لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

ایران صدمین کشوری که عضو فدراسیون بین‌المللی موج‌سواری شد


ایسکی بریتن در چابهار
ایسکی بریتن در چابهار

شش سال پس از آنکه یک زن ایرلندی در سواحل ایران موج سواری کرد این کشور به عنوان صدمین عضو فدراسیون بین المللی موج سواری پذیرفته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سفر ایسکی بریتن موج سوار ایرلندی در سال ۲۰۱۰ به ایران جنبش موج سواری در سواحل سیستان و بلوچستان را به راه انداخت و علاقه به این ورزش چنان با سرعت گسترش یافت که امسال فدراسیون موج سواری ایران رسما شکل گرفت و حتی زنان، البته با پوشش و حجاب کامل، در این ورزش شرکت می کنند.

گسترش حیرت برانگیز این ورزش در ایران از سوی فدراسیون بین‌المللی موج سواری مورد استقبال قرار گرفته و آن را تحولی مهم در جهانی شدن این ورزش می داند.

فرناندو آگره رییس فدراسیون بین المللی موج سواری در بیانیه‌ای گفت: «این تصمیم از نظر نمادین برای ما بسیار مهم است، هم از نظر پذیرش صدمین کشور عضو که یک گام تاریخی در گسترش این ورزش است و هم به اين خاطر که نشان می‌دهد گسترش موج سواری می تواند در قالب ورزش باعث نزدیکی و پیوند کشورهای مختلف شود.»

کشورهای دیگری که قرار است به عضویت فدراسیون بین‌المللی موج سواری درآیند عبارتند از هائیتی، سیرالئون و بنگلادش.

ایسکی بریتن پس از بازگشت به ایران در سال ۲۰۱۳ وبسایتی به نام امواج آزادی را راه اندازی کرد تا موج سواری زنان ایرانی را تشویق کند. براساس فعالیت‌های او در این زمینه فیلم مستندی ساخته شده به نام در میان دریا که در آن ایسکی بریتن در کنار مونا سراجی دختر اسکی باز و شهلا یاسینی شناگر ایرانی موج سواری می‌کنند.

خانم بریتن در بیانیه‌ای گفت: «دیدن تولد و گسترش سریع موج سواری در ایران به من ثابت کرد که ورزش می‌تواند به ما کمک کند تا از جهان اطراف و یکدیگر شناخت عمیق‌تری پیدا کنیم. این در نهایت می تواند به ایجاد فضا و فرصت مناسبی برای برقراری تماس بین فرهنگ‌های مختلف و رابطه‌ای مثبت و سازنده با محیط طبیعی دریاها منجر شود.»

قرار است کمیته بین‌الملی المپیک همزمان با بازی‌های المپیک امسال در ریو د ژانیرو موج سواری را به عنوان یکی از رشته‌های المپیک بپذیرد و در نتیجه از المپیک سال ۲۰۲۰ ژاپن موج سواری رسما به رشته‌های المپیک افزوده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG