لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

عمادی: لغو تحریم‌ها زمان خواهد برد


مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه جزئیات طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای را تصویب کرد. در ماده اول این طرح گغته شده «لغو تحریم‌ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود.»

مهرداد عمادی اقتصاددان مقیم لندن در گفت‌وگویی با رادیو فردا می‌گوید لغو و یا تعلیق تحریم‌ها ساز و کار قانونی خود را دارد و لغو برخی از آنها زمان‌بر است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:09 0:00
لینک مستقیم


مهرداد عمادی:‌ واقعیت این است که در عمل امکان برداشته شدن یکجا و کامل اینها در یک روز یا حتی یک هفته ممکن نخواهد بود. هم به خاطر محدودیت‌های اداری و حقوقی که هست و هم به خاطر اینکه تحریم‌ها همه یک‌جور نیستند. همه یک بند نیستند و همه از یک جنس نیستند. تحریم‌های مختلف، سرمایه، بانکی، تجاری، تکنولوژی، تحریم‌های خرید و فروش کیفیت‌های مختلفی هم از نظر اجرا دارند و هم از نظر اینکه چه کسی اینها را معرفی کرده و دارد نظارت می‌کند. حتی اگر ما در قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل بند تکمیلی داشته باشیم که تحریم‌ها بی‌اثر خواهند بود،‌ در عمل ما خواهیم دید که تحریم‌ها یا محدودیت‌ها یکجا برداشته نخواهد شد و همزمان هم نخواهد بود. به نظر من مجلس فقط امیدوار است که این سوخت بدهد به تیم ایران که تیم ایران بتواند از آن استفاده کند که این خواست مجلس است در ایران و ما باید سعی کنیم اگر هم نمی‌توانیم صددرصد هم اجرا کنیم خیلی تصویر نهایی توافق را به این خواسته نزدیک کنیم.

آقای عمادی،‌ سازمان ملل،‌ آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای مختلف به ویژه کشورهای غربی در چند سال اخیر تحریم‌های مختلفی را علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند. اگر طرفین مذاکرات به توافق هسته‌ای برسند در یک هفته آینده و حتی چند روز بعد از آن،‌ به نظر شما چقدر طول می‌کشد که بخشی از تحریم‌ها برداشته شود و یا حتی به حالت تعلیق دربیاید؟

در مرحله اول آن تحریم‌هایی که بلافاصله می‌شود برداشت احتیاج به بسترسازی ندارد. تحریم‌هایی مانند تحریم سوییفت است. تحریم‌های نقل و انتقال پولی بین نهادهای تجاری بخش خصوصی ایران. من این را باز تکرار می‌کنم که ما مسایلی مثل خاتم الانبیا و نهادهای مربوط به سپاه، بسیج را هیچ باور ندارم که شامل همان رفع محدودیت‌ها خواهند بود. محدودیت‌های مربوط به انتقال تکنولوژی به‌خصوص تکنولوژی فضایی و فرافضایی محدودیت‌هایی است که در چشم من بر مبنای شنیده‌هایی که داشتم بیش از یک سال طول خواهد کشید. حتی بعد از یک سال هم ما شاهد نظارت بسیار مستقیم و مستمر روی این دادو ستدها و قراردادها خواهیم بود. چیزهای مربوط به مسایل خودروسازی و اینها زمانی نخواهد برد. یعنی بلافاصله ما شاهد این خواهیم بود که صنعت خودروسازی خواهد توانست قراردادهای مربوط به سرمایه‌گذاری‌های مشترک و غیره را منعقد کند. اما اینکه یکباره ما شاهد اینها باشیم که همه اینها یکباره و به صورت کامل برداشته شود نخواهد شد. نه به خاطر عدم تمایل در سمت ۱+۵ بلکه برداشتن اینها زمان می‌خواهد برای اینکه انتقال این پیام که تحریم‌ها نیست،‌ نوشتن دستورالعمل‌ها به سازمان‌های ناظر بر تحریم‌ها و بخش خصوصی که به هر حال بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی یک مدتی هنوز در هراس خواهند بود برای بستن قرارداد با ایران که به این معناست که زمان خواهد برد.

XS
SM
MD
LG