لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۳

معاون سابق رئیس‌ جمهور عراق حکم اعدام خود را «سیاسی» دانست


طارق الهاشمی معاون سابق رئیس جمهور عراق، حکم اعدام صاده در حق خود از سوی دادگاه جنایی این کشور را «ستمکارانه، سیاسی و غیر قانونی» توصیف کرد که آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

او گفت که آینده عراق پس از آنکه نوری مالکی نخست وزیر این کشور آن را به «کشوری استبدادی» تبدیل کرده، در معرض خطر قرار گرفته است.

دادگاه جنایی عراق روز یکشنبه طارق الهاشمی و رئیس دفترش را به اتهام رهبری «جوخه‌های ترور» به اعدام محکوم کرد. بنا بر این حکم، آنها در دو عملیات ترور منجر به مرگ، مجرم شناخته شده‌اند. محاکمه الهاشمی و رئیس دفترش به دلیل حضور آنها در ترکیه، به صورت غیابی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الهاشمی دوشنبه ۲۰ شهریور در کنفرانس خبری که در آنکارا پایتخت ترکیه برگزار کرد، دادگاه صادر کننده حکم را «صوری» خواند که «سیاسی است و نه جنایی». او گفت که این دادگاه او را از حقوق قانونی خود در دفاع از خود، مصونیت و انتقال مکان محاکمه از بغداد به کرکوک، محروم کرد.

معاون سابق رئیس جمهور عراق تاکید کرد که محکوم شدنش به اعدام، او را از ادامه وظایف خود به عنوان معاون رئیس جمهور و خدمت به کشورش باز نمی‌دارد. او گفت که از راه نوری مالکی به پست خود نرسیده است بلکه آرای مردم است که او را در این سمت قرار داده است.

این مسئول عراقی، بر بی‌گناهی خود از تمام اتهام‌های وارده تاکید کرد و آنها را «ستمکارانه» خواند. او همچنین آمادگی خود را برای حضور داد دادگاه عراقی «عادل» اعلام کرد.

الهاشمی گفت که از سازمان ملل متحد خواسته تا سلامت و برگزاری دادگاهی عادلانه در عراق را برای او تضمین کند.

از سوی دیگر، الهاشمی نوری مالکی نخست وزیر عراق را به شدت مورد انتقاد قرار داد. او اظهار داشت که مالکی عراق را از یک نظام دموکرات به کشوری استبدادی تبدیل کرده است. او همچنین مالکی را به تلاش برای شعله ور کردن جنگ فرقه‌ای در عراق متهم کرد.

معاون فراری رئیس جمهور عراق گفت: «زندان‌های سری و علنی نوری مالکی، ده‌ها هزار تن از فرزندان بی‌گناه عراق را در خود جای داده است.» او از سازمان ملل خواست برای متوقف کردن «کشتار‌ها و اعدام‌های بی‌سابقه» در عراق دخالت کند.

او اظهار داشت: «به نمادی برای مظلومان عراق تبدیل شدم که زندان‌های مالکی مملو از آنها است.»

الهاشمی از مردم عراق خواست در برابر مالکی و یارانش که می‌خواهند فتنه‌ای مذهبی در عراق از راه سیاسی کردن دستگاه قضایی ایجاد کنند، بایستند. او خطار به مردم عراق گفت: «به مالکی اجازه استفاده از این فرصت ندهید. با رفتاری متمدن و به دور از خونریزی به توطئه‌های او پاسخ گویید.»

رقبای نوری مالکی از جمله ائتلاف العراقیه در پارلمان که الهاشمی به آن منتسب است، مالکی را به «دیکتاتوری» و تلاش برای کنار زدن دیگران به منظور قبضه کردن قدرت متهم می‌کنند.

از سوی دیگر خشونت‌ها در عراق روز دوشنبه ادامه یافت و در چند انفجار در این کشور، دستکم ۷ تن از نیروهای امنیتی زخمی شدند.

بغداد پایتخت عراق هم دوشنبه شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی و کنترل بیش از پیش شهر بود. این تدابیر امنیتی یک روز پس از آن اتخاذ شده است که در سلسله انفجاری‌هایی در مناطق مختلف عراق از جمله بغداد، بیش از ۱۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.
XS
SM
MD
LG