لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

ظریف: به نفع ایران نیست که عربستان را از دست بدهد


وزیر امورخارجه ایران گفت به نفع ایران نیست که عربستان را از دست بدهد. منفعت عربستان نیز با از دست دادن ایران محقق نمی‌شود.

به گزارش ایسنا خبرگزاری دانشجویان ایران، محمد جواد ظریف، طی دیداری با سردبیران روزنامه‌های عربی در گفت‌وگو با روزنامه الرأی کویت ضمن اشاره به این که ایران و عربستان منافع مشترک، چالش‌های مشترک و ویژگی‌های مشترکی مثل دین، تاریخ و جغرافیا دارند، سپس این سوال را مطرح کرد که پس چرا نباید این دو کشور با یکدیگر همکاری کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:17 0:00
لینک مستقیم

وزیر امورخارجه ایران گفت که ایران و کشورهای عربی در یک کشتی هستند. به گفته وی اگر این کشتی آسیبی ببیند همگی غرق خواهند شد و هیچ کسی نجات پیدا نمی‌کند.

سخنان رییس سیاست خارجی ایران در حالی بیان می‌شود که حسن روحانی رییس جمهوری ایران شامگاه سه‌شنبه در گفت و گویی زنده که از شبکه یک سیما و رادیو سراسری پخش شد، در ابتدای سخنانش به موضوع واقعه منا اشاره کرد و با انتقاد از مقام‌های عربستان آنان را به «بی‌تدبیری» متهم کرد.

پیش از این نیز آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی طی سخنانی کم سابقه به عربستان سعودی اشاره کرده و هشدار داده بود که احتمال عکس‌العمل «خشن» و «سخت» ایران وجود دارد.

محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با روزنامه الرأی کویت تاکید کرد: «تهران معتقد است که عربستان از سوی داعش و تروریسم هدف قرار گرفته است». وی افزود: «ایران به بهبود روابط و دوستی با عربستان چشم دوخته ‌است».

دیدگاه‌های آقای ظریف در شرایطی منتشر می‌شود که ایران و عربستان اختلافات گسترده‌ای در مباحث اساسی منطقه از بحرین گرفته تا سوریه، عراق و به‌خصوص یمن دارند.

عمق این اختلافات به حدی‌ است که چشم‌انداز روابط متعادل میان دو کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد زیرا هریک از این دو کشور برای رسیدن به این تعادل می‌باید در سیاست‌های خود تجدیدنظر اساسی کند.

محمدجواد ظریف در بخش دیگری از گفت‌وگویش با روزنامه کویتیالرأی، آینده ایران و کشورهای عربی را یکی‌ دانست و تاکید کرد که اگر اعراب این مسئله را درک کنند و اطمینان خاطر داشته باشند ایران در کنار آن‌ها خواهد بود و به آن‌ها کمک خواهد کرد تا به ساحل امنیت برسند.

XS
SM
MD
LG