لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

بازگشت نفت ایران به بازار و تاثیر آن بر اقتصاد روسیه


 ولادیمیر پوتین و الکساندر نواک رئیس جمهور و وزیر انرژی روسیه.
ولادیمیر پوتین و الکساندر نواک رئیس جمهور و وزیر انرژی روسیه.

روسیه و ایران برای گسترش همکاری‌های نفتی ابراز تمایل کرده‌اند اما دربارهٔ تهاتر بحث‌برانگیز نفت در برابر کالا همچنان پیام‌های ضدونقیض می‌فرستند. به عقیدهٔ وزیر انرژی روسیه، بازگشت نفت ایران به بازار جهانی تأثیر چندانی روی بهای نفت نخواهد داشت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:30 0:00
لینک مستقیم


علی‌احمد یارمحمدی مقام بلندپایهٔ وزارت نفت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک نسبت به گسترش همکاری با روسیه در دورهٔ پساتحریم ابراز امیدواری کرد؛ به‌ویژه که به گفتهٔ وی، این همکاری در دورهٔ تحریم نیز متوقف نشده بود. وی همچنین اظهار داشت که ایران نفت تولیدی خود را بدون هرگونه واسطه در بازار جهانی عرضه می‌کند اما این امر مانع همکاری تهران و مسکو در بازار جهانی نفت نخواهد شد.

این اظهارات در حالی بیان شد که چندی پیش آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه با اشاره به تهاتر احتمالی نفت ایران با کالاهای روسی گفت که روسیه نفت ایران را صادر نخواهد کرد اما دلالان روس می‌توانند در این روند مشارکت کنند. وی همچنین طی آخرین نشست مطبوعاتی در مسکو گفت که روسیه درصدد است طی اجلاس بعدی کمیسیون بین‌دولتی با ایران مشارکت شرکت‌های روسی در طرح‌های نفت و گاز ایران را با نمایندگان ایران بررسی کند. وی افزود که تاکنون هیچ امتیازی به شرکت‌های روسی ارائه نشده است.

آلکسی استروفسکی تحلیلگر سیاسی در مسکو می‌گوید همکاری‌های اقتصادی روسیه و ایران تاکنون ناچیز بوده و بعید است این وضعیت به طور اساسی تغییر کند:

«سطح همکاری‌های اقتصادی ما پایین است. در اصل، روابط تجاری روسیه با تمام کشورهای شرقی کمتر از ۱۵ درصد کل مبادلاتش است و مبادلات تجاری با ایران تنها یک میلیارد دلار در سال است. این وضعیت را نمی‌توان یکباره تغییر داد. به‌خصوص که روسیه و ایران به صنعت نفت و گاز وابسته‌اند و در حالی‌که در این حوزه رقیب هستند، همکاری موثرشان بسیار بعید است. آن هم در شرایطی که ایران از بار تحریم رها می‌شود و به دنبال گسترش همکاری با غرب است اما روسیه هدف تحریم‌های غرب قرار گرفته. به عقیدهٔ من، مسکو و تهران به یکدیگر به عنوان شریکی نگاه می‌کنند که تنها در صورت عملی نشدن همکاری‌شان با غرب به هم نیاز پیدا می‌کنند.»

آلکساندر نواک وزیر انرژی روسیه که با خبرنگاران در مسکو گفت‌وگو می‌کرد اظهار داشت که به عقیدهٔ روسیه بازگشت ایران به بازار جهانی نفت باعث نواسانات شدید بهای آن نخواهد شد. وی افزود که بنابه برآورد کارشناسان، ایران پس از لغو تحریم‌ها طی سال آینده می‌تواند حدود یک میلیون بشکه و در آینده دو و نیم میلیون بشکه نفت به تولید کنونی خود اضافه کند اما به گفتهٔ وزیر انرژی روسیه، بازار از مدت‌ها پیش به این تحول احتمالی واکنش نشان داده. او همچنین گفت که روسیه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند و هزینهٔ استخراج آن بدون مالیات بشکه‌ای بین ۳ الی ۱۵ دلار است. وزیر انرژی روسیه تاکید کرد که این سطح تولید در میان‌مدت در همین حد باقی خواهد ماند.

اخیراً بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفت که ظرفیت تولید نفت ایران در آیندهٔ نزدیک به۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

میخائیل یوریف کارشناس مسائل انرژی در مسکو می‌گوید که بازگشت ایران به بازار نفت و گاز روسیه را با چالش روبرو می‌کند:

«بی‌تردید بازگشت ایران باعث کاهش بهای نفت خواهد شد. از سوی دیگر، نباید از یاد ببریم که عوامل غیراقتصادی نیز بر بهای جهانی نفت تأثیر دارد. اگر در مرزهای عربستان بیش از این آشوب به‌پا شود، بهای نفت ممکن است تا بشکه‌ای ۲۰۰ دلار نیز برسد. اما درغیر اینصورت، برای نجات اقتصاد خود باید کل ساختار آن را تغییر دهیم.»

چندی پیش خبرگزاری بلومبرگ روسیه را بزرگ‌ترین بازندهٔ بازگشت ایران به بازار نفت خواند.

سه‌شنبه وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که ده روز دیگر با دبیرکل اوپک دربارهٔ وضعیت بازار و دورنمای آن با توجه به لغو تحریم‌ها علیه ایران تبادل نظر خواهد کرد. براساس توافقی که هفتهٔ گذشته میان شش قدرت جهانی و ایران حاصل شد، تحریم‌ها علیه ایران در ازای محدود کردن برنامهٔ اتمی لغو خواهد شد.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG