لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

انتقاد نتانیاهو از سفر کاترین اشتون به ایران


نخست‌وزیر اسرائیل با انتقاد از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، از او خواست «به این پرسش پاسخ دهد که آیا در زمینه ارسال کشتی حامل سلاح برای گروه‌های تروریستی منطقه، با میزبانان خود سخن گفته است؟» اما کاترین اشتون فعلا در برابر این درخواست بنیامین نتانیاهو سکوت کرده است.

نتانیاهو یکشنبه هجدهم اسفند در آغاز نشست هفتگی دولت خود در بیت‌المقدس، با اشاره به کشتی توقیف شده از سوی نیروی دریایی اسرائیل، گفت خانم اشتون در روزهایی به تهران رفته است که حکومت ایران برنامه دیگری برای ارسال جنگ‌افزار برای گرو‌ه‌های تروریستی در منطقه را عملی کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنان روز یکشنبه خود این را نیز گفت که در روزهای آینده محموله کشتی توقیف شده در برابر افکار عمومی جهان قرار خواهد گرفت تا دنیا «ببیند در همان حال که مسئولان دولت ایران لبخند می‌زنند و برای رفع تحریم‌ها می‌کوشند، ایران هدف‌های پیشین خود را دنبال می‌کند».

نتانیاهو گفت «هدف از توقیف این کشتی، برملاء کردن چهره واقعی ایران است و این را از این نظر می‌گویم که نظر خانم اشتون را به این واقعیت جلب کنم».

خانم کاترین اشتون در آغاز اولین سفر رسمی خود به ایران از زمانی که مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را پس از خاویر سولانا بدست گرفت، شنبه هفدهم اسفند وارد تهران شد.

در ساعتی که نخست‌وزیر اسرائیل در بیت‌المقدس از سفر خانم اشتون به ایران ابراز نارضایتی می‌کرد، این مقام ارشد اتحادیه اروپا یکشنبه بخش رسمی ملاقات‌های خود را با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و حسن روحانی رئیس جمهوری آغاز کرده بود.

خانم اشتون همچنین در ادامه روز یکشنبه با شمار دیگری از مقامات ایران، از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، سعید جلیلی دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران و نیز با علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر ایران گفت‌و‌گو کرد.

خانم اشتون در حالی با مقامات ارشد ایران دیدار می‌کرد که درخواست صریح نتانیاهو را در مورد «پرسش از میزبانان ایرانی‌اش در باره کشتی توقیف شده»، فعلاً بدون پاسخ نهاده است.

کشتی‌ای که اسرائیل مدعی است حامل اسلحه از ایران بوده است
کشتی‌ای که اسرائیل مدعی است حامل اسلحه از ایران بوده است
سایر مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در باره گزارش‌های اسرائیلی در خصوص «تسلط بر کشتی حامل سلاح برای گروه‌های همپیمان با ایران» سکوت کرده‌اند.

سکوت اتحادیه اروپا در خصوص این گزارش‌ها درحالی است که چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در پی گفت‌و گوی تلفنی با ژنرال موشه یعلون همتای اسرائیلی خود، تاکید کرد که ایران باید در خصوص تعهدات بین‌المللی خود پاسخگو باشد.

دولت آمریکا تایید کرده است که پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، از آغاز عملیات ردگیری کشتی حامل اسلحه، با اسرائیل همکاری تنگاتنگ داشته و آماده مشارکت در این عملیات نیز بوده است.

ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل ارزیابی کرده است که محموله راکت‌های ساخت صنایع نظامی سوریه برای سازمان جهاد اسلامی فلسطین ارسال شده بود؛ این سازمان نیز مانند حماس، روز جمعه گذشته، ارتباط خود را با این محموله تکذیب کرده بود.

مقامات ایران نیز ارتباط این کشور با کشتی یادشده را رد کرده و آن را «نشانی دیگر از دروغگویی» اسرائیل دانسته‌اند؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همزمانی اعلام این خبر را با سفر روزهای گذشته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به آمریکا مورد سئوال قرار داده است.

اسرائیل می‌گوید برای عملیات تسلط تکاوران دریایی خود بر کشتی یادشده، نام «افشاگری کامل» را انتخاب کرده بود؛ این نام، با عبارتی که نتانیاهو در هفته‌های اخیر از آن برای «افشای هر نوع تخلف احتمالی از سوی ایران در پیمان هسته‌ای با شش قدرت» به کار برده بود، شباهت دارد.

پس از رسیدن ایران و گروه کشورهای ۱+۵ به توافق موقت در سوم نوامبر، نتانیاهو به همه نهادهای اطلاعاتی کشورش دستور داده بود برای «برملا کردن چهره واقعی» ایران هر نوع اقدام احتمالی از سوی ایران را که پایمال کردن این توافق محسوب شود، ردگیری کنند تا اسرائیل آن را به عنوان «سند» در اختیار جامعه جهانی قرار دهد.

کشتی تجاری «کلوز سی» که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد و تکاوران دریایی اسرائیلی از بامداد چهارشنبه گذشته بر آن مسلط شدند، عصر شنبه هفدهم اسفند وارد آب‌های ساحلی اسرائیل در دریای سرخ شد و کشتی با اسکورت قایق‌های توپدار اسرائیلی در بندر ایلات لنگر انداخت.

روزنامه یدیعوت آخرونوت روز یکشنبه هجدهم اسفند نوشت از ساعتی که کشتی در ساحل ایلات لنگر انداخته است، گروه‌های متعدد کارشناسان خنثی کردن مواد منفجره محموله‌های داخل کانتینرها را در نقاط امنی زیر نظر مورد تفتیش قرار داده‌اند و نگران انفجار زودهنگام هستند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفته بود در تفتیش‌های اولیه و محدود از کانتینرهای کشتی، شماری راکت «ام ۳۰۲» که ساخت صنایع نظامی سوریه است، ولی از بندرعباس در جنوب ایران بروی کشتی بارگیری شده بود، شناسایی شد اما تفتیش بیشتر کانتینرها به آوردن کشتی به بندر اسرائیلی موکول شد.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، ارزیابی می‌شود که کار تفتیش همه کانتینرهای کشتی تا روز دوشنبه بیستم اسفند به پایان برسد و سلاح‌های احتمالی بیشتری که بدست آید، روز دوشنبه در یک نشست خبری، با حضور مقامات ارشد اسرائیلی در برابر چشم نمایندگان رسانه‌های جهان قرار گیرد.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، دهها هزار نفر از شهروندان اسرائیلی در ساعتی که کشتی توقیف شده به ساحل ایلات نزدیک می شد، مانند «جشن های روز استقلال» گردآمده و با تکان دادن پرچم اسرائیل، برای «قهرمانان دریایی» خود ابراز احساسات می‌کردند؛ عکس‌ها و فیلم‌های بسیاری از این «استقبال گسترده» در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG