لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

بیش از ۷۰ کشته در انفجارهای روز چهارشنبه عراق


 محل انفجار بمب در کرکوک در ۲۵۰ کیلومتری بغداد در روز چهارشنبه
محل انفجار بمب در کرکوک در ۲۵۰ کیلومتری بغداد در روز چهارشنبه
منابع امنیتی و بیمارستانی عراق اعلام کردند که چهارشنبه ۲۵ دی، رشته انفجارهایی که در مناطق مختلف این کشور به ویژه در بغداد و بعقوبه روی داد، دستکم ۷۳ نفر کشته و ۱۲۸ نفر دیگر زخمی شدند.

همزمان با این انفجار‌ها، نوری مالکی نخست‌وزیر عراق هشدار داد که «شبه‌نظامیان در پی برپایی امارت‌های شر» هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۹ خودروی بمب‌گذاری شده، در مناطقی در بغداد که اکثر ساکنان آنها شیعه هستند منفجر شدند و دستکم ۴۰ کشته برجای گذاشتند.

مرگبار‌ترین انفجار هم توسط یک انتحاری مجهز به جلیقه انفجار در شهرک سرادق روی داد. این انفجار انتحاری مراسم ترحیم یکی از اعضای «شوراهای بیداری» که دو روز پیش در جنگ با شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده کشته شده بود، هدف قرار داد و ۱۸ کشته برجای گذاشت.

انفجارهایی دیگر در استان‌های دیالی و شهر موصل روی داد که شماری کشته و زخمی برجای گذاشت.

دو سال پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق، خشونت در این کشور، به بالا‌ترین سطح خود از زمان درگیری‌های مذهبی در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی رسیده است.

ارتش عراق هم‌اکنون به شبه‌نظامیان مرتبط با القاعده در استان سنی‌نشین الانبار درگیر است. این شبه‌نظامیان، گروه دولت اسلامی عراق و شام را تشکیل داده‌اند که به دنبال برپایی امارت اسلامی در غرب عراق و سوریه هستند.

نیروهای مسلح عشایر سنی‌مذهب عراق که خود نیز در مقاطعی با نیروهای دولتی درگیر شده‌اند و شبه‌نظامیان «شوراهای بیداری» هم با نیروهای مرتبط با القاعده، درگیر هستند.

«شوراهای بیداری» نام شبه نظامیان سنی‌مذهب است که از چند سال پیش با نیروهای دولتی بری مقابله با نیروهای مرتبط با القاعده همکاری می‌کنند.

در همین حال نوری مالکی در نطقی تلویزیونی، با اشاره به درگیری‌های نیروهای دولتی با القاعده خواستار «حمایت جهانی» از این جنگ شد که به گفته او «ممکن است به درازا بکشد.»

مالکی در عین حال افزود که نباید در برابر فعالیت‌های شبه‌نظامیان القاعده سکوت کرد زیرا به گفته او در پی «برپایی امارت‌های شر» هستند.

خشونت‌های عراق، رهبران اقلیم خودمختار کردستان عراق را نیز نگران کرده است. فواد حسین رئیس دیوان ریاست این اقلیم به خبرگزاری رویترز گفت که وضعیت اکنون مصیبت‌بار است و تروریست‌ها همه کشور را با تهدید مواجه کرده‌اند. او خواستار تشکیل جبهه‌ای مشترک برای مقابله با «تروریست‌ها» شد.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، در خشونت‌های مذهبی در سال گذشته میلادی ۷۸۱۸ غیرنظامی و ۱۰۵۰ نیروی امنیتی کشته شده‌اند.
XS
SM
MD
LG