لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

ایران: به اتباع بازداشت شده جمهوری آذربایجان دسترسی کنسولی داده‌ایم


 عباس عراقچی
عباس عراقچی
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران با «دوستانه» توصیف کردن روابط تهران و باکو اعلام داشته است که ایران اجازه دسترسی کنسولی به دو تبعه بازداشت شده جمهوری آذربایجان را داده است.

اشاره وی به «فرید حسین اف» و «شهریار حاجی یف» دو تبعه جمهوری آذربایجان بوده که است که به گفته مقام‌های آذربایجانی «دو شاعر جوان بوده‌اند که به دعوت جشنواره شعری در مراغه، به ایران سفر کرده بودند.»

به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان، حاجی‌یف و حسین اف، ۲۸ ماه آوریل در آستانه برگزاری مسابقه آوازخوانی یوروویژن در باکو که باعث ایجاد تنش میان جمهوری آذربایجان و ایران شد، با دریافت دعوتنامه‌ای برای شرکت در جشنواره شعری در شهر مراغه، به ایران سفر کرده بودند که هنگام بازگشت به باکو در دوم ماه مه (چهار روز بعد) در شهر تبریز بازداشت شدند.

ایران به مدت بیش از یک ماه، به رغم دریافت ۵ یادداشت اعتراض آمیز، نسبت به بازداشت این دو تبعه آذربایجانی واکنشی نشان نداد، نهایتا تیرماه سال جاری اعلام کرد که این دو شخص به اتهام «تلاش برای انجام اقدامات خرابکارانه» بازداشت شده‌اند.

اولین دادگاه این دو شهروند آذربایجانی روز سه شنبه هفته جاری در تبریز برگزار شد و به گفته المان عبدالله‌اف، معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، این دو شخص با حضور خانواده‌های خود و نمایندگان کنسولگری آذربایجان در تبریز، با رد اتهامات امنیتی به دفاع از خود و شرح دریافت دعوتنامه و شرکت در جشنواره شعر مراغه پرداختند.

عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ایران طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا، درباره دستگیری دو تبعه آذریجانی گفت: «تنش‌ها (ی چند ماه گذشته میان ایران و آذربایجان) با برخی دستگیری‌ها در دو کشور همزمان شد که به نظر من طبیعی است و در دو کشور همسایه، مسایل مختلفی می‌تواند به وجود بیاید و افرادی با اتهامات مختلف دستگیر شوند که این موضوع را درباره روابط خودمان با سایر کشورهای همسایه هم داریم.»

اشاره وی به بازداشت‌ها، دستگیری ۴۱ نفر در جمهوری آذربایجان به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، همچنین تلاش برای اقدامات تروریستی طی ۱۴ ماه گذشته است که ۲۴ مورد آن طی چند ماه اخیر اتفاق افتاده است.

عراقچی درباره دستگیری دو تن از اتباع جمهوری آذربایجان در ایران اظهار داشت: «اتهام این افراد امنیتی است و نهادهای ذیربط، پیگیری‌های خود را داشتند و آنچه به وزارت امور خارجه مربوط می‌شود، دادن دسترسی کنسولی است که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی، این دسترسی به سفارت آذربایجان در تهران داده است و سرکنسول جمهوری آذربایجان در تبریز و متعاقب آن خانواده‌های این افراد با آن‌ها دیدار داشته‌اند.»

به دنبال تنش‌های فزاینده در روابط دو کشور همسایه و موج اتهامات، به تازگی لحن مقا‌های ایران و جمهوری آذربایجان نسبت به همدیگر آرام‌تر شده است. علی حسن اف رئیس بخش سیاسی-اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان ماه گذشته، ۱۲ ژوئیه، اعلام کرد که «طیفی از مسائل تنش‌زا میان ایران و آذربایجان در سطح‌های مختلفی در حال از میان برداشته شدن است.»

آقای عراقچی هم در گفتگو با ایرنا گفته است که جمهوری آذربایجان و ایران دو ملتی هستند که «به صورت طبیعی، متحد و دوست همدیگرند.»

به تازگی دادگاهی در باکو، حکم محکومیت آنار بایراملی، خبرنگار شبکه تلویزیونی آذربایجانی زبان «سحر» وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به نصف کاهش داد. این گزارشگر که ماه فوریه سال جاری بازداشت شده بود، قبلا در ۲۲ خرداد ماه با اتهام «حمل چهار دهم گرم هروئین» به دو سال زندان محکوم شده‌ بود. بایراملی اتهامات خود را «ساختگی» دانسته است.
XS
SM
MD
LG