لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

اعتراض ایران به دیدار سناتور مک‌کین با اعضای سازمان مجاهدین خلق


بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران دیدارجان مک کین، سناتور جمهوریخواه، با مریم رجوی و اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق در آلبانی را در جهت تلاش آمریکا برای به گفته او، «توسعه تروریسم» دانست و گفت که این کشور باید «تاوان» این «خطا» را «پس دهد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی، روز دوشنبه ۲۷ فروردین، گفت که «حتی با تغییر حاکمیت در آمریکا نیز نشان داده شد که نگاه توسعه تروریسم در منطقه وجود داشته و این خطایی است که باید دولت آمریکا مانند دیگر خطاها تاوان آن را پس دهد».

این سخنان در حالی بیان می‌شود که جان مک‌کین از سناتورهای ارشد کنگره آمریکا بوده و دارای مقامی در دولت این کشور نیست.

بر اساس گزارش‌ها، جان مک‌کین سناتور جمهوریخواه، از یکی از مراکز سازمان مجاهدین در آلبانی دیدار و با مریم رجوی رهبر «شورای ملی مقاومت» دیدار کرده است.

آقای مک‌کین در بازدید از این مرکز در سخنانی گفته است که جمهوری اسلامی در حال گسترش «نفوذ و استبداد» خود در سراسر خاورمیانه است.

شماری از هواداران سازمان مجاهدین خلق که برای سال‌ها در اردوگاه اشرف و پس از آن لیبرتی در عراق ساکن بودند، از سال ۹۲ به این سو، تحت نظارت سازمان ملل در آلبانی مستقر شده‌اند و اواخر تابستان سال گذشته اعلام شد که انتقال این افراد از عراق به آلبانی به طور کامل انجام شده است.

در دی ماه سال گذشته و اندکی پیش از آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ۲۳ تن از مقام‌های ارشد پیشین آمریکایی در نامه‌ای از او خواسته بودند با بازنگری در سیاست واشینگتن در قبال ایران، با «شورای ملی مقاومت ایران» کار و مشورت کند.

«شورای ملی مقاومت ایران» شامل سازمان مجاهدین خلق و چند گروه دیگر است که از چهار سال پیش از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا خارج شدند.

جمهوری اسلامی گروه سازمان مجاهدین خلق را یک گروه « تروریستی» می‌خواند.

پیشتر در نشست سالانه سازمان مجاهدین خلق در تیرماه ۹۵ در پاریس، شاهزاده ترکی الفیصل، از مقام‌های پیشین عربستان سعودی حضور داشت و در مرداد ماه همان سال نیز محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با مریم رجوی، رهبر این گروه دیدار و گفت‌وگو کرد.

هر دو رویداد با انتقاد مقام‌های ایران روبه‌رو شده و ایران در تابستان گذشته به فرانسه به عنوان کشور میزبان نشست سازمان مجاهدین خلق، و به محمود عباس به دلیل دیدار با خانم رجوی رسماً اعتراض کرد.

واکنش به رفراندوم ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه همچنین رفراندوم در ترکیه را «یک بحث داخلی» خواند و گفت که «هر آن‌چه را که اکثریت مردم ترکیه بپذیرند و به آن رأی بدهند مورد احترام ما خواهد بود».

وی در عین حال اعلام کرد که در صورت تایید این رفراندوم، درباره نتیجه تاثیرات آن بر تحولات منطقه « باید صبر کرد».

آقای قاسمی ابراز امیدواری کرد که این رفراندوم «بتواند به صلح، ثبات، امنیت و ایجاد اجماع در داخل ترکیه کمک کند و این کشور را به سمت یک کشور با ثبات سوق دهد».

دولت ترکیه شامگاه یکشنبه نتایج همه‌پرسی قانون اساسی این کشور را اعلام کرد که از پیروزی خیلی نزدیک موافقان تغییرات قانون اساسی و حامیان رجب طیب اردوغان حکایت داشت، اما احزاب مخالف دولت، خواستار بازشماری ۶۰ درصد آرا شده‌اند و می‌گویند که نشانه‌هایی از تقلب در این انتخابات دیده شده است.

مقامات اتحادیه اروپا از دولت ترکیه خواسته‌اند که تلاش کند در میان مردم خود بیشترین اجماع ممکن را به وجود بیاورد.

ژان کلود جانکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و یوهانس هان کمیسر اتحادیه اروپا در بیانیه مشترکی اعلام کردند که منتظر گزارش ناظران بین‌المللی این همه‌پرسی هستند.

در همین حال گزارش‌هایی از تجمع مخالفان این همه‌پرسی در خیابان‌های ترکیه منتشر شده که با شعارهایی علیه اردوغان همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG