لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

برگزاری کمیسیون ایران و آفریقای جنوبی پس از پنج سال وقفه


نکوآنا ماشابانه وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی و محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش
نکوآنا ماشابانه وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی و محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش
پس از پنج سال وقفه، نشست کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور محمد جواد ظریف در شهر پرتوریا برگزار شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، چهارشنبه شب در راس هیاتی وارد ژوهاسنبورگ شد. این دومین دیدار دوجانبه محمد جواد ظریف از یک کشور خارجی پس از عراق است.

کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و آفریقای جنوبی در حالی برگزار می‌شود که مناسبات اقتصادی دو کشور تحت تاثیر تحریم‌ها به شدت صدمه دیده است، به طوریکه آفریقای جنوبی مدتی بعد از اعمال تحریم های نفتی غرب علیه ایران، واردات نفت خود را قطع کرد و شرکت‌های سرمایه‌گذار این کشور یا مجبور به ترک ایران شده اند یا با دشواری‌های تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای نمونه شرکت پتروشیمی ساسول آفریقای جنوبی در مرداد ماه امسال اعلام کرد سرمایه‌گذاری در ایران را متوقف کرده و شرکت مخابراتی «ام تی ان» که ۴۹ درصد از سهام شرکت ایرانسل را در اختیار دارد، می‌گوید تحت فشار تحریم‌ها متحمل زیان مادی شده است. در ماه جاری میلادی این شرکت اعلام کرد که ۴۵۰ میلیون دلار خود را به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند از ایران خارج کند.

واردات ایران از آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل آن ۴۶.۷ درصد کاهش داشت و به ۳۸ میلیون دلار رسید.

صادرات ایران به آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال پیش از آن ۶۳ درصد کاهش داشت و به حدود یک میلیارد دلار رسید که بخش عمده آن به کاهش فروش نفت و در نهایت توقف آن به این کشور برمی‌گردد.

محمدجواد ظریف در صفحه فیسبوک خود اذعان کرده که تحریم‌ها به روابط تجاری دو طرف لطمه زده، به طوری که آفریقای جنوبی در طول پنج سال گذشته تمایلی برای برگزاری نشست این کمیسیون نداشته است.

به گفته ظریف نکوآنا ماشابانه وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی که در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کرده بود در همان موقع خواستار از سرگیری این نشست‌ها شده بود که سرانجام برگزار شد.

وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با ژاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ترکیه می‌رود و همانطور که خود گفته است روز جمعه با عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه دیدار خواهد داشت.

وی، در همین حال در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا به حملاتی که گروه‌های داخلی علیه سیاست خارجی و تیم دیپلماسی ایران به راه‌انداخته‌اند اشاره کرده و خواستار آن شد که این گروه‌ها منافع ملی ایران را در نظر بگیرند.

ظریف تصریح کرد: «... نمی شود خودی را در برابر خارجی واداده نشان دهید؛ این یک علامت به طرف خارجی است که اینها یک گروه واداده هستند و تا می‌توانید به اینها فشار وارد کنید».
XS
SM
MD
LG