لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۳

سرنوشت مذاکرات هسته‌ای و «دکان دلالان تحریم»


فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که در شرايط کنونی اقتصاد ايران، دستيابی به توافق هسته‌ای می‌تواند راه نجاتی برای اقتصاد ايران باشد.

میرعلی حسینی در گفت‌وگو با فریدون خاوند کارشناس اقتصاد در پاریس، از او می‌پرسد، محافل اقتصادی ایران چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای را، چگونه می‌بینند؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:38 0:00
لینک مستقیم


فریدون خاوند: در محافل اقتصادی و کارشناسی و همین طور در جمع فعالان بازار، بار دیگر نوعی امیدواری توام با بیم و هراس در مورد آینده این دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران دیده می‌شود. امیدواری به این دلیل که خبرهای خوب کم نیست و بیم و هراس از این نظر که این بار به احتمال نزدیک به یقین، تکلیف کار یکسره می‌شود و دور دیگری دستکم در آینده قابل پیش‌بینی در کار نخواهد بود.

نمونه‌ای از ابتکار اقتصاددانان ایرانی را ما در سر مقاله بامدادسه‌شنبه‌،‌ ۱۲ اسفند ماه، روزنامه «دنیای اقتصاد» چاپ تهران می‌بینیم به قلم آقایان دکترغنی‌نژاد و دکتر بهکیش در راستای بسیج نیروهای پشتیبان تلاش برای حل پرونده هسته‌ای.

روی سخن آنها با ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا است و دعوت از آنها برای به راه انداختن کمپینی در راستای خنثی کردن مخالفان حل و فصل پرونده هسته‌ای.

استدلال این دو اقتصاددان متکی بر تاثیر فرجام گفت‌وگوهای هسته ای است بر زندگی تک‌تک ایرانیان. اینکه ایران باید هر سال، تنها برای انبوه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اش، یک میلیون فرصت شغلی به وجود بیاورد، و اینکه تحریم تنها به سود کشورهایی مثل ترکیه و امارات و عربستان تمام می‌شود که جای ایران را پر کرده‌اند.

به جز رقبای منطقه‌ای، چه کسانی در داخل کشور از تحریم ایران سود می‌برند؟

طی سی و چند سال گذشته و به خصوص در سال‌های اخیر در رابطه با پرونده هسته‌ای، گروه‌های مافیایی نیرومندی در داخل ایران از انزوای کشور سود برده‌اند و اینها در شرایط فعلی با تمام امکانات خود علیه مذاکره‌کننده‌های ایرانی بسیج شده اند.

با رفع تحریم، با عادی شدن وضعیت بین‌المللی کشور، دکان دلالان تحریم بسته می‌شود و اینها از همین می‌ترسند.

در عوض می‌بینیم که همه نیروهای زنده کشور، محافل کسب و کار، سرمایه‌گذاران و کار آفرینان، بی‌صبرانه به پایان تحریم‌ها چشم دوخته‌اند.

روز دوشنبه در پی پخش گزارش‌هایی در مورد لغو احتمالی تحریم در عرصه «سوییفت»، بازار بورس جان گرفت. چه بنگاه‌هایی از انتشار این گزارش‌ها استفاده کردند؟

«سوییفت» مرکزی است در بروکسل که به هزاران بانک در دویست کشور جهان امکان می‌دهد با هم ارتباط بگیرند.

ایران، به دلیل تحریم، از خدمات سوییفت محروم شده و به همین علت مبادلاتش با دنیا از طریق نظام بانکی بین‌المللی فلج شده است.

روز دوشنبه با انتشار گزارش‌های مربوط به امکان لغو تحریم در زمینه «سوییفت»، معامله سهام بانک‌ها به سرعت اوج گرفت و شاخص کل سهام هم بالا رفت. یک بار دیگر معلوم شد بازارهای ایران چقدر به گزارش‌های مربوط به پرونده هسته‌ای و تحریم ایرانحساس هستند.

XS
SM
MD
LG