لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

اخراج تیم والیبال ایران از المپیاد دانشجویان جهان


تیم والیبال دانشجویان ایران از المپیاد دانشجویان جهان موسوم به بازی‌های یونیور سیاد اخراج شد.

بیست و ششمین دوره مسابقات یونیورسیاد دانشجویان در رشته‌های مختلف ورزشی به میزبانی چین در حال برگزاری است.

تیم ایران روز شنبه برای کسب رده نهم این رقابت‌ها باید مقابل تیم اسرائیل قرار می‌گرفت، اما در این دیدار حاضر نشد و با نتیجه ۳-۰ بازنده اعلام شد.

مسئولان تیم ایران نیز در توجیهی بی‌سابقه به ناظر مسابقه اعلام کردند که فقط به دلیل حضور چند تن از بازیکنان در کلینیک پزشکی نتوانسته‌اند بازی کنند.

این ماجرای پرحاشیه در شرایطی رخ داد که پیش از این هم در برخی رشته‌های ورزشی، ورزشکاران و داوران ایران که در دهکده بازی‌ها حضور دارند، به دلایل مختلف از جمله اهمال سرپرست‌ها و مسئولین، از رسیدن به محل مسابقه بازماندند و باعث تعجب حریفان خود شدند.

همزمان با بیماری دسته جمعی در تیم والیبال و انصراف این تیم، صدا و سیما، اقدام تیم والیبال دانشجویان در حاضر نشدن مقابل اسراییل را اعلام همبستگی با مردم فلسطین عنوان کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران هم نوشت: «تیم والیبال دانشجویان کشورمان با ارج نهادن به اهداف و سیاست‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی مبنی بر به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی، از رویارویی با نماینده این کشور امتناع کرد.»

رییس فدراسیون والیبال نیز بدون اشاره به بیماری دسته جمعی بازیکنان درباره این ماجرا گفت: «ما اصلاً کشوری به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم.»

محمدرضا داورزنی به سال گذشته و امتناع تیم نوجوانان والیبال ایران در تورنمنت ایتالیا از رویارویی با نماینده اسرائیل نیز اشاره کرد.

طالب‌پور سرپرست کاروان ایران هم اعلام کرده است که «با کمال میل این محرومیت را می‌‌پذیریم، زیرا به مواضع سیاسی کشورمان اعتقاد داریم.»

ایران در شرایطی که مهیای بازی با استرالیا و کسب عنوان یازدهمی می‌شد، مسئولین رقابت‌ها اعلام کردند که این تیم حق حضور در ادامه رقابت‌ها را ندارد.

پس از اخراج تیم والیبال دانشجویان ایران از این رقابت‌ها، خطر حذف اخراج کل کاروان ایران نیز وجود داشت.

اما سرپرست کاروان ایران طی مذاکراتی با رییس و دبیر کل فیزو خواهش کرد که کاروان ایران را اخراج نکنند.

گرچه اخراج والیبالیست‌ها قطعی است. همچنین محرومیتی نیز اعمال خواهد شد که میزان آن فعلاً مشخص نیست.

تیم والیبال ایران که با سرمربیگری حسین معدنی در این رقابت‌ها حضور دارد؛ در مرحله مقدماتی با دو برد مقابل عمان و ژاپن و دو باخت به کرواسی و روسیه، در رده سوم گروه سی قرار گرفت.

جدول رده بندی مدال‌ها

ایران تاکنون فقط یک مدال طلا در تکواندو کسب کرده است. کاروان ورزش دانشجویی ایران که در حقیقت متشکل از تیم‌های ملی حقیقی ایران است، با یک طلا، ۳ نقره و ۲ برنز در رده سی‌ام جدول رده بندی مدال‌ها قرار گرفته.
چین میزبان قدرتمند بازی‌ها با ۵۹ مدال طلا، ۳۴ نقره و ۲۸ مدال برنز در صدر جدول رده بندی مدال‌ها قرار دارد.

روسیه با ۳۳ مدال طلا و ژاپن با ۲۲ مدال طلا جدیترین تعقیب‌کنندگان میزبان هستند اما بختی برای رسیدن به صدر جدول ندارند.

کره جنوبی، آمریکا، اوکراین و ایتالیا در رده‌های بعدی هستند. جامائیکا نیز به لطف دوندگان زن و مرد خود با ۶ مدال طلا در جایگاه هشتم قرار دارد.

تایوان، تایلند، اندونزی، کره شمالی و هندوستان دیگر تیم‌های آسیایی هستند که همگی جایگاهی بالا‌تر از کاروان ایران دارند.

وجه تمایز عدم رقابت والیبالیست‌های ایران با اسراییل در مقایسه با تمام نمونه‌های پیشین این است که این بار پیام تبریکی از جانب هیچ کدام از مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران صادر نشده است.
XS
SM
MD
LG