لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

لیبرمن: ایران همچنان مهمترین تهدید برای اسرائیل است


 آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل
آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آویگدور لیبرمن که ماه گذشته به وزارت دفاع رسید، دوشنبه بیست و هشتم تیر در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این کشور سخن گفت. به گفته لیبرمن، در نبردهای آینده «پیروزی اسرائیل» باید «قطعی» باشد.

وزیر دفاع اسرائیل گفت، هر جنگی که از سوی هر عاملی به ما تحمیل شود، باید با «فیصله شدن» کار تمام شود تا «اگر دشمن جرات کرده یک بار ما را امتحان کند، انگیزه‌اش برای امتحان کردن دوباره ما نابود شود».

به گزارش جروزالم پست و رادیو اسرائیل، لیبرمن در این سخنان، که اولین گزارش او به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست بعد از رسیدن به پست وزارت دفاع بود، گفت، «برای ما روشن است که دشمن در هر جنگ آتی تلاش خواهد کرد غیرنظامیان در پشت جبهه را هدف قرار دهد».

لیبرمن ایران را «همچنان مهم‌ترین تهدید» برای اسرائیل نامید.

او مدعی شد که ایران برنامه اتمی‌اش را‌‌ رها نکرده و طرح‌های موشکی خود را دنبال می‌کند؛ کاری که «نقض فاحش قطعنامه‌های شورای امنیت است».

این در حالی است که مقامات سیاسی و نظامی ایران می‌گویند، برجام ارتباطی با برنامه‌های موشکی ایران ندارد.

با وجود این، شماری از کشورها از اقدام پنج ماه پیش سپاه پاسداران ایران در آزمایش موشک‌های دوربردی که بروی آن عبارت «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود» به زبان عبری هم نوشته شده بود، انتقاد کرد.

به تازگی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و‌ بان گی مون دبیر کل سازمان ملل در مورد برنامه‌های موشکی ایران سخن گفتند که ایران به آن واکنش تندی نشان داد.

به گزارش رسانه‌های ایران، در تازه‌ترین واکنش به اظهارات یاد شده، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۲۸ تیر گفت این سخنان دبیر کل سازمان ملل «نامربوط» است.

از سوی دیگر، وزیر دفاع اسرائیل در نشست همین روز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست گفت، عوامل بسیاری در جهان از زیر پا گذاشته شدن قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد منع آزمایش موشک‌های بالیستیک از سوی ایران، غفلت می‌کنند.

به گفته لیبرمن، اشتیاق کشور‌ها به معامله با ایران «وضع را روشن کرد» و «نشان داد که ما با چه عواملی روبرو هستیم».

لیبرمن در این گزارش به کمیسیون امنیت ملی کنست این را نیز گفت، «اسرائیل در برابر ترکیبی پیچیده از چالش‌ها قرار دارد؛ داعش در مرز سینای مصر برای اسرائیل تهدید است؛ حماس و جهاد اسلامی فلسطین در مرز غزه خطر هستند؛ حزب‌الله در مرز با لبنان تهدید اصلی است؛ و القاعده در مرز با سوریه اسرائیل را در معرض خطر انداخته است.»

لیبرمن، رهبر حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما»، ماه گذشته با دولت ائتلاف بست و نتانیاهو در ماجرایی جنجالی ژنرال موشه یعلون را از وزارت دفاع کنار گذاشت تا این پست مهم در دولت را به لیبرمن بدهد.

سخنان وزیر دفاع اسرائیل در دهمین سال جنگ ۳۳ روزه ارتش این کشور با حزبالله لبنان و دومین سالروز جنگ ۵۱ روزه اسرائیل با حماس در غزه بیان شده است.

همزمان، ارتش این کشور از یکشنبه ۲۷ تیر یک رزمایش سه روزه را در ارتفاعات جولان را آغاز کرد.

همزمان با این رزمایش، رسانه‌های اسرائیل تایید کردند روز یکشنبه یک کایت در آسمان ارتفاعات جولان در بخش اشغالی آن در اسرائیل مشاهده شد و شلیک سه فروند موشک پاتریوت از سوی ارتش اسرائیل نتوانست آن را شکار کند.

کایت یاد شده توانست به سوی آسمان منطقه‌ای در سوریه که از آن فرستاده شده بود، بازگردد.

هنوز سازمانی مسئولیت ارسال این کایت به سوی اسرائیل را بر عهده نگرفته است.

XS
SM
MD
LG