لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

ناوگروه ایرانی در بندر سودان پهلو گرفت


ناو خارگ
ناو خارگ
نیروی دریایی ارتش ایران از پهلو گرفتن یک ناو گروه ایرانی در یکی از بندرهای سودان خبر داد. اعزام ناوگروه ایرانی کمتر از یک هفته پس از آن صورت گرفته که سودان اعلام کرد، اسرائیل یک کارخانه مهمات‌سازی در این کشور را بمباران کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، نیروی دریایی ایران اعلام کرد که ناو گروه ایرانی روز دوشنبه هشتم آبان ماه در بندر پرتره سودان پهلو گرفته است.

در این گزارش آمده است که این ناوگروه متشکل از ناو هلیکوپتربر خارک و ناوشکن شهید قندی است که «با هدف اعلام پیام صلح و دوستی برای کشورهای همسایه و برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و کشتیرانی درمقابل پدیده شوم تروریسم دریایی به آب‌های آزاد اعزام شده است.»

در این خبر اشاره‌ای به بمباران کارخانه مهمات‌سازی سودان نشده و تاکید شده که این ناوگروه «برای انجام ماموریت‌های پیش‌بینی شده به آب‌های آزاد و بین‌المللی اعزام» شده است.

روز سه‌شنبه، دوم آبان چند انفجار درکارخانه مهمات‌سازی جنوب خارطوم به وقوع پیوست که یک روز پس آز آن مقام‌های سودانی اسرائیل را متهم کردند که این کارخانه را بمباران کرده است.

مقام‌های اسرائیلی این حمله را نه تاییدکرده‌اند و نه تکذیب؛ اما گفته‌اند که سودان یکی از تامین‌کنندگان اسلحه گروه‌های فلسطینی است که مورد حمایت ایران هستند.

در همین حال روزنامه هاآرتص به نقل از «اپوزیسیون سودان» نوشته بود که این کارخانه متعلق به سپاه پاسداران است که روز دوشنبه هشتم آبان وزارت خارجه سودان با صدور بیانیه‌ای آن را تکذیب کرد.

در بیانیه وزارت خارجه سودان آمده است: «ایران نیازی ندارد که در سودان اسلحه بسازد، چه برای خودش و چه برای متحدانش.»

این بیانیه می‌افزاید: «ما هرگونه ارتباط کارخانه‌‌های نظامی با یک شریک خارجی را مردود اعلام می‌کنیم»

درحالی که سودان می‌گوید این کارخانه توسط اسرائیل بمباران شده، شنبه این هفته یک گروه ناظر آمریکایی به نام ««سنتينل پروجکت» گفته است که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این کارخانه هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

پیشتر ایران اسرائیل را به خاطر «حمله هوایی» به سودان محکوم کرده بود.
XS
SM
MD
LG