لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

حکومت اسلامی در شهر رقه «وضعیت فوق‌العاده» اعلام کرد


رقه ماه ژوئن ۲۰۱۴
رقه ماه ژوئن ۲۰۱۴

آمریکا اعلام کرد که گروه «حکومت اسلامی» موسوم به داعش، در شهر الرقه، مرکز این گروه در سوریه، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلنل استیف وارن سخنگوی ائتلاف بین‌الملل گفت:‌ «اعلام وضعیت فوق‌العاده را در شهر الرقه رصد کردیم، معنایش... می‌دانیم که این دشمن احساس خطر می‌کند».

آقای وارن افزود:‌ «آنها می‌توانند نیروهای ائتلاف سوریه دموکراتیک و ائتلاف عربی سوری را ببینند که در شرق و غربشان در حال حرکت هستند، تامین این مناطق و مستحکم ساختن کنترلشان ادامه دارد، نیروهای سوریه دموکراتیک اکنون برای جنگ در این مناطق توانمندتر شده‌اند».

ائتلاف سوریه دموکراتیک، در شمال سوریه با پشتیبانی آمریکا و با حضور جنگجویان کُرد و عرب تشکیل شده است.

این باور وجود دارد که داعش سعی می‌کند خود را برای مقابله با این تحرک‌ها آماده کند. سخنگوی ائتلاف بین‌الملل در این باره می‌گوید:‌ «گزارش‌هایی داریم مبنی بر این‌که داعش در حال بسیج کردن توانایی‌های جنگی خود است تا خود را برای آنچه که به زودی روی خواهد داد، آماده کند».

او افزود که شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در حال موضع گیری در داخل و خارج الرقه هستند.

شبکه خبری سی‌.ان.ان به نقل از مسئولان آمریکایی که نامشان ذکر نشده، گزارش داده است که تحرکات شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» در سرتاسر شهر الرقه به منظور آمادگی برای مقابله با حمله احتمالی به شهر و اطمینان از استحکام مواضع، بیشتر شده است. در همین راستا، شبه‌نظامیان بسیاری از خیابان‌های شهر الرقه به ویژه مناطق محل حضور خود را با چادر پوشانده‌اند تا مانع از رصد شدنشان توسط هواپیماهای جاسوسی یا هدف قرار گرفته شدن از راه هوا شوند.

در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر سوریه به نقل از منابعی که آنها را «موثق» توصیف کرده، گزارش داده است که گروه «حکومت اسلامی»، ۳۲ از نیروهای امنیتی‌اش را که ماه گذشته در شهر الرقه دستگیر شده بودند، آزاد کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر که مرکزش در لندن است و با شبکه‌ای از فعالان در داخل سوریه در ارتباط است، گزارش داده که دستگیری این افراد، در پی کشته شدن «ابو هیجاء التونسی» از رهبران برجسته گروه صورت گرفته. التونسی را ابوبکر البغدادی رهبر گروه «حکومت اسلامی» به منظور نظارت بر عملیات این گروه در حومه شمال غربی حلب، از عراق به سوریه اعزام کرده بود. گفته می‌شود که آزادی این افراد، با وضعیت فوق‌العاده اعلام شده، در ارتباط است.

XS
SM
MD
LG