لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۶

وزیر بهداشت: ایرانی‌ها سه‌ برابر مردم جهان نمک می‌خورند


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز یکشنبه هشتم اسفند گفت: ایرانی‌ها حداقل سه‌برابر مردم جهان نمک مصرف می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر،حسن قاضی‌زاده هاشمی با اعلام این موضوع در نخستین «مجمع سلامت»، به شماری از بیماری‌ها و معضلات بهداشتی زنان و مردان ایرانی اشاره کرد.

وی یکی از معضلات عمومی بهداشت ایرانی‌ها را مصرف افراطی نمک دانست و گفت: «مصرف نمک ما ۱۲ گرم است که این عدد حداقل سه‌برابر مصرف جهانی است و بیشترین علت آن به خاطر مصرف نان است که در آن از نمک زیاد استفاده می‌شود.»

به گفته وزیر بهداشت، ۸۵ درصد زنان و ۹۴ درصد مردان ایرانی بالاتر از حد مجاز نمک مصرف می‌کنند.

پیشتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، اعلام کرده بود که مصرف نمک، شکر و چربی در میان ایرانی‌ها در وضع بدی قرار دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرده بود که باید در مورد ضوابط برخی محصولات غذایی «اصلاح ملی» صورت گیرد.

به گفته آقای دیناروند، برای نمونه مقررات میزان نمک در پنیر از چهار درصد به دو درصد رسیده و میزان نمک در نان هم از دو درصد به ۱.۸ درصد کاهش یافته است.

شهرام رفیعی‌فر، مدیرکل دفتر آموزش و تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هم پیش از این گفته بود: «نمک، شکر و هرویین، سه سم سفید هستند. نمک نسبت به هرویین تلفات بیشتری می‌گیرد، همه این‌ها درحالی است که همه با هرویین مقابله می‌کنند، درحالی‌که نمک بسیار مضر‌تر از هرویین است.»

به نوشته مهر،‌ حسن قاضی‌زاده هاشمی، در ادامه سخنان خود بیماری‌های غیر واگیر را مهمترین عامل مرگ و میر جوامع کنونی دانست و ابراز امیدواری کرد که در یک دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله بتوان استانداردهای مطلوب را در ایران پیاده کرد.

به گفته او، میزان شیوع چاقی در زنان ایرانی ۲۹.۷۶ درصد و در مردان ۱۵.۲۹ درصد است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای قاضی زاده هاشمی روز ۱۹ دی ماه گفته بود که «حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت می‌گوید ۵۰ درصد جمعیت ایران اضافه وزن دارند و بیشتر این تعداد درمیان زنان هستند.»

وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی، در ادامه به موضوع فعالیت های فیزیکی اشاره کرد و افزود:«۹۶ درصد زنان ایرانی فعالیت فیزیکی خیلی کم و یا اصلا ندارند و این وضعیت در بین مردان ما ۸۳ درصد گزارش شده است.»

فشار خون یکی دیگر از معضلات سلامت ایرانیان است که به گفته‌ وزیر بهدشت،‌درمان و آموزش پزشکی، نیمی از کسانی که به فشار خون مبتلا هستند از بیماری خود خبر ندارند.

آنطور که حسن قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید ۲۸.۱۹ درصد زنان و ۲۸.۳۱ درصد مردان ایرانی دچار فشار خون هستند. همچنین شیوع دیابت در کشور در زنان ۱۰.۳ درصد و در مردان ۸.۵ درصد است. چربی خون در زنان ۲۹.۵ درصد و ۲۲.۵ درصد در مردان است.

اما به گفته وزیر بهداشت ۵۰ درصد مرگ و میر ایرانی‌ها به خاطر بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی است.

آمار مصرف دخانیات در ایران هم طبق این گزارش در میان مردان ۴ درصد و در میان مردان ۲۵.۱۶ درصد است.

وزیر بهداشت مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی و مصرف الکل را چهار عامل افزایش بیماری‌های غیرواگیر در ایران برشمرد.

پیش از این،‌ گزارش خبرگزاری ایسنا، رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت ،‌درمان و آموزش پزشکی، ۳۰ بهمن ماه گفته بود که سالانه صدها هزار تن در ایران بر اثر مرگ زودرس فوت می‌کنند و « بسیاری از بیماری‌هایی که به مرگ زودرس منجر می‌شود، به علت افزایش وزن و چاقی، عدم تحرک، تغذیه نامناسب و مصرف زیاد انرژی به وجود می‌آیند.»

به گفته این مقام جمهوری اسلامی ایران، هر سال حدود ۲۱۳ هزار تن زیر ۷۰ سال و ۱۰۰ هزار تن زیر ۵۵ سال بر اثر مرگ زودرس فوت می‌کنند.

وی افزوده بود: «حدود ۹۰ درصد از ایرانی‌ها حداقل تحرک را دارند که این موضوع سبب خواهد شد تا بیماری پرفشاری خون در ۶۰ درصد و در ۱۰ درصد نیز زمینه ابتلا به دیابت ایجاد شود».

XS
SM
MD
LG