لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

واکنش تهران به اظهارات سرکوزی درباره احتمال حمله به ایران


در واکنش به هشدار نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، نسبت به حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران، وزارت خارجه ایران به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت برای ثبات منطقه بهتر است از بیان اینگونه مطالب خودداری شود.

روز چهارشنبه، نیکولا سرکوزی، ایران را متهم به داشتن برنامه نظامی اتمی کرد و بدون نام بردن از کشوری گفت ممکن است به ایران حمله پیشگیرانه صورت بگیرد.

نیکولا سرکوزی تصریح کرد: «برنامه‌های اتمی نظامی و موشک‌های بالستیک ایران موجب تهدید فزاینده‌ای شده که ممکن است به حمله پیشگیرانه به تاسیسات ایران منجر شود که در آن صورت می‌تواند بحران بزرگی بیافریند و از این رو فرانسه به هر قیمتی خواهان اجتناب از آن است.»

در واکنش به این اظهارات، حسن تاجیک، مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه، با صلح‌آمیز دانستن برنامه اتمی ایران که به گفته او از سوی آژانس تایید شده، درباره اظهارات نیکولا سرکوزی، تصریح کرد: «بدیهی است هرگونه اظهاراتی که مبتنی بر داده‌های غیرواقع‌بینانه باشد می‌تواند زمینه را برای بی‌ثبات کردن منطقه فراهم نماید لذا توصیه می‌شود با توجه به واقعیت‌ها، از بیان اینگونه اظهارات اجتناب شود.»

نیکولا سرکوزی، برخلاف گفته حسن تاجیک، ایران را به داشتن برنامه محرمانه نظامی اتمی متهم کرده و گفته بود، تهران از «گفت‌وگوی جدی» سر باز می‌زند و اقدامات تحریک‌آمیز در برابر درخواست جامعه جهانی برای شفاف‌سازی برنامه هسته‌ای‌اش انجام می‌دهد.

رئیس جمهور فرانسه همچنین تاکید کرد که پاریس به همراه دیگر متحدانش تلاش خواهند کرد، حلقه تحریم‌های ایران تنگ‌تر شود.

گرچه نیکولا سرکوزی، از کشوری که ممکن است به ایران حمله کند، نامی نبرده، اما وزیر خارجه سابقش، برنار کوشنر ماهها پیش تصریح کرده بود اسرائیل به ایران برای جلوگیری از رسیدن تهران به بمب حمله خواهد کرد؛ احتمالی که اسرائیلی‌ها آن را رده نکرده‌اند.

یک روز پس از این اظهارات نیکولا سارکوزی، شماری ‌از دیپلمات‌های غربی در آژانس که نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، اعلام آمادگی ایران، برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای‌اش را ناکافی و تاکتیکی ارزیابی کرده‌اند.

یکی از این دیپلمات‌ها که نامی از وی برده نشده، گفته است یک رشته مسائل اساسی و مرتبط به «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که تهران از پاسخگویی به آنها سر باز می‌زدند.

یک دیپلمات دیگر به خبرگزاری رویترز گفته است که از دید وی پیشرفتی در موضوع ایران حاصل نشده چراکه به گفته او ایران به دغدغه‌های اصلی آژانس پاسخ نداده است.

این دیپلمات، اعلام آمادگی ایران برای حل و فصل مسائل مرتبط با برنامه هسته‌ای‌‌اش را به «تهاجمی نرم» تشبیه کرده و می‌گوید این حرکت دیدگاه آژانس به ایران را تغییر نداده است.

ایران به تازگی اعلام کرده از با طرح گام به گام روسیه برای حل اختلافات تهران با گروه ۱+۵ استقبال می‌کند.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران به همین منظور سفری به مسکو داشت تا در این باره با مقام‌های روس رایزنی کند.

وزیر خارجه ایران این اقدام روسیه را به «فال نیک» گرفته و اظهار داشت هنوز برای اعلام جزئیات این طرح زود است.

صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تصریح کرد: «ما اعلام کردیم باید پیشنهادهای آنها را مطالعه و بررسی کنیم. راه طولانی در این مسیر داریم و باید رایزنی‌های فراوانی صورت گیرد تا به نقاط مشترک برسیم.»

با این حال گرچه مقام‌های دولتی ایران، چندان به جزئیات این طرح نپرداخته‌اند، مهدی سنایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که همراه وزیر خارجه به مسکو رفته بود، می‌گوید بر اساس این طرح ایران برای اعتمادسازی گام برمی‌دارد و همزمان گروه ۱+۵ نیز گام‌های متقابلی بر خواهد داشت و داوری این روند نیز بر عهده آژانس خواهد بود.

شورای امنیت تاکنون به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای ایران چهار قطعنامه تحریمی وضع کرده است.

این نهاد خواستار توقف فوری غنی‌سازی اورانیوم در ایران است؛ خواسته‌ای که ایران آن را غیرقابل پذیرش دانسته است.
XS
SM
MD
LG