لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

انتقاد از دولت روحانی به‌خاطر ندادن قراردادها به سپاه


یک روز پس از درخواست فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران از رئیس جمهوری برای لغو قرارداد ساخت ۱۰ کشتی با کره جنوبی و واگذاری آن به این نهاد،نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان این قرارداد و موارد مشابه را «توطئه جدید» و «وطن‌فروشی» خواند.

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، درسرمقاله شماره روز دوشنبه،۲۲ آذر، این روزنامه با اشاره به این قرارداد و دیگر قراردادهای دولت با شرکت‌های خارجی از جمله قراردادهای نفتی نوشت جریان به گفته او «نفوذ» قصد دارد «همه مشکلات را ناشی از اصرار و پافشاری ملت و نظام بر اصول و مبانی اسلام و انقلاب قلمداد می‌کند».

وی افزود: «جریان مرموز و نفوذ کرده در برخی از مراکز تصمیم‌ساز و سیاست‌پرداز نظام، پروژه آمریکایی-اسرائیلی تسلیم ایران و مردم این مرز و بوم به آمریکا را دنبال می‌کند و این، دقیقا همان وطن‌فروشی است که در فتنه آمریکایی -اسرائیلی ۸۸ در پی آن بود و ناکام ماند».

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان این قراردادها را « توطئه جدیدی» خواند و تاکید کرد که « وطن‌فروشی گویاترین واژه برای معرفی آن است».

یک روز پیش از این یادداشت آقای شریعتمداری، عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا سپاه پاسداران، از واگذاری این قرارداد به شرکت هیوندای کره انتقاد کرده و گفته بود که این نهاد حاضر است «با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا و ایزائیکو» این پروژه را اجرا کند.

وی از رییس جمهور خواسته بود که این قرارداد را لغو کند و گفته بود که «کره‌ای‌ها ٨ سال پیش هم ٢١٥ میلیون دلار ما را گرفتند و برای ساخت کشتی کاری نکردند».

این سخنان فرمانده خاتم‌الانبيا درحالی بیان شده است که علی اکبر غنجی، مشاور مديرعامل كشتیراني ايران پس از انعقاد قرارداد با هيوندای كره گفته بود: «در سال ٢٠٠٨، قراردادی با كره برای ساخت ١٧ كشتی منعقد شد و مبلغی در حدود ٢٢٧‌ميليون دلار پول هم به دو كارخانه STP و HHI، پرداخت شده بود كه در زمان تحريم اين پول‌ها در كره فريز و كشتی‌ها نيز ساخته نشدند».

به گفته آقای غنجی، از ٢٢٧ميليون دلاري كه در اين كشور بلوکه شده بود، بخشی در اختيار شركت STP قرار گرفته بود و حدود ١٥٤ ميليون دلار هم در اختيار شركت HHI بود كه درحال‌حاضر رقم ١٥٤ميليون دلار به‌عنوان رقم اوليه ساخت كشتی در اختيار شركت HHI قرار گرفته و ساير هزینه‌ها هم قرار است از طریق فاینانس پرداخت شود.

به گزارش روزنامه شرق، مشاور مديرعامل كشتبراني ايران تأكيد کرد: «درحال‌حاضر هيچ پولی براي ساخت اين كشتی‌ها در اختيار اين كشتی‌ساز قرار نگرفته است. پول سوخته زنده‌شده و علاوه‌بر‌آن، كره‌ای‌ها از شكايت خود عليه ايران به خاطر خسارت ناشی از توقف اين پروژه كه به‌زعم آنها ناشی از فضای‌ سياسی ايران بوده، گذشته‌اند».

تلاش سپاه پاسداران برای تصاحب این قراداد درحالی است که برخی از مقامات دولت، پیش از این اعلام کرده‌اند که این نهاد برخی از پروژه‌های پیشین خود را پس از پایان مهلت تعیین شده تحویل نداده است.

از جمله اکبر ترکان، دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ایران، در شهریور ماه ۹۳ با انتقاد از قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران به دلیل «جذب نکردن» فاینانس خارجی برای پروژه پل خلیج فارس جزیره قشم گفته بود که «زور دولت به قرارگاه خاتم نمی‌رسد».

به گفته او، این پروژه که بنا بود سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد، در زمان تحویل به دولت جدید تنها سه درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، روز دوشنبه اول آذردر واکنش به اعتراض‌ها به فعالیت‌های اقتصادی این نهاد گفته بود که «یک مشت آدم قالتاق» در حوزه پیمانکاری کشور فعالیت می‌کنند و تا اواسط دولت محمود احمدی‌نژاد، «بخش عمده‌ای» از پروژه‌های «پولساز کشور» در حوزه خودروسازی در اختیار نهضت آزادی بوده است.

قرارگاه خاتم‌الانبیاء به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تاسیس شد و بر اساس گزارش‌های پیشین سپاه به کمیسیون بودجه مجلس، ۸۱۲ شرکت ثبت شده در ایران و خارج از کشور دارد.

بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیربنایی ایران در حوزه‌های مختلف از انرژی، مخابرات، راه و ترابری و سدسازی در سال‌های گذشته با موافقت دولت و با ترک تشریفات مناقصه به این قرارگاه واگذار شده‌ است.

شهرداری تهران نیز سال ۹۳ یک تفاهم ۲۰ هزار میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد کرده بود که طبق مفاد این تفاهم‌نامه، قرار است از سوی شهرداری تهران، در چهار سال آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت غیرنقدی بابت اجرای پروژه‌های عمرانی به این قرارگاه واگذار شود.

کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، حضور نهادها و دستگاه‌های امنیتی، نظامی و انتظامی در اقتصاد ایران را از جمله مشکلات جدی بر سر راه توسعه اقتصادی، حضور بخش خصوصی واقعی و جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در کشور توصیف می‌کنند.

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌ جمهوری پیشین ایران، در تیرماه سال ۹۰ در انتقاد از واردات بدون ضابطه کالا از معابر غیرقانونی، از اصطلاح «برادران قاچاقچی خودمان» استفاده کرد که به گفته او هرجا را که خواسته‌اند سوراخ کرده‌اند و از آنجا کالا به کشور وارد می‌کنند.

همان‌ زمان صاحب‌نظران و کارشناسان در گمانه‌زنی‌های‌شان، اشاره محمود احمدی‌نژاد را به عملکرد اقتصادی سپاه پاسداران نسبت دادند، اما محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، آن سخنان را «موضوع انحرافی» خواند.

XS
SM
MD
LG