لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

قاسمی: نفت و گاز محور مذاکرات با ترکیه


خبرگزاری‌های داخلی ایران از مذاکرات وزیر نفت ایران و وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه برای افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه و بررسی دوباره قیمت گاز ایران و همچنین احداث خط لوله نقتی خبر داده‌اند.

ایران می‌گوید که مذاکرات با ترکمنستان برای سوآپ (معاوضه) گاز این کشور به ترکیه، همچنین افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه و از مسیر ترکیه به اتحادیه اروپا ادامه دارد و توافق‌هایی نیز انجام شده است، موضوعی که خبرگزاری مهر طی گزارش روز جمعه خود آن را بعنوان «تروئیکای جدید گازی» و «توافق رویایی» توصیف کرده است.

رستم قاسمی که همراه با هیاتی به رهبری محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد به ترکیه رفته بود، به خبرگزاری ایرنا گفته است که در این سفر و در دیدار با مقامات ترکیه در باره افزایش صادرات نفت ایران به ترکیه و احداث خط لوله انتقال نفت ایران به اروپا از طریق ترکیه بحث و گفت‌و‌گو خواهد شد.

وی گفت که جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین تامین کننده نفت خام ترکیه و دومین تامین کننده بزرگ گاز ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ترکیه، آناتولی، آقای تانیر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه تایید کرده است که علاوه بر تداوم قراردادهای قبلی انرژی با ایران، احتمالا قراردادهای جدیدی نیز با ایران بسته شود، اما وی توضیح اضافی درباره قراردادهایی که احتمالا میان دو کشور به امضا برسد، نداد.

وی گفت که ترکیه مایل است پروژه‌های خطوط لوله گازی با کشورهای آذربایجان، روسیه و ایران را گسترش دهد.

هم‌اکنون به غیر از ایران که سالانه کمی بیش از ۸ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه می‌فروشد، روسیه و جمهوری آذربایجان نیز به ترتیب با ۳۰ میلیارد و ۶ میلیارد متر مکعب دیگر تامین‌کننده‌های عمده گاز مصرفی ترکیه هستند.

از طرفی اگرچه ترکیه اول ماه فوریه اعلام کرد که واردات نفت از ایران را کاهش خواهد داد، با اینهمه، هم اکنون پنجمین مشتری عمده نفت ایران است و قرار است طی سال جاری تا ۸ میلیون تن نفت از ایران بخرد که معادل نیمی از نفت خام وارداتی ترکیه است.

ترکیه و ایران در سال ۱۹۹۶ قرارداد گازی امضا کردند که بر اساس آن ایران بایستی سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ایران تحویل دهد، اما بر اساس آمار رسمی ترکیه و شرکت «بریتیش پترولیوم» ایران طی سال گذشته تنها قادر به صادرات کمی بیش از ۸ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه شده است. موضوعی که ترکیه چندین ماه قبل به خاطر آن از ایران به «دیوان داوری بین المللی» شکایت کرد.

ترکیه همچنین می‌گوید که قیمت گاز وارداتی از جمهوری آذربایجان ۳۰۰ دلار، از روسیه ۴۰۰ دلار و از ایران ۵۰۰ دلار برای هر هزار متر مکعب است و از ایران خواسته است که قیمت گاز صادراتی به ترکیه را کاهش دهد.

خبرگزاری مهر گزارش داده است که بدون شک مهم‌ترین محور مذاکرات رستم قاسمی و تانر ایلیدز وزیران نفت و انرژی ایران و ترکیه در آنکارا، توافق بر سر یک قیمت منطقی فروش گاز طبیعی توسط ایران به این کشور همسایه است.

جودت ییلماز وزیر توسعه ترکیه شهریور ماه سال جاری که برای شرکت در اجلاس کشورهای عدم تعهد به تهران سفر کرده بود در جمع خبرنگاران از مذاکره با ایران برای کاهش قیمت نفت صادراتی این کشور خبر داده و اعلام کرده بود: اگر این مذاکرات به نتیجه برسد ترکیه به داوری بین‌المللی مراجعه نمی‌کند.

تانر ییلدیز وزیر نفت و انرژی ترکیه هم از ابتدای سال جاری تاکنون بار‌ها نسبت به کاهش قیمت گاز وارداتی از ایران هشدار داده و تاکید کرده است: در صورت عدم کاهش بهای گاز ترکیه به داوری بین المللی مراجعه نخواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه، طی مذاکرات روز جاری مقامات تهران و آنکارا طرفین تنها پیرامون پروژه‌های خط آهن به توافق رسیده‌اند. یکی از این توافق‌ها، فروش ۱۲۰ هزار تن ریل خط آهن توسط ترکیه به ایران است و پروژه دیگر توافق برای احداث خط آهن قارص- ایغدیر- بازرگان- جلفا است که جمهوری خودمختار نخجوان، ترکیه و ایران را به همدیگر متصل خواهد کرد.

محسن خجسته مهر معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت هفته گذشته در گفت‌وگو با مهر با تاکید بر اینکه مذاکراتی با ترکمنستان برای سوآپ گاز طبیعی این کشور به ترکیه و اروپا در حال انجام است، گفت: در صورت توافق نهایی ایران زیر ساخت‌های سواپ و ترانزیت گاز ترکمنستان به ترکیه را دارد.

بر اساس گزارش مهر، با موافقت دولت آنکارا، ایران گاز ترکمنستان را به ترکیه ترانزیت خواهد کرد و در قبال آن گازهای ترش پارس جنوبی با عبور از خاک ترکیه به خریداران اروپایی به طور مستقیم تحویل داده می‌شود.

بررسی آخرین وضعیت فروش نفت خام ایران به پالایشگاه‌های ترکیه و برخی از مشکلات همچون تامین بیمه کشتی‌های نفتکش حامل نفت صادراتی ایران، نحوه پرداخت منابع مالی حاصل از واردات نفت و مشارکت بیشتر برخی از بانک‌ها در نقل و انتقال منابع مالی حاصل از فروش نفت از دیگر محورهای مذاکراتی نفتی قاسمی و ایلدیز در آنکارا خواهد بود.

مذاکرات گازی ایران، ترکنمستان و ترکیه در حالی است که اتحادیه اروپا مشغول تهیه بسته تحریمی جدید علیه ایران است که به گفته دیپلمات‌های اروپایی این بسته شامل تحریم واردات گاز ایران توسط ۲۷ عضو اتحادیه اروپا نیز خواهد بود.

خبرگزاری رویترز اخیرا از قول دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که بسته تحریمی جدید با این هدف تهیه شده است که در نشست وزرای خارجه اعضای اتحادیه اروپا در ۱۵ اکتبر، ۱۰ روز دیگر، در لوکزامبورگ به تصویب برسد.

بر اساس گزارش سالانه بی‌پی که اخیرا منتشر شده است، ایران در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب از ترکمنستان گاز خریداری کرده و کمتر از این میزان، به ترکیه و ارمنستان گاز فروخته است. با این توصیف ایران که دارنده دومین ذخایر گازی دنیا است، اکنون واردکننده صرف گاز طبیعی است.
XS
SM
MD
LG