لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۰

قدرت‌نمايی کوروش باقری و وزنه‌برداری ايران در غياب المپيکی‌ها


رشید شریفی
رشید شریفی
مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسيا در سال ۲۰۱۳ با قهرمانی ايران به پايان رسيد. شاگردان کوروش باقری با کسب ۹ مدال طلا از عنوان قهرمانی سال گذشته نيز دفاع کردند.

سهراب مرادی سه طلا، رسول تقيان، سجاد بهروزی و رشيد شريفی نيز هر کدام دو طلا را به گردن آويختند. در حالی که چينی‌ها نشانی از قدرت واقعی خود را بروز ندادند، کره شمالی در مجموع مسابقات زنان و مردان ۱۵ مدال طلا را نصيب خود کرد و موفق‌ترين تيم حاضر در مسابقات بود.

قوی‌ترين مرد رقابت‌ها نيز روسلام نورالدينوف از ازبکستان در دسته ۱۰۵ کيلوگرم بود که با مجموع ۴۲۰ کيلوگرم به عنوان قهرمانی دست يافت.

ستاره مسابقات رسول تقيان در ۷۷ کيلو بود که رکورد ايران را فرو ريخت و حدنصابی به جا گذاشت که بيش از رکورد نايب قهرمان همين وزن در المپيک لندن است.

قهرمانی ايران در حالی رقم خورد که وزنه‌برداران موفق المپيکی ايران يعنی کيانوش رستمی (برنز)، سعيد محمدپور (پنجم)، نواب نصيرشلال (نقره)، سجاد انوشيروانی (نقره) و بهداد سليمی برنده مدال طلای المپيک لندن جايی در ترکيب تيم اعزامی به مسابقات قهرمانی آسيا نداشتند و وضعيت ادامه حضور آنها در تيم ملی نيز به خاطر عدم تمايل خودشان و تداوم اختلاف با کوروش باقری مشخص نيست. سهراب مرادی تنها وزنه‌بردار اعزامی به قزاقستان بود که در لندن هم حضور داشت.

صرف نظر از دلايل ملی‌پوشان تحريمی و ميزان قصور کوروش باقری در دامنه‌دار شدن اختلافات، نتايج مسابقات قهرمانی آسيا نشان داد که وزنه‌برداری ايران بدون ستارگان المپيکی نيز دست کم در سطح آسيا می‌تواند از اعتبار خودش دفاع کند.

در قزاقستان، جابر بهروزی وزنه‌بردار دسته ۶۹ کيلو به عنوان اولين نماينده ايران به روی تخته رفت و به مدال طلای يکضرب و مجموع رسيد. در دسته ۷۷ کيلوگرم رسول تقيان از ايران حتی از قهرمان يک وزن بالاتر از خودش هم حدنصاب بهتری به جا گذاشت. پولادمرد اصفهانی با ۳۶۶ کيلو به مدال طلا رسيد تا رکورد ايران که با ۳۶۵ کيلو در اختيار محمدحسين برخواه بود را بشکند.

در ۸۵ کيلو سهراب مرادی مدافع عنوان قهرمانی که نخستين بار در سال ۲۰۰۸ مدال برنز آسيا را گرفته و در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ نيز قهرمان اين قاره شده، مجدداً روی سکوی شماره يک ايستاد. او پارسال به خاطر رقابت با کيانوش رستمی رکوردهای بهتری زده بود، گرچه زورآزمايی امسال با صفا راشد از عراق نيز آسان نبود. مرادی با مجموع ۳۵۸ قهرمان آسيا شد. او پارسال با ۳۸۸ کيلو اول شده بود.

مدال‌های اين دسته توسط تاماش آيان رئيس فدراسيون جهانی وزنه‌برداری اهدا شد. مرادی پس از قهرمانی به فارس‌نيوز گفت: برای رقابت‌های جهانی لهستان آماده‌تر خواهم شد. رقيب عراقی‌ام برای کسب مدال طلا آمده بود و رقابت سختی داشتيم اما اگر لازم بود وزنه‌های بيشتری می‌زدم تا باز هم بالای سر او قرار بگيرم.

ياسين باقری ملی‌پوش دسته ۹۴ کيلو روی سکوی سوم قرار گرفت. کيا قدمی و محسن بهرام‌زاده در دسته ۱۰۵ کيلو روی تخته رفتند. در يکضرب، محسن بهرام‌زاده دوم شد و قدمی سوم. اما در دوضرب، قدمی نقره گرفت و بهرام‌زاده برنز. در مجموع نيز محسن بهرام‌زاده نايب قهرمان شد و کيا قدمی روی سکوی سوم ايستاد.

بهادر مولايی و رشيد شريفی در دسته ۱۰۵+ کيلو به روی تخته رفتند. در يکضرب، شريفی با ۱۹۱ کيلو طلا گرفت و مولايی دوم شد. در دوضرب مولايی سه بار در مهار وزنه ناموفق ماند و حذف شد اما رشيد شريفی با غلبه بر وزنه ۲۲۶ کيلويی ضمن نايب قهرمانی در دوضرب، طلای مجموع را هم به گردن آويخت. شريفی که قهرمان سال ۲۰۰۸ همين مسابقات است، پس از کسب مدال طلا گفت: پس از ۴ سال دوری از ميادين توانستم با قهرمانی به رقابت‌ها بازگردم و از عملکردم راضی هستم.

فهرست برندگان مدال طلا و نقره مسابقات در مجموع حرکات اوزان مختلف در ادامه آمده است.

۵۶ کيلو: ۱- اون يون چول (کره شمالی) ۲۸۶ کيلو، ۲- تاخ کيم توان (ويتنام) ۲۸۱ کيلو
۶۲ کيلو: ۱- کيم اون گوک (کره شمالی) ۳۱۵ کيلو، ۲- فرهاد کارکی (قزاقستان) ۳۰۳ کيلو
۶۹ کيلو: ۱- جابر بهروزی (ايران) ۳۲۳ کيلو، ۲- کتوت آريانا (اندونزی) ۳۱۰ کيلو
۷۷ کيلو: ۱- رسول تقيان (ايران) ۳۶۶ کيلو، ۲- ژونگ گوشون (چين) ۳۵۶ کيلو
۸۵ کيلو: ۱- سهراب مرادی (ايران) ۳۵۸ کيلو، ۲- صفا راشد (عراق) ۳۵۱ کيلو
۹۴ کيلو: ۱- الکساندر زايچکوف (قزاقستان) ۳۸۵ کيلو، ۲- ژانگ شنگ (چين) ۳۷۴ کيلو
۱۰۵ کيلو: ۱- روسلان نوردالدينوف (ازبکستان) ۴۲۰ کيلو، ۲- محسن بهرام‌زاده (ايران) ۳۹۰ کيلو

۱۰۵+ کيلو : ۱- رشيد شريفی (ايران) ۴۱۷ کيلو، ۲- چن شين چيه (تايوان) ۴۱۳ کيلو
تيم ملی ايران با کسب ۹ طلا، ۷ نقره و ۵ برنز و کسب امتياز ۵۶۴ قهرمان آسيا شد و تيم‌های هند و تايوان به ترتيب با مجموع امتياز دوم و سوم شدند.

کوروش باقری درباره قهرمانی وزنه‌برداری ايران گفت: در رقابت‌های تيمی خوب کار کرديم و توانستيم قهرمانی را از آن خود کنيم، در انفرادی هم تقيان فوق‌العاده بود و بايد در خصوص عملکرد ضعيف بهادر مولايی بررسی‌های بيشتری به عمل بياوريم.
XS
SM
MD
LG