لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

ایجاد منطقه آزاد تجاری و بحران سوریه محور مذاکرات ایران و قطر


کنفرانس خبری محمد جواد ظریف و خالد بن محمد العطیه وزیران خارجه ایران و قطر در تهران
کنفرانس خبری محمد جواد ظریف و خالد بن محمد العطیه وزیران خارجه ایران و قطر در تهران
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، چهارشنبه ۷ اسفند در تهران با خالد بن محمد العطیه همتای قطری خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد. روابط دوجانبه و توافق بر سر تاسیس منطقه آزاد تجاری مشترک و همچنین بحران سوریه، محور اصلی گفت‌و‌گوهای دو طرف در این دیدار بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، پس از این دیدار، آقای ظریف در کنفرانس خبری مشترکی که با العطیه برگزار کرد گفت که ایران و قطر برای افزایش مبادلات تجاری مشترک، منطقه آزاد ایجاد می‌کنند.

محمد جواد ظریف تاکید کرد که این توافق می‌تواند «امکان مبادلات گسترده‌تر بخش خصوصی فعال در کشور دوست و همسایه را فراهم کند.»

او با مفید دانستن مباحث اقتصادی مطرح شده در گفت‌و‌گو‌ها، افزود: «با نگاه عملگرایانه و معطوف به حصور نتیجه، می‌توانیم در این زمینه، دستاوردهای خوبی داشته باشیم.»

خبرگزاری دولتی قطر (قنا) هم در این زمینه گزارش داد که العطیه در کنفرانس خبری، بر اهمیت ادامه گفت‌و‌گو و تبادل نظر قطر و ایران در مسائل مورد اهتمام مشترک، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه قطر همچنین از توافق بر سر تشکیل کمیسیونی مشترک میان دو کشور برای نزدیک کردن روابط در همه زمنیه‌ها و ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک، خبر داد.

بحران سوریه دیگر محور در گفت‌و‌گوهای وزرای امور خارجه ایران و قطر بود.

آقای ظریف در کنفرانس خبری در این باره گفت: «به رغم برخی اختلافات با مسئولان قطری اما در زمینه لزوم حل بحران در سوریه از طریق راه غیر نظامی با قطر اشتراک نظر داریم.»

او همچنین اظهار داشت: «هر دو کشور بر این باورند که جنگ در سوریه نمی‌تواند ادامه داشته باشد، سرنوشت مردم سوریه را خودشان تعیین می‌کنند و دیگر اینکه ما باید به مردم سوریه کمک کنیم؛ این موارد باعث نزدیکی مواضع دو کشور به همدیگر می‌شود.»

العطیه نیز نظر وزیر امور خارجه ایران را تایید کرد و گفت که «بحران سوریه باید از راه سیاسی حل شود.»

به گزارش ایرنا العطیه، در پاسخ به سئوالی درباره حمایت‌های این کشور از مخالفان دولت سوریه اظهارداشت: «این موضوع از موارد مورد اختلاف ما با ایران است.»

وزیر خارجه قطر تصریح کرد: «ما بر خلاف برادران ایرانی، مخالفان دولت سوریه را شورشی نمی‌دانیم از نظر ما آنها انقلابیونی هستند که برای درخواست حقوق خود خارج شدند اما با گلوله روبرو شدند و ما آنها را مثل شما نمی‌بینیم.»

قطر یکی از کشورهای عربی خلیج فارس است که همواره روابط نزدیکی با ایران داشت. اما تغییرات در منطقه به ویژه بحران سوریه، باعث شد که روابط میان دو کشور، با چالش همراه شود.

در حالی که ایران، هم‌پیمان نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است و از این نظام حمایت می‌کند، قطر هم‌پیمان و حامی مخالفان او است.

با تغییر حاکمیت در قطر در پی کناره‌گیری حمد بن خلیفه امیر این کشور و واگذاری قدرت به فرزندش تمیم بن حمد، تنش‌ها میان تهران و دوحه، اندکی فروکش کرد. در آن هنگام محمد جواد آسایش سفیر ایران در قطر، این انتقال قدرت را، به سود روابط تهران-دوحه دانست.

وزیر امور خارجه ایران، چهارشنبه نیز به سابقه روابط با قطر اشاره کرد و با بیان اینکه «ما از گذشته روابط بسیار خوبی از نظر تجاری داشتیم» بر ضرورت «ارتقای روابط میان دو کشور» تاکید کرد.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش در کنفرانس خبری به گفت‌و‌گو و تبادل نظر در زمینه امنیت منطقه با وزیر امور خارجه قطر نیز اشاره کرد و گفت: «امنیت منطقه نیازمند گفت‌و‌گو، تبادل نظر، همکاری و همفکری بین کشورهای سواحلی است و ما خوشحالیم که دیدگاه‌های مشترکی در این زمینه داریم.»

وی خاطر نشان کرد: «نگرانی‌های ایران و قطر از ادامه درگیری‌ها در منطقه از دیگر موضوعات گفت‌و‌گو بین وزرای خارجه دو کشور بود و امیدواریم که دیدگاه‌هایمان در این زمینه روز به روز به هم نزدیک‌تر شود.»

العطیه نیز با تاکید بر اهمیت گفت‌و‌گو برای بازگشت امنیت به منطقه، اظهار داشت: «وجود اختلاف در دیدگاه‌ها به معنی بحث نکرد بر سر بعضی مسائل منطقه‌ای نیست.»
XS
SM
MD
LG