لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

زنان ایرانی «بیش از مردان» در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال رابطه با جنس مخالفند


عکس تزیینی است
عکس تزیینی است

نتایج یک نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد زنان ایرانی بیشتر از مردان در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال «ارتباط راحت‌تر با جنس مخالف» هستند.

این نظر‌سنجی پاییز امسال از سوی دفتر «خراسان رضوی» این مرکز صورت گرفته و نتایج آن روز دوشنبه (۹ آذر) از سوی راضیه آذرنیا٬ رئیس این دفتر در گفت‌وگو با «ایسنا» تشریح شده است.

خانم آذرنیا گفته براساس نظرسنجی مذکور «فرار از تنهایی، دلتنگی و پیوستن به گروه‌ها از سوی زنان بیشتر از مردان، دلیل حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی است.»

در این نظرسنجی آن‌طور که این مقام مسئول اعلام کرده٬ مشخص شده که «مردان بیشتر از زنان» علت حضور خود در شبکه‌های اجتماعی را «تبلیغات و بازاریابی» عنوان کرده‌اند.

آذرنیا اضافه کرده ۴۶.۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی «عدم التزام به رعایت محدودیت‌های عرفی» را علت حضور خود در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند.

۳۳.۹ درصد از پاسخگویان هم گفته‌اند علت حضور و فعالیت آنها در شبکه‌های اجتماعی «ابراز موضوع‌های عاطفی و ارتباط راحت‌تر با جنس مخالف» است.

آذرنیا در خصوص دلایل استفاده از شبکه‌های اجتماعی از سوی پاسخگویان هم گفته «۸۶.۱ درصد از پاسخگویان به‌دلیل تفریح، سرگرمی و حس کنجکاوی» در این شبکه‌ها فعال هستند.

به گفته وی «۵۲.۹ درصد از پاسخگویان هم در حد زیاد و خیلی زیاد بیان واقعیت‌هایی که در جامعه امکان ابراز آن وجود ندارد» را از جمله دلایل حضور خود در شبکه‌های مذکور اعلام کرده‌اند.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد «طنز»٬ «گفت‌و‌گو» و تماشای «کلیپ و عکس» به ترتیب با ۲۴ درصد٬ ۲۲.۶ درصد و ۱۹.۸ درصد سه اولویت کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران است.

بر پایه دیگر نتایج به دست آمده از این نظرسنجی ۲۶.۹ درصد از پاسخگویان عضو «تلگرام»، ۱۹.۳ درصد عضو «لاین» و ۱۵.۶ درصد از پاسخگویان نیز عضو دیگر شبکه‌ها از جمله «وایبر» بوده‌اند.

۹۲.۵ درصد پاسخگویان هم گفته‌اند روزانه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و ۷.۵ درصد هم حضور خود در این شبکه‌ها را به صورت هفتگی اعلام کرده‌اند.

آذرنیا همچنین گفته که «۳۱.۴ درصد از پاسخگویان در شبکه‌های اجتماعی در هر بار مراجعه به این شبکه‌ها بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت، ۲۳.۹ درصد از پاسخگویان کمتر از ۳۰ دقیقه و ۱۸.۲ درصد یک الی دو ساعت وقت می‌گذارند.»

استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در ایران طی سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای داشته و روز به روز در حال افزایش است.

سوم آبان ماه امسال محمود واعظی٬ وزیر ارتباطات اعلام کرده بود شبکه «تلگرام» در ایران ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر مخاطب دارد.

«تلگرام» در حال حاضر محبوب‌ترین شبکه اجتماعی تلفن همراه در ایران محسوب می‌شود که مقام‌های قوه قضاییه بار‌ها خواستار مسدود شدن آن شده‌اند.

مقام‌های قوه قضاییه بار‌ها هشدار داده‌اند چنانچه این شبکه٬ کانال‌های «مستهجن» را حذف نکند٬ آنها دستور مسدود شدن آن را در ایران صادر خواهند کرد.

در این میان مقام‌های دولت حسن روحانی هم تلاش‌های گسترده‌ای برای مذاکره با مدیران «تلگرام» به منظور جلوگیری از مسدود شدن این شبکه در ایران آغاز کرده‌اند.

مدیران این شبکه چندی پیش اعلام کردند در پی درخواست ایران٬ کانال‌های «مستهجن» را حذف کرده‌اند٬ اما برخی از موافقان فیلتر این شبکه می‌گویند این کانال‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

«کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» در ایران تاکنون چندین جلسه درباره تعیین تکلیف «تلگرام» و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه داشته اما برای مسدود کردن این اپلیکشین رای کافی وجود نداشت.

XS
SM
MD
LG