لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

اسرائیلی‌ها و رئیس‌ جمهوری آینده آمریکا


در اسرائیل که در دوران چهارساله ریاست جمهوری باراک اوباما شاهد بیشترین تنش در مناسبات میان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور با رییس جمهوری و دولت آمریکا بوده است، شاید بیش از هر کشور دیگری، سیاستمداران و مردم عادی آن با علاقمندی در انتظار روشن شدن انتخابات کنونی ریاست جمهوری آمریکا نشسته‌اند.

ناظران سیاسی در اسرائیل اتفاق نظر دارند که برنده انتخابات آمریکا، چه اوبامای دموکرات و چه رامنی جمهوریخواه، نه تنها مناسبات خارجی اسرائیل و روابط آمریکا با اسرائیل را در چهار سال آتی رقم خواهد زد بلکه بر تصمیم‌گیری‌های دولت بعدی اسرائیل در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران اثرات جدی خواهد داشت.

تنها یک روز پیش از انتخابات آمریکا بود که یک گزارش شبکه دوم تلویزیونی اسرائیل که با تایید اداره سانسور ارتش اسرائیل پخش شد، نشان می‌داد که نتانیاهو و اهود باراک دو سال پیش در نشست محرمانه کابینه محدود سیاسی- امنیتی و بدون آنکه تمامی وزیران در آن شرکت داشته باشند، به ارتش فرمان دادند که آماده‌باش «بعلاوه پی» را برقرار کنند؛ بالا‌ترین سطح از آماده‌باش یک کشور و ارتش در آستانه جنگ.

در گزارش یادشده تاکید شده که مخالفت‌های ژنرال گابی اشکنازی رییس وقت ستاد کل ارتش و هشدارهای جدی مئیر داگان رییس وقت موساد، مانع از عملی شدن حمله نظامی اسرائیل به پایگاه‌های هسته‌ای ایران شد.

برخلاف آنکه اکثریت چشمگیری از یهودیان آمریکایی همواره حامی دموکرات‌ها بوده‌اند و بیشترین میزان حمایت آنها در انتخابات ۲۰۰۸ از باراک اوباما ثبت شد، اما اسرائیل تنها کشوری در جهان است که روسای جمهوری آمریکا از حزب جمهوریخواه همواره از محبوبیت بالایی در میان افکار عمومی و سیاستمداران این کشور بهره‌مند بوده‌اند و هنوز از جرج بوش با دلتنگی زیاد یاد می‌کنند.

ناظران اسرائیلی و آمریکایی اتفاق نظر دارند که هر چند در دوره‌های مختلفی، همواره روسای جمهوری دموکرات آمریکا با رهبران راستگرای اسرائیل تنش‌هایی داشته‌اند، اما تشنج در روابط میان باراک اوباما با نتانیاهو به اوج خود رسید؛ به گونه‌ای که اوباما هرگز در این چهارسال از اسرائیل دیدار نکرد و در مواردی نیز که نتانیاهو در سفر به آمریکا برای ملاقات با اوباما اشتیاق بسیاری نشان می‌داد، با روی سرد اوباما روبرو شد که آخرین مورد آن، سه ماه پیش در جریان مجمع عمومی سازمان ملل بود.

هرچند نتانیاهو و یاران سیاسی وی در احزاب راستگرای اسرائیل تلاش کرده‌اند که در هفته‌های اخیر، از اظهارنظر در زمینه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خودداری کنند، اما بسیاری از ناظران اسرائیلی بر این باور هستند که میزبانی پر التهاب نتانیاهو در جریان سفر تابستان میت رامنی، دوست دیرینه خود که به بیت‌المقدس رفته بود، اشتیاق نتانیاهو را در مورد پیروزی رامنی نشان داده است.

در سومین و آخرین مناظره دو نامزد، آنها بیش از چهل بار نام ایران را مطرح کردند که تمامی این اشارات تنها در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و به خاطر دفاع از سیاست‌های خود در ارتباط با اسرائیل بود؛ هر دو تلاش داشتند که خود را مدافع موجودیت و امنیت اسرائیل نشان دهند.

اوباما بار‌ها تاکید کرده است که برخلاف همه انتقادهای تند رامنی، دولت آمریکا در چهار سال گذشته، با عملکرد خود موجب شده است که آمریکا بیش از هر دوره دیگری، حامی اسرائیل باشد؛ امری که چند بار نیز مورد تاکید اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل قرار گرفته است.

اما میت رامنی برای جلب آرای یهودیان آمریکایی همواره ادعا کرده است که اوباما «اسرائیل را به زیر چرخ‌های اتوبوس انداخته است»؛ ادعایی که تکرار آن برای وی چندان موفقیتی نداشته است و هنوز بیشتر یهودیان آمریکا را در کنار دموکرات‌ها باقی گذاشته است، هر چند که این بار از درصد این حامیان کاسته شده است.

میت رامنی از دهه هفتاد میلادی دوست و همکار بازرگانی نتانیاهو بوده است و ورود احتمالی او به کاخ سفید، به گفته بسیاری از ناظران در اسرائیل، می‌تواند بر سرنوشت انتخابات سوم بهمن اسرائیل نیز اثرگذار باشد.

ناظران در اسرائیل می‌گویند اگر نتانیاهو خود برنده انتخابات سوم بهمن این کشور و تشکیل دهنده دولت ائتلافی بعدی باشد، او حضور میت رامنی را در کاخ سفید، بیش از هر امر دیگری، برای برقراری تحریم‌های فلج کننده‌تر علیه ایران و در صورت رفتن به سوی گزینه نظامی، برای تایید حمله به ایران می‌خواهد.

اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در روزهای اخیر گفته بود که کشورش عملی کردن گزینه نظامی علیه ایران را تنها برای چند ماه به تعویق انداخته است.

در همین حال، برخی از تحلیلگران در اسرائیل می‌گویند که اگر قصد نتانیاهو براستی عملی کردن حمله به ایران باشد، وی ممکن است که وجود باراک اوباما را در کاخ سفید ترجیح دهد زیرا حمایت پرالتهاب میت رامنی از اسرائیل در صورت پیروزی او، ممکن است در پی دریافت گزارش‌های محرمانه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، دستخوش تغییر شود و در آن صورت، نتانیاهو بسیار سخت‌تر خواهد توانست که بدون کسب موافقت آمریکا، به صورت یکجانبه به سوی حمله نظامی علیه ایران گام بردارد.
XS
SM
MD
LG