گشايش يافت به خبرگزاری شانا گفت که ۶۰۰ شرکت خارجی در نمايشگاه سال جاری شرکت کرده‌اند که در مقايسه با سال گذشته، بيش از سه برابر افزايش نشان می‌دهد.

به گفته وی، ۱۲۰۰ شرکت داخلی نيز در اين نمايشگاه شرکت کرده‌اند که شمار آنها نسبت به سال گذشته حدود دو برابر افزايش يافته است.

به گفته وی «نمايشگاه حاضر در شرايطی برگزار می‌شود که جمهوری اسلامی ايران با ورود به دوران جديدی از تعامل‌ها و همکاری‌ها، سعی دارد فضای جهانی را با بهره‌گيری از فنون مختلف ديپلماسی، به ويژه ديپلماسی انرژی به نفع کشور تغيير دهد».

دولت حسن روحانی از ابتدای کار با شعار «تنش زدايی» خواستار بازگشت شرکت‌های خارجی به پروژه‌های نفت و گاز ايران شد.

بيژن نامدار زنگنه وزیر نفت دی ماه پارسال اعلام کرد که در حاشيه اجلاس اوپک در وين برخی شرکت‌های بزرگ نفت و گاز اروپا و آمريکا همچون استان اويل هيدروی نروژ، انی ايتاليا، توتال فرانسه، اکسون موبيل و کونوکو فيليپس آمريکا، او.ام.وی اتريش و ويتول سوییس را برای بازگشت به ايران دعوت کرده است

بعد از اوج گرفتن تنش‌ها به خاطر برنامه هسته‌ای ايران و تنگ شدن حلقه تحريم‌ها، شرکت‌های غربی از پروژه‌های نفت و گاز ايران خارج شدند. زنگنه دی ماه سال گذشته با دعوت شرکت‌های خارجی گفت که در پنج سال آينده ۵۰۰ ميليارد دلار در حوزه نفت و گاز ايران سرمايه‌گذاری نياز است.

بهمن ماه سال گذشته پائولو اسکرونی مديرعامل شرکت نفتی «انی» ايتاليا و کريستوف دُمارژُری مدير عامل شرکت نفتی «توتال» فرانسه رسما برچيده شدن تحريم‌ها را شرط بازگشت به ايران عنوان کردند.

هم‌اکنون شرکت‌هايی از ۳۳ کشور از جمله شرکت‌های غربی از آمريکا، آلمان، فرانسه، ايتاليا، اتريش، بلژيک، آلبانی، سویيس، اسپانيا، لهستان و رومانی در نوزدهمين نمايشگاه نفت و گاز ايران شرکت کرده‌اند.

زنگنه: ايران را از شر تحريم‌ها نجات می دهيم

به گزارش شانا، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت ايران در مراسم افتتاحيه نمايشگاه نفت و گاز اعلام کرد که «ما در سخت‌ترين شرايط نشان داديم که اهل کار هستيم، ما مردم ايران را از شر اين تحريم‌ها نجات خواهيم داد، زيرا معنی ندارد ملت ايران اين همه آزار ببينند».

وی گفت که «معنی ندارد وقتی می‌توانيم از جاده صافی که روبه روی ما است حرکت کنيم، از سنگلاخ عبور کنيم». وزير نفت ايران همچين در سخنرانی خود در افتتاحيه نمايشگاه بين‌المللی نفت و گاز اعلام کرد که ايران در نظر دارد در چهار سال آينده يک ميليون بشکه بر ظرفيت توليد از ميدان‌های مشترک نفتی بيفزايد، همچنين ۱۷ فاز باقی مانده ميدان پارس جنوبی را تکميل کند.

مقامات دولت حسن روحانی دولت قبلی را به «افراط کاری و تقابل» متهم می‌کنند، موضوعی که باعث وضع تحريم‌های سنگين عليه ايران شده است. صادرات نفت و ميعانات گازی ايران طی سه سال گذشته از دو و نيم ميليون بشکه در روز به يک ميليون بشکه سقوط کرده است و بنا به آمار رسمی ايران، طی اين مدت تغيير چندانی در حجم توليد نفت و گاز کشور روی نداده است.

حسن روحانی رئيس جمهور ايران، ۱۴ ارديبهشت اعلام کرد که «آنچه من در اين کشور می‌فهمم اين است که راه تقابل ما با دنيا درست نيست». وی افزود که «وقتی می‌گوييم می‌خواهيم با دنيا راه سازنده داشته باشيم می‌گويند شما می‌خواهيد با دنيا بسازيد. نخير می‌خواهيم خنجر بکشيم؟».
XS
SM
MD
LG