لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

درگیری شدید میان ارتش عراق و افراد مسلح در استان انبار


 معترضان در استان انبار
معترضان در استان انبار
استان انبار عراق شاهد درگیری شدید میان افراد مسلح وابسته به عشایر از یک سو و نیروهای امنیتی و ارتش از سوی دیگر است. این درگیری‌ها به حدی شدید است که استاندار انبار اعلام کرد که این استان دچار فروپاشی امنیتی شده و ده‌ها تن از زندانیان امنیتی موفق به فرار از بازداشتگاه‌های شهر فلوجه شده‌اند.

درگیری‌های اخیر پس از آن آغاز شد که نیروهای امنیتی و ارتش عراق برای پایان دادن به تحصن یک ساله معترضان سنی مذهب در شهر رمادی مرکز استان انبار و برچیدن خیمه‌های تحصن کنندگان، اقدام کردند.

خبرگزاری اصوات‌العراق و شماری دیگر از رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که چهارشنبه ۱۱ دی افراد مسلح وابسته به عشایر، یک مرکز دولتی در مرکز شهر رمادی را به تصرف خود در آوردند. آنها همچنین پخش شبکه ماهواره‌ای انبار را متوقف کردند.

شبکه خبری الجزیره هم به نقل از منابع امنیتی گزارش داده است که چهارتن از نیروهای ارتش و یکی از نیروهای امنیتی در درگیری‌های مناطق ورودی شهر رمادی با افراد مسلح عشایر، زخمی شدند.

بنا بر این گزارش، افراد مسلح عشایر اقدام به کمین‌گذاری برای نیروهای امنیتی و ارتش در جاده‌های منتهی به رمادی کردند تا مانع از ورود آنها به شهر شوند.

در شهر فلوجه نیز که در اتوبان میان بغداد و رمادی واقع است، درگیری‌های شدیدی میان ارتش و افراد مسلح روی داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی گزارش داده است که افراد مسلح چند بمب کنار جاده‌ای در مسیر خودروهای زرهی ارتش منفجر کردند.

بنا بر این گزارش، نیروهای ارتش تلاش می‌کردند که از جاده جنوبی، وارد شهر فلوجه شوند اما افراد مسلح دو خودروی زرهی آنها را زمینگیر کردند.

در ورودی شرقی شهر هم درگیری‌های سنگینی میان نیروهای ارتش و افراد مسلح روی داد که بنا بر گزارش شبکه خبری الجزیره، نیروهای ارتش طی آن مجبور به عقب‌نشینی شدند.

در شهر هیت نیز افراد مسلح مسیر منتهی به رمادی را قطع کرده و با یورش به مرکز پلیس منطقه، آن را تصرف کردند. این اتفاق پس از کشته شدن یکی از تظاهرکنندگان توسط نیروهای امنیتی روی داده است.

در شهر راوه‌ شن نیز افراد مسلح عشایر پس از پایان ضرب‌الاجلی که برای ارتش برای خروج از شهر تعیین کرده بودند، به یکی از ایست‌های بازرسی ارتش حمله کردند.

عملیات گسترده ارتش عراق علیه نیروهای القاعده در استان انبار هفته پیش پس از آن آغاز شد که شماری از فرماندهان بلندپایه ارتش در سه انفجار انتحاری در این استان کشته شدند.

پس از آن نوری مالکی نخست وزیر شیعه مذهب عراق، تحصن‌کنندگان معترض سنی‌مذهب را متهم به پناه دادن به نیروهای القاعده کرد و از آنها خواست به تحصن خود پایان دهند.

همچنین احمد علوانی نماینده سنی‌مذهب استان انبار در پارلمان عراق که از سران معترضان است، توسط نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم عراق دستگیر شد. در جریان دستگیری او، برادر علوانی و ۵ تن از همراهانش، دستگیر شدند.

سنی‌های عراق که دولت مالکی را به اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه خود متهم می‌کنند، از سال پیش دست به تحصن زدند.

به گزارش خبرگزاری اصوات العراق، نوری مالکی چهارشنبه نیز گفت که محل تحصن معترضان در استان انبار به مرکز فرماندهی تروریست‌ها تبدیل شده است.

او گفت که دولت عراق باید از ابتدا به این تحصن پایان می‌داد اما در این کار درنگ کرد و باعث فراهم شدن فرصت بیشتری برای گروه‌های مسلح شد.

پس از اقدام نیروهای امنیتی و ارتش عراق برای پایان دادن به تحصن معترضان در استان انبار، ۴۴ تن از نمایندگان سنی‌مذهب پارلمان عراق روز دوشنبه استعفا کردند. آنها اقدام‌های نوری مالکی را سیاسی و برای تاثیر بر افکار عمومی در آستانه انتخابات پارلمانی عنوان می‌کنند.
XS
SM
MD
LG