لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

بیش از ۷۰ کشته در رشته‌ بمب‌گذاری‌های بغداد


 بغداد ششم شهریور
بغداد ششم شهریور
پلیس عراق و منابع پزشکی اعلام کردند در سلسه انفجار‌ها و حملات مسلحانه‌ای که چهارشنبه ۶ شهریور در مناطق مختلف بغداد پایتخت این کشور روی داد، دستکم ۷۱ نفر کشته و ۲۰۱ نفر دیگر زخمی شدند.

در ماه‌های اخیر، عراق با شدید‌ترین و گسترده‌ترین موج خشونت‌ها در طول پنج سال گذشته روبرو است.

تاکنون مشخص نشده است که کدام گروه مسئول این حملات به ظاهر هماهنگ است. در ماه‌های اخیر تشکیلات دولت اسلامی عراق که با سازمان القاعده در ارتباط است، به شکل قابل ملاحظه‌ای بر عملیات خود افزوده است.

جنگ داخلی در سوریه که بیش از دو سال ادامه دارد، به افزایش شکاف‌های مذهبی در عراق افزوده است؛ مساله‌ای که باعث شده پایه‌های ائتلاف دولتی عراق که با حضور شیعیان، سنی‌ها و کرد‌ها تشکیل شده است، بلرزد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در خونبار‌ترین حملات چهارشنبه انفجار دو خودوری بمب‌گذاری شده در شهرک فقیر نشین صدر بغداد که اکثر ساکنان آن شیعه مذهب هستند، به کشته شدن دستکم ۷ نفر انجامید.

منابع امنیتی و بیمارستانی هم گفته‌اند که انفجار خودرویی بمب گذاری شده بر روی پل دیالی در جنوب شرق بغداد، هفت نفر را کشته و ۲۷ نفر دیگر را زخمی کرده است.

وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای، حملات چهارشنبه را «تروریستی» توصیف کرد. این وزارتخانه اما شمار تلفات خشونت‌های چهارشنبه در بغداد را ۲۰ کشته و ۲۰۱۳ زخمی اعلام کرد.

دولت عراق می‌گوید که رسانه‌ها در شمار تلفات خشونت‌ها مبالغه می‌کنند و نیروهای امنیتی بسیاری از عملیات بمب‌گذاری را خنثی می‌کنند.

در ماه گذشته میلادی، بیش از ۱۰۰۰ عراق در خشونت‌های کشورشان کشته شدند. این بیشترین شمار کشته‌شدگان در یک ماه در عراق از سال ۲۰۰۸ برپایه ارزیابی‌های سازمان ملل متحد است.

از سرگیری خشونت‌ها با ویژگی مذهبی در عراق آن هم ۱۸ ماه پس از خروج نیروهای امنیتی این کشور، نگرانی‌ها نسبت به از سرگیری جنگ‌های داخلی همچون سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ را افزایش داده است.
XS
SM
MD
LG