لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

«رشد ۹۰ درصدی» درآمدهای نفتی ایران بعد از برجام


دولت حسن روحانی می‌گوید که «درآمد نفتی ایران نسبت به قبل از اجرای برجام ۹۰ درصد رشد نشان می‌دهد».

سایت رسمی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت یکشنبه ۲۲ فروردین ماه گزارشی منتشر کرده است که می‌گوید در صورت احتساب «صادرات روزانه ۱.۷ میلیون بشکه نفت خام ایران با قیمت فعلی» ایران درسال جاری به درآمد حدود ۲۱ میلیارد دلار دست خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید که «درحالیکه در خوشبینانه‌ترین حالت و احتساب صادرات یک میلیون بشکه‌ای نفت پیش از برجام درآمد نفتی ایران به حدود ۱۲ میلیارد دلار می‌رسید».

گزارش یاد شده در ادامه می‌نویسد «در حالی این محاسبات برمبنای صادرات یک میلیون بشکه‌ای نفت در هر روز پیش از برجام در نظر گرفته شده که بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه روند تحریم و به توافق نرسیدن با گروه ۱+۵ قطعاً تاکنون صادرات نفت کشور را به صفر رسانده بود. همین امر نیز اخیراً مورد تاکید رئیس جمهور قرار گرفته است».

در سال ۹۱ آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد که بر اساس آن مشتریان نفتی ایران برای معاف شدن از تحریم‌های این کشور بایستی هر شش ماه یک‌بار واردات نفت از ایران را به مقدار «چشمگیر» کاهش دهند. نتیجه این تحریم افت صادرات نفت خام ایران از ۲.۲ میلیون بشکه به حدود یک میلیون بشکه طی دو سال شد.

در پاییز سال ۹۳ ایران و شش قدرت جهانی به توافق موقت دست یافتند و آمریکا متعهد شد که فشار به مشتریان ایران برای کاهش پلکانی واردات نفت این کشور را متوقف کند و در زمستان سال گذشته نهایتاً تهران و شش قدرت جهانی توافق جامع هسته‌ای را به اجرا گذاشتند و تحریم‌ها علیه ایران لغو شد.

بر اساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت ایران در ماه گذشته، مارس، به حدود ۱ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه رسید. گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز می‌گوید که هم‌اکنون صادرات نفت خام کشور به ۱.۷ میلیون بشکه رسیده است.

ایران همچنین روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه نیز میعانات گازی صادر می‌کند که آمارهای بین‌المللی این نوع نفت فوق سبک را در آمارهای خود وارد نمی‌کنند. میعانات گازی از میدان‌های گازی تولید می‌شود.

ایران هفته گذشته اعلام کرد که صادرات نفت و میعانات گازی خود را به ۲ میلیون بشکه در روز رسانده است.

بر اساس بودجه سال جاری که مجلس ایران روز یکشنبه کلیات آن را تصویب کرد، صادرات ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی پیش‌بینی شده است.

این گزارش می‌افزاید که قبل از تحریم‌ها روزانه تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت ایران به اروپا صادر می‌شد. اروپا از نیمه سال ۲۰۱۲ واردات نفت ایران را تحریم کرد و تنها چند شرکت به خاطر تسویه بدهی ایران، واردات نفت را به‌صورت محدود ادامه دادند.

بر اساس این گزارش، صادرات روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه به اروپا برنامه‌ریزی شده است.

XS
SM
MD
LG