لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

قهرمان بازی‌های آسیایی گوانگجو؛ متهم به قتل با تفنگ شکاری


بابک قربانی
بابک قربانی
با گذشت دو روز از درگیری مسلحانه قهرمان کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی گوانگجو، روز یکشنبه وقوع این حادثه خونین که در کرمانشاه رخ داده است، در خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد.

متهم به قتل، یکسال قبل در چنین روزهایی قصد حضور در مسابقات جهانی استانبول و کسب سهمیه المپیک لندن را داشت.

بابک قربانی قهرمان جام جهانی کشتی فرنگی، روز جمعه در ارتفاعات کرمانشاه همراه برادرش مشغول شکار بوده است.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، در مسیر بازگشت به خانه، آنها در محلی به شنا کردن مشغول شده‌اند. ممانعت برخی افراد حاضر در محل، منجر به درگیری لفظی و سپاس فیزیکی شده است.

این مشاجره در ادامه به تیراندازی با تفنگ شکاری می‌انجامد. گفته می‌شود بابک قربانی، فردی که از شنا کردن او ممانعت می‌کرد را با شلیگ گلوله به قتل رسانده و متواری شده است.

یکی از مسئولان کشتی استان کرمانشاه در مصاحبه با خبرگزاری فارس، این خبر را تایید کرده است. سایت باشگاه خبرنگاران جوان نیز «به نقل از منابع آگاه»، این خبر را منتشر کرده است.

پیش از این حسن رنگرز نایب رییس فدراسیون کشتی و محمد هیچی رییس مستعفی هیات کشتی استان کرمانشاه، از جزئیات ماجرا ابراز بی‌اطلاعی کرده بودند.

آقای هیچی به ایسنا گفته بود: «متوجه شدیم درگیری به دلیل اینکه مقتول اجازه شنا کردن را نداده، شکل گرفته است.»

خبر وقوع این حادثه، روز جمعه توسط چند نفر از شهروندان کرمانشاهی در شبکه اجتماعی فیسبوک و صفحه اختصاصی هواداران کشتی ایران منتشر شد. آنها نوشتند: «بابک قربانی در منطقه بیستون در روستای نجوبران با گلوگه یک نفر را به قتل رساند و متواری شد.»

خبری که ذیل آن، کامنت‌های چند نفر از اعضای کرمانشاهی تیم ملی کشتی آزاد ایران نیز به چشم می‌خورد که از غیر عمدی بودن حادثه خبر داده‌اند.

در ادامه، خبر برپایی مجلس ختم مقتول نیز درج شد اما نه روز جمعه و نه روز شنبه، این خبر بازتابی در صفحات حوادث یا ورزشی رسانه‌های داخلی پیدا نکرد.

سرانجام، ظهر یکشنبه خبرگزاری‌های ایسنا و فارس، نزاع منجر به قتل ستاره ۹۶ کیلوگرمی کشتی فرنگی ایران را منتشر کردند. در ادامه، سایر سایت‌های داخلی نیز بدون درج اطلاعات جدید، به انعکاس این خبر پرداخته‌اند.

بابک قربانی؛ حکم جلب به جای روادید لندن

قربانی در بازی‌های آسیایی گوانجو، حریفانی از تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان را از پیش رو برداشت تا فینالیست شود.

این فرنگی‌کار نیرومند کرمانشاهی برای کسب مدال طلا، حریف سر‌شناس قزاقستانی خود «آست مامبتوف را شکست داده و روی سکوی قهرمانی ایستاده بود.

قربانی در رده سنی جوانان نیز سال ۲۰۰۸ در مسابقات جهانی استانبول، بخت اول برای کسب مدال طلا بود.

او در کشتی اول خود ۱۱-۰ ژوزف ناگی از مجارستان را شکست داد اما در مبارزه بعدی که مقابل نماینده اسرائیل بود، ناگزیر از انجام مسابقه امتناع کرد و از گردونه رقابت‌ها حذف شد.

در سال ۲۰۱۱ رقابت بین او و امیر علی اکبری برای پوشیدن دوبنده ۹۶ کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی ایران داغ بود، یکی با عنوان قهرمان جهان و دیگری فاتح جام جهانی.

بابک قربانی یکسال قبل در همین ماه موفق شد در فینال جام جایزه بزرگ باکو، اصلانبک خوشتوف قهرمان المپیک پکن از روسیه را در وقت اول به پل بزند و سه امتیاز بگیرد.

او در وقت دوم هم با اجرای بارانداز، یک امتیاز دیگر گرفت تا در ‌‌نهایت به برتری ۴-۰ برسد و شگفتی بزرگ این رقابت‌ها را خلق کند. این نتیجه کار محمد بنا را برای انتخاب فرد بر‌تر از بین بابک و امیر، دشوار‌تر از همیشه کرد.

اما مثبت اعلام شدن آزمایش دوپینگ بابک قربانی، باعث شد هر دو به اتفاق با محرومیت مواجه شوند! قاسم رضایی که حتی به اردو نیز دعوت نشده بود، از آمل به تهران فراخوانده شد تا مسافر رقابت‌های قهرمانی جهان شود.

حالا در شرایطی که امیر علی اکبری ماه‌های آخر محرومیت خود را سپری می‌کند، بابک قربانی متهم به قتل شده و متواری است.

او که چندی قبل در تلاش برای کسب جواز حضور در المپیک بود و بسیاری از کار‌شناسان کشتی، نامش را به عنوان بخت اصلی برای کسب مدال طلای المپیک لندن مطرح می‌کردند، حالا به جای المپیک، راهی محلی نامشخص شده و در صورت بازداشت، احتمالاً باید سر از زندان دربیاورد.

پارسال، امیر قرایی از قهرمانان رقابت‌های زورآزمایی موسوم به قوی‌ترین مردان ایران، متهم شد که هفتم اردیبهشت در محله جنت آباد تهران مرتکب قتل با سلاح سرد شده است.

پس از آن حادثه او از محل متواری شد. قرایی یکی از سوژه‌های اصلی خبرنگاران در گفت‌وگوهای مختلف با دادستان تهران بود.

جعفری دولت آبادی به رسانه‌ها گفته بود: «امیدواریم این فرد خود را معرفی کند، زیرا فرار به پهلوانان نمی‌آید.»

اما با گذشت بیش از یکسال از وقوع قتل، امیر قرایی هنوز خود را تحویل مراجع قضایی نداده و خانواده‌اش نیز از محل اختفای او ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین بابک قربانی

قهرمان جوانان آسیا – ۲۰۰۸ دوحه
قهرمان جوانان آسیا – ۲۰۰۹ مانیل
قهرمان جوانان جهان – ۲۰۰۹ آنکارا
قهرمان جام یادگار – ۲۰۱۰ قم
قهرمان بزرگسالان آسیا – ۲۰۱۰ دهلی نو
قهرمان جام جایزه بزرگ طلایی – ۲۰۱۰ باکو
قهرمان بازی‌های آسیایی – ۲۰۱۰ گوانگجو
قهرمان جام جهانی - ۲۰۱۱ می‌نسک بلاروس
قهرمان جام جایزه بزرگ طلایی – ۲۰۱۱ باکو

بالاژ کیس قهرمان سال ۲۰۰۹ جهان از مجارستان، اصلانبک خوشتوف قهرمان المپیک پکن از روسیه و محمد عبدالفتاح (مصر) قهرمان سال ۲۰۰۶ جهان، از جمله قهرمانان سر‌شناس جهان هستند که طی سال‌های اخیر به قربانی باخته‌اند.

آلن خوگائف از روسیه که در فینال جوانان جهان با نتیجه جالب توجه ۸-۱ به بابک قربانی باخته بود، حالا در المپیک لندن از مدعیان اصلی کسب مدال طلای وزن ۸۴ کیلوگرم است.
XS
SM
MD
LG