لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

بحران سیاسی تازه در عراق؛ دستگیری محافظان وزیر دارایی


 اجتماع گروهی از هواداران وزیر دارایی عراق در شهر فلوجه در روز جمعه
اجتماع گروهی از هواداران وزیر دارایی عراق در شهر فلوجه در روز جمعه
همزمان با دستگیری محافظان وزیر دارایی عراق، رهبران سنی مذهب، نوری مالکی نخست وزیر شیعه این کشور را به آغاز سرکوب‌ سیاسی رقبای خود متهم کرده‌اند.

این اتهام پس از آن صورت گرفت که نیروهای امنیتی مسلح، به دفتر و منزل رافع عیساوی، وزیر دارایی عراق که سنی مذهب است یورش برده و این دو محل را تفتیش کردند.

همچنین شماری از محافظان عیساوی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

دستگاه قضایی عراق اعلام کرده که این افراد برپایه قانون مبارزه با تروریسم دستگیر شده‌اند.

به گزارش رویترز، عیساوی شامگاه پنجشنبه ۳۰ آذر در کنفرانسی خبری گفت که بیش از ۱۰۰ نفر از محافظان و کارمندان وزارتخانه تحت مدیریتش «ربوده» شدند. او نوری مالکی را مسئول این اقدام دانست و او را متهم به آغاز سرکوب مخالفان خود کرد.

عیساوی در این کنفرانس خبری گفت: «به نخست وزیر می‌گویم که او شخصی است که به مشارکت ایمان ندارد و به قانون از جمله قانون اساسی احترام نمی‌گذارد.»

او افزود: «آیا مالکی می‌خواهد باور کنم که از آنچه روی داد خبر ندارد؟ آنچه روی داد اقدامی از پیش برنامه‌ریزی شده است.»

عیساوی همچنین از مالکی خواست از سمت خود استعفا دهد. او از فراکسیون‌های پارلمان عراق نیز خواست بحث سلب صلاحیت از نوری مالکی را در دستور کار خود قرار دهند.

از سویی، جمعه خبرگزاری دولتی عراق به نقل از عبدالستار بیرقدار سخنگوی شورای عالی قضایی عراق گزارش داده است که شماری از محافظان وزیر دارایی با احکام قضایی و برپایه قانون مبارزه با تروریسم دستگیر شده‌اند.

علی موسوی مشاور رسانه‌ای نوری مالکی هم گفت که مقام‌های قضایی حکم بازداشت شش تن از محافظان وزیر دارایی را صادر کرده‌اند. او شخصیت‌های سیاسی مخالف دولت را متهم به تلاش برای ایجاد تنش از راه منتسب کردن این ماجرا به نخست وزیر کرد.

موسوی اظهار داشت که قانون و دستگاه قضایی برای این سیاستمداران ارزشی ندارد و آنها چیزی جز اختلافات سیاسی نمی‌بینند؛ از همین رو مالکی را مسئول اعلام می‌کنند.

رهبران ائتلاف العراقیه که از شخصیت‌های سنی‌مذهب و سکولار تشکیل شده و مورد حمایت سنی‌های عراق است، با صدور ربیانیه‌ای، ماجرای عیساوی را نشانه‌ای از وجود برنامه‌ای برای هدف قرار دادن رهبران سنی شرکت‌کننده در فعالیت‌های سیاسی دانسته‌اند. آنها همچنین هواداران خود را دعوت به تظاهرات مسالمت‌آمیز کردند.

ماجرای عیساوی، جنجال بر سر طارق هاشمی، معاون سابق سنی‌مذهب رئیس جمهور عراق را در ذهن‌ها زنده کرده است. در آن ماجرا نیز ابتدا شماری از محافظان هاشمی دستگیر شدند و سپس نیروهای امنیتی برای دستگیری او تلاش کردند. حضور هاشمی در اقلیم کردستان و سپس خروجش از کشور، مانع از دستگیری او شد. هاشمی به صورت غیابی به اتهام مدیریت جوخه‌های مرگ محاکمه و به اعدام محکوم شد. او هم اینک در ترکیه به سر می‌برد.

خشونت‌ها در عراق که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، شکل جنگ مذهبی به خود گرفته بود، به میزان بالایی فروکش کرده است. اما شمار زیادی از رهبران سنی‌مذهب این کشور احساس می‌کنند که در روند تقسیم قدرت با مالکی، منزوی شده‌اند.

جلال طالبانی رئیس جمهور کرد عراق تاکنون بار‌ها با میانجی‌گری‌ میان شیعیان، سنی‌ها و کردهای این کشور، باعث فروکش کردن تنش‌ها و مانع از در گرفتن جنگ داخلی شده است. اما بیماری اخیر طالبانی که به بستری شدن او در بیمارستان و انتقالش به خارج از کشور برای معالجه انجامیده است، نگرانی‌ها از آغاز دور تازه‌ای از خشونت‌ها را زنده کرده است.
XS
SM
MD
LG