لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۴

ادامه جنجال در اسرائیل برای خرید زیردریایی‌ از شرکتی با «سهام ایرانی»


زیردریایی آلمانی که به ارتش اسرائیل تحویل داده شده است.
زیردریایی آلمانی که به ارتش اسرائیل تحویل داده شده است.

پس از آنکه رسانه‌های اسرائیلی در روزهای گذشته با استناد به یک «تحقیق» روزنامه یدیعوت آحرونوت از «ارتباط ایرانی» در معامله دولت اسرائیل با شرکت آلمانی تیسن کروپ در خرید زیردریایی خبر داده‌اند، یک مقام وزارت دفاع اسرائیل گفته است، از وجود سهام دولت ایران در این شرکت آلمانی آگاهی نداشته است.

هاآرتص یکشنبه چهاردهم آذر نوشته است، ژنرال عاموس گیلعاد مدیرکل امور سیاسی و امنیتی وزارت دفاع اسرائیل گفته است، او شخصا از سهامداری ایران در شرکت تیسن کروپ «بی‌خبر» بود.

در همین حال، این مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل افزوده است، عدم آگاهی من از سهام ایران در تیسن کروپ به این معنی نیست که وزارت دفاع از نقش ایران در این مجتمع صعنتی بی‌اطلاع بوده است.

از سوی دیگر، هاآرتص به نقل از «یک مقام بلندپایه وزارت دفاع اسرائیل» افزوده است، برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور شنیدن اطلاعاتی در مورد شراکت ایران در تیسن کروپ تازگی داشت.

آوی دیختر رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اسرائیل گفته است، باید این ماجرا عمیقا بررسی شود.

هاآرتص یکشنبه ۱۴ آذر نوشته است، بعد از معامله اسرائیل، تیسن کروپ صدها میلیون دلار را به سهامداران خود منتقل کرد.

دادستان اسرائیل دو هفته پیش به پلیس دستور داده بود ارتباط یکی از وکلای شخصی نتانیاهو را در معامله با آلمان بررسی کند اما اکنون رسانه‌های این کشور جنبه‌های دیگری را از این ماجرا مطرح کرده‌اند.

روزنامه یدیعوت آحرونوت جمعه دوازدهم آذر نوشته بود، دولت اسرائیل مدعی بوده که «در طول سال‌ها برای جلوگیری از معاملات بین‌المللی با ایران تلاش کرده اما اکنون معلوم شده که پول اسرائیل در معامله زیردریایی‌ها به دست دولت ایران نیز می‌رسد».

حدود پنج درصد از سهام تیسن کروپ، در اختیار IFIC نهاد سرمایه‌گذاری خارجی دولت ایران است.

به‌نوشته یدیعوت آحرونوت، دکتر فرهاد زرگری مدیر کل شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران چندی پیش در مصاحبه‌ای با نشریه مرکز مطالعات مالی «بیزنس سال»، ادامه مالکیت ایران بر بخش کوچکی از سهام تیسن کروپ در سال ۲۰۱۶ را تایید کرد.

یدیعوت آحرونوت یادآور شد که حضور ایران در کارتل کروپ یک امر تاریخی است که به اقدامات حکومت محمد رضا شاه پهلوی در اوج اقتدار مالی ایران بعد از افزایش بهای جهانی نفت در دهه هفتاد میلادی باز می‌گردد.

سهامداری ایران در این کارتل صنعتی آلمانی با دستور پادشاه وقت ایران، با هدف نجات شرکت کروپ از ورشکستگی در سال ۱۹۷۴ آغاز شد و در سال ۱۹۷۷ به ۲۵ درصد و حتی بیشتر رسید.

بعد از تغییر حکومت در ایران، سهامداری ایران در کروپ محدود شد، هر چند که محمد مهدی نواب مطلق معاون وقت وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به مدت هشت سال عضو هیات نظارت تیسن کروپ بود.

زمانی که جرج بوش در سال ۲۰۰۳، ۱۳۸۴، ایران را عضو «محور شرارت» نامید و تهدید کرد که معاملات آمریکایی با تیسن کروپ انجام نخواهد شد و این شرکت در فهرست سیاه آمریکایی قرار می‌گیرد، این غول صنعتی آلمانی با پرداخت ۴۰۶ میلیون یورو ایران را راضی کرد تا هشت درصد دیگر از سهام خود را بفروشد.

سهم ایران در تیسن کروپ از آن سال به حدود ۵ درصد محدود، و ایران از شورای نظارتی آن حذف شد، که این وضعیت تا امروز ادامه یافته است.

به‌نوشته یدیعوت آحرونوت، معامله اسرائیل با تیسن کروپ تنها به‌خاطر انتقال پول به ایران نیست که برای اسرائیل مشکل‌ساز است، بلکه خطر «درز اطلاعات محرمانه نظامی اسرائیل» نیز مطرح است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، شرکتHDW که بخش صنایع دریایی مجتمع تیسن کروپ است، زیر دریایی‌ها و همچنین ناوچه‌های جنگی «ساعار ۶» را برای اسرائیل می‌سازد و این سئوال می‌تواند مطرح باشد که اطلاعات مهم نظامی اسرائیل به ایران منتقل شود.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته مدعی شدند که داوید شیمرونی یکی از وکلای نتانیاهو در جوش دادن معامله زیر دریایی‌ها نقش داشته و به‌دستور دادستانی این کشور، آقای شیمرونی باید مورد تحقیق پلیس اسرائیل قرار گیرد.

دفتر نتانیاهو گفته بود، امور بازرگانی شخصی آقای شیمرونی در این معامله مد نظر نبوده بلکه نیازهای امنیتی لحاظ شده است.

نتانیاهو گفته بود، از دو سال پیش نیاز به خرید زیر دریایی‌های مدرن‌تر جهت محافظت از حوزه‌های گازی کشف شده در آب‌های دریای مدیترانه احساس شده بود.

رسانه‌های اسرائیلی و آلمانی دو ماه پیش خبر دادند سه زیر دریایی سفارش داده شده می‌تواند از قابلیت حمل کلاهک هسته ای نیز برخوردار باشد.

XS
SM
MD
LG