لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

«اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر روسیه»


به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، ایالات متحده از خودداری دولت بنیامین نتانیاهو از حمایت از موضع غرب بر سر بحران اوکراین و الحاق شبه جزیره «کریمه» به روسیه، ناخشنود است.

اسرائیل از آغاز این بحران سکوت کرده و در رای‌گیری روز هفتم فروردین، بیست و هفتم مارس، در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص بحران کریمه، رای ممتنع داد.

در آن رای‌گیری در مخالفت با الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در پی همه‌پرسی که با حمایت روسیه در این منطقه به عمل آمده بود، هیات نمایندگی اسرائیل از دولت نتانیاهو دستور گرفته بود، رای ممتنع بدهد و اعلام «بی‌طرفی» نماید.

بدین ترتیب، اسرائیل در کنار کشورهایی قرار گرفت که موضع آمریکا و غرب را در نزاع اوکراین و روسیه مورد حمایت قرار نداد؛ ایران نیز در آن رای‌گیری غیبت کرده بود.

قطعنامه مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل برای بیان «پشتیبانی از تمامیت ارضی اوکراین» تهیه شده بود و رای موافق یکصد کشور عضو سازمان را کسب کرد.

به گزارش روزنامه هاآرتص در شماره یکشنبه بیست و چهارم فروردین، «در هفته‌های اخیر ناخشنودی و خشم» کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا از «بی‌طرفی» اسرائیل در ماجرای اوکراین «عمیق‌تر» شده‌ است.

این روزنامه سخنان «یک مقام ارشد دولت آمریکا» را، بدون ذکر نام او، بازتاب داد که وی تاکید کرده‌است، واشینگتن از «بی‌طرفی» اسرائیل در رخدادهای اوکراین و عدم حمایت از غرب، «شگفت‌زده شده‌ است».

هاآرتص یادآور شد که در اکثر رای‌گیری‌ها در سازمان ملل متحد، میان اسرائیل و آمریکا همآهنگی کامل وجود دارد و نحوه رای‌دهی آمریکا رای دادن اسرائیل را نیز تعیین می‌کند اما این بار اسرائیل «تمرد» کرده‌ است.

به نوشته هاآرتص، مقاماتی در وزارت خارجه اسرائیل گفته بودند، دلیل عدم حمایت سفیر این کشور از قطعنامه سازمان ملل در خصوص «حفظ تمامیت ارضی اوکراین»، اعتصاب وزارت امور خارجه اسرائیل بود که به مدت دو هفته در جریان بود و «امکان رایزنی» بر سر این بحران سیاسی جهانی را فراهم نکرده بود.

اما هاآرتص نوشته‌ است، «آمریکا این توضیح اسرائیل را رد کرده و گفته‌است، اسرائیل حتی به هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نگفته بود که رای ممتنع خواهد داد».

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، که خود زاده جمهوری‌های شوروی پیشین است، هفته گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیون دولتی روس‌زبان‌های اسرائیل گفته بود «دلیلی نمی‌بینیم که ما باید به موضع‌گیری درباره این نزاع میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین کشانده شویم».

لیبرمن افزوده بود که «اسرائیل برای مناسبات خود با روسیه به اندازه روابط با آمریکا اهمیت قائل است».

اما به نوشته هاآرتص، دولت آمریکا از اینکه اسرائیل روابط راهبردی خود با واشینگتن را در مظنه‌ای همطراز با روابط با مسکو قرار داده، عمیقا ناخشنود است.

هاآرتص افزود، اسرائیل نگران است که موضع‌گیری علیه روسیه در ماجرای اوکراین، موجب «واکنش تند روسیه شده و به منافع ملی و مهم‌تر اسرائیل لطمه بزند».

هاآرتص در این رابطه به «قدرت روسیه» در دخالت و اثرگذاری در پرونده هسته‌ای ایران و سرنوشت حکومت سوریه اشاره کرده و نوشته‌ است، برای اسرائیل اهمیت زیادی دارد که «احتیاط کرده» و «موجب خشم روسیه نشود».

یک دیپلمات اسرائیلی به هاآرتص گفته‌است، «برای ما آسان‌تر است که به آمریکایی‌ها قورباغه بخورانیم تا اینکه خشم خرس روسی را تحریک کنیم».

از سوی دیگر، به نوشته هآرتص، تنشی که میان آمریکا و اسرائیل بر سر ماجرای اوکراین بوجود آمده‌است، موجب شد که نتانیاهو برای جلوگیری از خشم بیشتر آمریکا، سفر برنامه‌ریزی شده خود به روسیه را لغو کند.

قرار بود نتانیاهو اواخر خرداد بنا به دعوت پوتین و برای شرکت در آیین‌هایی برای تقویت مناسبات اسرائیل و روسیه، به مسکو و سنت پترزبورگ سفر کند.

در همین حال آویگدور لیبرمن وزیر خارجه روس‌زبان اسرائیل با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، و سایر مقامات بلندپایه دولت مسکو، مناسبات بسیار نزدیکی دارد.

لیبرمن در روزهای گذشته نیز حتی در صحنه سیاست داخلی اسرائیل اعتماد به نفس زیادی نشان داد و بعید ندانست که در صورت برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی، او به جای نتانیاهو، به نخست‌وزیری برسد تا به گفته وی، «یک نخست‌وزیر روس‌زبان بزودی به روی کار آید».
XS
SM
MD
LG