لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

تامین سوخت پروازهای دوبی از «نفت ایران»


 فرودگاه دوبی
فرودگاه دوبی
خبرگزاری رویترز بر اساس گفته‌های منابع صنعت و تجارت نفت گزارش داده که سوخت هواپیمای تولید شده از نفت ایران مورد استفاده هزاران پرواز فرودگاه دوبی و احتمالا یک شرکت نظامی آمریکایی قرار می‌گیرد.

این گزارش که سه شنبه ۳ اردیبهشت ماه منتشر شد حاکی است که دوبی، یکی از نزدیکترین متحدان آمریکا هم‌اکنون بزرگترین مشتری میعانات گازی ایران است و روزانه دهها هزار بشکه میعانات گازی ایران را خریده و در پالایشگاه شرکت ملی نفت امارات تبدیل به سوخت هواپیما می‌کند.

سوخت تولید شده در این پالایشگاه به فرودگاه دوبی که دومین فرودگاه پر پرواز جهان است منتقل می‌شود.

رویترز می‌نویسد که در تماس با مدیر اجرایی این پالایشگاه، وی از دادن اطلاعات در مورد حجم خرید روزانه میعانات گازی ایران توسط این شرکت خودداری کرده است.

میعانات گازی نوعی نفت بسیار سبک و مرغوب است که بة‌صورت مایع از برخی میدان‌های گازی بیرون می‌آید و بهترین ماده خام برای تولید بنزین هواپیما است. بر اساس گزارش‌ها ایران روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند.

رویترز می‌افزاید که به رغم تحریم‌های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه دولت تهران، سوخت تولید شده از میعانات گازی ایران در دوبی ممکن است در هواپیماهای جنگنده کشورهای خاورمیانه نیز مورد استفاده قرار گرفته باشد.

اگرچه شرکت‌های اروپایی و آمریکایی از خرید نفت و محصولات نفتی که از نفت خام ایران تولید شده باشد، منع شده‌اند، اما هر شرکت هواپیمایی دیگری در جهان می‌تواند سوخت تولید شده از نفت ایران را بخرد. چرا که نفتی که در پالایشگاهی خارج از ایران فرآوری می‌شود، به‌عنوان محصول نفتی ایرانی قلمداد نمی‌شود.

یک مقام آمریکایی به رویترز گفته است که آمریکا سوختی که در فرودگاه دوبی مورد استفاده قرار میگیرد، سوخت اماراتی قلمداد می‌کند، نه سوخت ایرانی و مهم نیست که منشا ماده خام تولید کننده این سوخت کجا بوده است.

رویترز می‌نویسد که یکی از مشتریان سوخت تولید شده از این پالایشگاه همچنین ممکن است «آژانس لوجستیکی دفاعی آمریکا» باشد که سوخت هواپیماهای جنگنده پایگاه هوایی المنهاد امارات در نزدیک دوبی را تامین می‌کند. پایگاه المنهاد یکی از پایگاه‌های اصلی متحدان غربی آمریکا در منطقه است.

رویترز بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های ایران می‌نویسد که این کشور در سال گذشته خورشیدی ۷٫۵ میلیارد دلار میعانات گازی از میدان پارس جنوبی صادر کرده است.

این گزارش می‌افزاید که پالایشگاه امارات تخمین زده می‌شود که روزانه مشتری ۱۲۷ هزار بشکه میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۲ بوده باشد.

پالایشگاه امارات ماه فوریه سال جاری اعلام کرد که روزانه ۲۰ هزار بشکه میعانات گازی از کویت وارد می‌کند و دنبال جایگزین‌های دیگری برای تامین نیازهای میعانات گازی خود است.

رویترز می‌افزاید که آمار ردگیری کشتی‌ها نشان می‌دهد که یک نفتکش با ظرفیت یک میلیون بشکه هر هفته یکبار در مسیر پارس جنوبی-دوبی تردد می‌کند.
XS
SM
MD
LG