لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

قشقاوی: برای کشتی‌گیران آمریکایی ویزا صادر می‌شود


سن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران،
سن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران،

معاون کنسولی وزرات امور خارجه ایران، اعلام کرد: «در پی توقف ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا، ایران نیز ممنوعیت ورود آمریکایی‌ها به ایران را متوقف کرده است.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن قشقاوی گفت که از روز شنبه هواپیماها اجازه پیدا کردند که «مسافر ایرانی سوار کنند و از این تصمیم نابجا عقب‌نشینی کنند.»

حسن قشقاوی افزود: «ترامپ دستور منع ورود اتباع هفت کشور اسلامی از جمله ایران را به آمریکا داد و ایران نیز در مقابل به کشتی‌گیرها ویزا نداد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، دو هفته پیش فرمانی اجرایی صادر کرد که موقتا جلوی صدور روادید برای شهروندان ایران، یمن، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و عراق و ورود شماری از پناهجویان را به خاک آن کشور می‌گیرد.

این فرمان با انتقادهایی روبه‌رو شد؛ از جمله جوامع مدنی یا سیاستمداران حزب دمکرات، که آن را در مواردی «منع ورود مسلمانان» و «مغایر» با قانون اساسی توصیف کرده‌اند. از سوی دیگر، اما دولت ایالات متحده این انتقادها را کرده و رئیس‌جمهوری آمریکا نیز با اشاره به ورود شهروندان ده‌ها کشور مسلمان دیگر می‌گوید این قانون «منع ورود مسلمانان» نیست و برای «حفاظت از مردم و خاک آمریکا» اجرا می‌شود.

در این میان، با حکم قاضی فدرال آمریکا، جیمز رابرت، مبنی بر لغو حکم ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا از سر گرفته شد. این حکم و نیز حکم دادگاه تجدیدنظر، انتقاد دولت آقای ترامپ را به دنبال داشته است.

در همین حال، ایران اعلام کرد که به آمریکایی‌ها و از جمله کشتی‌گیران آن کشور ویزا خواهد داد.

به گزارش ایرنا، حسن قشقاوی درباره توقف ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا گفت: «بر اساس بیانیه وزارت خارجه... هیچ مانعی برای ورود به ایران نیست.»

پیشتر در واکنش به ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا، ایران گفته بود که به کشتی‌گیران آمریکایی ویزا نخواهد داد.

رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی در اواخر بهمن ماه امسال در ایران برگزار خواهد شد.

پیش از این، جیمز بندر، رئیس فدراسیون کشتی آمریکا، ابراز امیدواری کرده بود که تیم آمریکا بتواند در مسابقات جهانی کرمانشاه حضور یابد.

رئیس فدراسیون کشتی آمریکا به آسوشیتدپرس گفته بود: « باوجود اختلاف نظر دولت‌ها، کشتی تجلی تاریخ غنی مشارکت و فرارفتن از سیاست است. این زییایی ورزش و جنبش المپیک است. رقابت است نه سیاست.»

فدراسیون کشتی آزاد آمریکا قرار است ۱۳ کشتی‌گیر، دو مربی، یک داور، یک پزشک، یک تصویربردار و چند مقام فدراسیون را به کرمانشاه اعزام کند.

روز یکشنبه بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اعلام کرد: «با توجه به توقف اجرای محدودیت‌های تبعیض آمیز علیه ورود شهروندان ایرانی به آمریکا... با صدور روادید برای تیم کشتی آمریکا به منظور شرکت در مسابقات جام جهانی کشتی در کرمانشاه موافقت شد.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز در توییتی نوشت: «در پی حکم دادگاه آمریکایی برای تعلیق ممنوعیت ورود مسلمانان و به درخواست فدراسیون کشتی ایران و فیلا (فدراسیون جهانی کشتی) برای کشتی‌گیران آمریکایی ویزا صادر خواهد شد.»

پیشتر رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی ایران، در نامه به محمود سلطانی‌فر وزیر ورزش خواستار اعطای ویزا به کشتی‌گیران آمریکایی شده بود.

علی مطهری، نائب رئیس مجلس، نیز در انتقاد به تصمیم وزارت خارجه در مقابله‌ به مثل در مورد ویزاها گفته بود:‌ «ما کار آقای ترامپ در منع ورود اتباع هشت کشور مسلمان به آمریکا را تقبیح می‌کنیم بعد خودمان همین کار را درباره کشتی‌گیران آمریکایی انجام می‌دهیم.»

XS
SM
MD
LG