لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

احضار همزمان شماری از سفرای اسرائیل در اروپا؛ تاکید نتانیاهو بر شهرک‌سازی


در حالی که کشورهای اروپایی با ابراز خشم از تصمیم دولت اسرائیل در خانه‌سازی‌های جدید در اراضی اشغالی فلسطینی، سفیران اسرائیل را احضار کرده و به دولت این کشور هشدار داده‌اند، دولت بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که از این تصمیم عدول نخواهد شد.

از روز جمعه گذشته که اعلام شد، کابینه اسرائیل تصمیم به ساخت و سازهای جدیدی در شرق اورشلیم و خط میانی کرانه باختری گرفته است تا عامدانه بخش شمالی کرانه را از بخش جنوبی آن جدا کند و مانعی جدی بر سر راه استقلال کشور فلسطین ایجاد کند، جامعه جهانی شدیداً دولت نتانیاهو را نکوهش کرده است.

برنامه‌ریزی دولت راستگرای اسرائیل برای برپایی سه هزار واحد مسکونی در یهودی‌نشین تازه‌ای بین شرق بیت‌المقدس با شهر «معله ادومیم» در خط میانی کرانه باختری در منطقه موسوم به «ای یک» (E1) است که مفهوم آن قطع پیوستگی سرزمینی شمال کرانه باختری از جنوب آن است.

فلسطینی‌ها پس از موفقیت سیاسی روزهای اخیر خود می‌خواهند هر چه زود‌تر استقلال کشور فلسطین را با پایتختی شرق بیت‌المقدس در زمین‌های اشغالی سال ۱۹۶۷ اعلام کنند.

آمریکا، دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه اروپا در سه روز گذشته بیانیه‌هایی در تقبیح تصمیم دولت اسرائیل صادر کرده‌اند و فلسطینی‌ها نیز این تصمیم را «زدن سیلی از سوی اسرائیل بر ۱۳۸ کشور حامی فلسطینی‌ها» دانستند.

وزارت خارجه آمریکا دوشنبه سیزدهم آذر بیانیه نکوهش تازه‌ای صادر کرد و طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی را به بازگشت به میز مذاکرات فرا خواند.

بان گی مون دبیرکل سازمان ملل نیز یکشنبه با خشم گفت «ضربه اسرائیل، ضربه مرگ بر روند صلح است».

اتحادیه اروپا ابراز خشم خود را از اسرائیل از بامداد دوشنبه و با احضار همزمان شماری از سفیران اسرائیل در چند کشور این اتحادیه برای بیان اعتراض دولت‌های اروپایی به اسرائیل، شدت بخشید.

سفیران اسرائیل در بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، سوئد و دانمارک دوشنبه به وزارت خارجه در این کشور‌ها احضار شدند و به آنها شدیداً اعتراض شد.

همزمان، فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه دوشنبه ساعتی پس از احضار سفیر اسرائیل به وزارت خارجه در پاریس، در سخنانی کم سابقه دولت اسرائیل را تلویحی تهدید کرد. آقای اولاند گفت «نمی‌خواهیم در مورد تحریم و رسیدن به فاز تحریم، فکر کنیم».

رسانه‌های اسرائیل تاکید کردند که سخنان آقای اولاند، وخیم‌ترین اظهار نظر در روزهای اخیر علیه تصمیم دولت نتانیاهو بوده است.

با وجود این انتقادهای شدید، یک دیپلمات ارشد دفتر نخست وزیری اسرائیل که نامش برده نشد، شامگاه دوشنبه به رسانه‌ها گفت که «تصمیم آقای نتانیاهو پا برجا می‌ماند».

نتانیاهو در نشست هفتگی دولت خود در روز یکشنبه گفته بود «در اورشلیم و هرجای دیگری که برای منافع ملی تشخیص دهیم، خانه‌سازی می‌کنیم».

تصمیم کابینه نتانیاهو به عنوان یک گام «تنبیهی» علیه تشکیلات خودگردان فلسطینی به خاطر مراجعه سیاسی به سازمان ملل و درخواست ارتقای جایگاه فلسطینی‌ها در سازمان ملل، گرفته شد.

۱۳۸ کشور در نشست نهم آذر در مجمع عمومی سازمان ملل، جایگاه فلسطینی‌ها را به «کشور ناظر غیر عضو» ارتقاء دادند؛ ۹ کشور از جمله اسرائیل و آمریکا با آن مخالفت کردند و ۴۱ کشور از جمله ۱۵ کشور اتحادیه اروپا رای ممتنع دادند.

فرانسه که رئیس جمهوری آن دوشنبه اسرائیل را تلویحاً تهدید به تحریم کرد، در میان ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا بود که به خواسته فلسطینی‌ها رای «آری» داده بود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه دوازدهم آذر نوشت که کشورهایی در اروپا حتی اندیشه راکد گذاشتن مناسبات خود با اسرائیل را بررسی می‌کنند.

هاآرتص دوشنبه سیزدهم آذر خبر داده است که نه تنها امکان دارد که کشورهای اتحادیه اروپا سفیران خود را از اسرائیل فرا بخوانند بلکه اتحادیه اروپا بازنگری در پیمان‌های مهم اقتصادی خود با اسرائیل را بررسی می‌کند.

اقتصاد اسرائیل به مراودات تجاری با اروپا اتکای شدیدی دارد.

هاآرتص نوشته است که خشم و سرخوردگی شدید دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا از اسرائیل و غافلگیر شدن آنان از تصمیم غیر مترقبه دولت اسرائیل بویژه به این خاطر است که آنها از اسرائیل در عملیات نظامی هشت روزه در غزه حمایت قاطعی به عمل آورده و تآکید داشتند که اسرائیل حق دارد که از شهروندان خود در برابر راکت‌پرانی فلسطینی‌های غزه، دفاع کند.

پدیدار شدن فضای بحران در مناسبات اسرائیل با اتحادیه اروپا در حالی است که بنیامین نتانیاهو این هفته برای سفر به دو کشور اروپایی برنامه‌ریزی کرده است.

آقای نتانیاهو می‌خواهد برای «سپاسگزاری» از رای مخالف جمهوری چک به خواسته فلسطینی‌ها به پراگ برود و پس از آن، دیداری دو روزه از آلمان داشته باشد و با صدراعظم آلمان که کشورش رای ممتنع به خواسته فلسطینی‌ها داده بود، دیدار و گفت‌و‌گو کند.
XS
SM
MD
LG