لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

سقوط چشمگیر شاخص بورس تهران


شاخص بورس ايران دوشنبه ۳۰ دی ماه بار دیگر سقوطی چشمگير را تجربه کرد. بر اساس آخرين داده‌های سايت رسمی بورس اوراق بهادار تهران، شاخص بورس از بیش از ۸۷ هزار واحد در ۱۰ روز گذشته به ۸۳ هزار و ۶۴۱ واحد سقوط کرده است.

طی اين مدت شاخص بورس چندين بار دچار نوسان‌های چشمگير بوده که طی ۴۷ سال گذشته بی‌سابقه توصيف شده است.

در همين زمينه خبرگزاری مهر ۳۰ دی گزارش داد که شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جريان معاملات روز دوشنبه با افت ۱۳۳۱ واحد مواجه شد و به ۸۳ هزار واحد بازگشت.

سقوط چشمگير شاخص بورس در حالی است که دوشنبه توافق هسته‌ای ايران و غرب اجرايی شد و اروپا و آمريکا برخی از تحريم‌ها عليه ايران را تعليق کردند؛ از جمله تحريم صادرات پتروشيمی و محدوديت‌های اعمال شده بر خودروسازی که سهم بزرگی در بازار بورس دارند، برای شش ماه به حال تعلیق درآمد.

خبرگزاری مهر می‌نويسد که روز دوشنبه بيشتر نمادهای معاملاتی بازار سرمايه روندی منفی را تجربه کردند.

حامد ستاک کارشناس بازار سرمايه به اين خبرگزاری گفته است که معمولا پس از هر صعود خوبی که شاخص دارد بازار منتظر بهانه ای برای اصلاح است.

بر اساس آماری که در سايت رسمی بورس اوراق بهادار تهران منتشر شده، شاخص بورس در سال ۹۰ حدود ۲۵۰ هزار واحد بود که در سال گذشته به حدود ۴۰۰ هزار واحد اوج گرفت. اما آنچه که باعث تعجب شده، اينکه اين شاخص طی سال جاری تا دو برابر افزايش يافته و از مرز ۸۷ هزار واحد عبور کرده است.

کارشناسان اقتصادی تاکنون عوامل مختلفی مانند سهم چشمگير شرکت‌های دولتی در بازار بورس که از حمايت‌ها و حتی کمک‌های مالی دولت برخوردارند، يا تغيير سمت جريان نقدينگی از بخش‌هايی که دچار بحران يا رکود هستند، مانند بخش صنعتی، بانکی، مسکن و واحدهای توليدی به بازار بورس را دليل افزايش شاخص بورس معرفی کرده‌اند.

همچنين در سال ۹۰ ارزش دلار حدود ۱۱۰۰ تومان بود، اما هم‌اکنون ارزش دلار در بازار آزاد ايران نزديک به ۳۰۰۰ تومان است؛ به عبارتی ارزش ريال در مقابل دلار طی سه سال گذشته تا سه برابر کاهش يافته است. اين وضعيت باعث شده است که ارزش اسمی سهام شرکت‌ها به ريال اوج بگيرد.

برخی از کارشناسان نيز افزايش شاخص سهام در ۳۳ ماه گذشته را مصنوعی و حبابی دانسته‌اند.

حسن قاليباف اصل مدير عامل شرکت بورس نيز دوشنبه در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت که رشد بازار بورس خوب است و نوسانات اخير در کوتاه مدت اتفاق افتاده است. وی با اشاره به لغو برخی تحريم‌ها گفت که گشايش‌های بين‌المللی در امور بانکی می‌تواند تاثير مثبتی بر فعاليت شرکت‌ها داشته باشد.

در همين زمينه شاهين شايان آرانی کارشناس اقتصادی نيز به خبرگزاری فارس گفته است که اين بازار با توجه به مولفه‌های اقتصادی فضای کسب و کار و ديگر شاخص‌ها رشد متعادلی نداشت و بالاتر از مولفه‌های اقتصادی بازدهی زيادی داده بود.

وی ادامه داد: اين رشد گذشته، موجب نگرانی بيشتری شد به طوری که با وجود تورم بالا و عدم رشد اقتصادی مناسب، شرکت‌ها بازدهی بالايی داشتند.

اشاره وی به رشد منفی ۵.۸ درصدی اقتصاد ايران در سال گذشته است که برای سال جاری نيز در بهترين حالت رشد صفر درصدی پيش بينی شده است، اما در همين دوره زمانی سود خريداران اوراق سهام شرکت‌ها بيش از ۱۲۰ درصد بوده است.
XS
SM
MD
LG