لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

«۳۰ درصد» مدارس شهرستان‌‌های استان تهران فرسوده است


مدیرکل آموزش‌ و پرورش شهرستان‌های استان تهران می‌گوید ۳۰ درصد از مدارس و فضاها‌ی آموزشی استان تهران نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

به گزارش تسنیم، عبدالرضا فولادوند روز شنبه دوم بهمن یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش را فرسوده بودن فضاهای آموزشی دانست و گفت بودجه کافی برای نوسازی مکان‌های آموزشی وجود ندارد.

وزارت آموزش‌ و پرورش هزینه‌برترین وزارتخانه دولت است. این وزارتخانه با ۲۸ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان به خود، بالاترین بودجه را در میان ۱۸ وزارتخانه در لایحه بودجه سال ۹۵ به خود اختصاص داد که نسبت به سال ۹۴ نیز ۲۱ درصد نیز رشد داشته است.

در لایحه بودجه سال ۹۶ به وزارت آموزش و پرورش هم ۳۱ هزار و ۶۸۱ میلیارد تومان اختصاص داده شد که از این میزان تنها ۸۱۴ میلیارد تومان به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تخصیص یافته است.

در همین حال عنوان شده است که به علت شمار زیاد حقوق‌بگیران این وزارتخانه و هزینه‌های جاری، این وزارتخانه توان نوسازی و ایمن‌سازی مدارس را ندارد.

به گفته‌ مسئولان آموزش و پرورش، با بودجه‌های کنونی ده‌ها سال طول می‌کشد که مدارس ایران نوسازی شوند.

آن‌طور که مرتضی رئیسی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس، می‌گوید ۱۰ درصد مدارس کل کشور باید تخریب شوند و ۲۰ درصد آنها نیز نیازمند بهسازی و مقاوم‌سازی هستند.

به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس، نوسازی و مقاوم‌سازی این مدارس به سه میلیارد دلار بودجه نیاز دارد.

برپایه آماری که روزنامه دولتی ایران منتشر کرده، در سراسر ایران حدود ۵۳۰ هزار کلاس درس وجود دارد که از یک‌سوم آنها از ایمنی کافی برخوردار نیستند.

برپایه این گزارش در سطح کشور هزار و سیصد کلاس خشتی و گلی وجود دارد که حدود ۵۰ درصد این کلاس‌های در استان سیستان و بلوچستان است.

در این میان برپایه آمارهای وزارت آموزش و پرورش، استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و سییستان و بلوچستان دارای بیشترین مدارس تخریبی هستند.

همچنین ناایمن بودن سامانه‌های گرمایشی و استفاده از بخاری‌های خطرناک نفتی به یکی از معضلات مدارس در شهرها و روستاهای ایران تبدیل شده است.

حادثه مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد پیرانشهر در سال ۱۳۹۱ تنها یکی از ده‌ها نمونه حوادث مدارس ایران است که به سوختگی ۲۹ دانش‌آموز منجر شد.

XS
SM
MD
LG