لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

رویترز: بانک پارسیان صدور ضمانت‌نامه برای خرید کالاهای هندی را متوقف کرد


خبرگزاری رویترز گزارش داده است که بانک پارسیان ایران صدور ضمانت نامه خرید کالاهای هندی را متوقف کرده، چرا که این بانک با کمبود موجودی روپیه مواجه شده است.

هند و ایران، ژانویه سال جاری، توافق کردند که ۴۵ درصد از ۱۰ میلیارد دلار پول نفت صادراتی ایران به هند به روپیه و به حساب بانک پارسیان نزد بانک «یو سی او» هند پرداخت شود؛ واحد پولی‌ای که در معاملات بین المللی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و تنها قرار بود برای پرداخت پول اقلام صادراتی هند به ایران مورد استفاده قرار بگیرد.

طبق توافق، قرار بود اعتبار اسنادی (ال سی) برای ضمانت خرید کالاهای هندی از طریق این مبلغ ارائه شود، اما مهاجری تهرانی، نائب رئیس بانک پارسیان به خبرگزاری رویترز گفته است که چندین ماه است که منتظر هستیم شرکت‌های هندی واردکننده نفت ایران (۴۵ درصد) از پول نفت وارداتی از ایران را با روپیه و به حساب بانکی پارسیان در بانک «یو سی او» هند واریز کنند، اما تاکنون پولی به حساب بانکی ما واریز نشده است و ما مجبور شدیم صدور اعتبار اسنادی برای ضمانت‌نامه خرید کالاهای هندی را متوقف کنیم.

هند بعنوان چهارمین واردکننده بزرگ نفت در جهان و دومین مشتری نفت ایران، روز دوشنبه، ۲۲ خرداد، بخاطر کاهش واردات نفت از ایران از تحریم‌های احتمالی آمریکا معاف شد.

بانک مرکزی هند از اواخر سال ۲۰۱۰ و تحت فشارهای آمریکا معامله با ایران از طریق سیستم «اتحادیه پایاپای آسیایی» برای شرکت‌های هندی را ممنوع اعلام کرد و به تبع آن، بعد از چندین ماه توقف پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند، نهایتا از ماه اوت سال گذشته پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند با ارز یورو و از طریق «هالک بانک» ترکیه انجام می‌شود.

با اجرایی نشدن طرح پرداخت ۴۵ درصد از پول نفت وارداتی ایران با ارز روپیه، هم اکنون واردکننده‌های اقلام صادراتی هند به ایران دچار مشکل شده‌اند. این کشور سالانه تا ۱ میلیون تن برنج مرغوب باسمارتی به ایران صادر می‌کند، در حالی که هم اکنون وارد کنندگان ایرانی برنج باسمارتی ۱۰ میلیارد روپیه، معادل ۱۸۰ میلیون دلار، به تجار هندی بدهکار هستند.

آقای تهرانی گفته است که بانک پارسیان حتی به مقامات هند گفته است که حاضر است خود ۱۰ میلیون یورو در حساب بانک پارسیان در «یو سی او» برای تسویه بخشی از بدهی صادرکنندگان کالاهای هندی به ایران واریز کند، اما مقامات هند به درخواست ایران جواب رد داده‌اند.
XS
SM
MD
LG