لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۱

نتانیاهو: سیاستمداران اسرائیلی ترامپ را تحت فشار نگذارند


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است، «باید به رییس جمهوری جدید آمریکا امکان داد که سیاست خارجی خود را از کانال‌های آرام و به‌دور از فشار تعیین کند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو یکشنبه بیست و سوم آبان در جلسه دولت خود سخن می‌گفت.

نتانیاهو چهارشنبه گذشته پیروزی دونالد ترامپ را شادباش گفت و یک روز بعد از آن نیز با رییس‌جمهوری برگزیده تلفنی گفت‌و‌گو کرده بود.

نتانیاهو در سخنان روز یکشنبه در کابینه خود افزود، در گفت‌و‌گوی تلفنی با دونالد ترامپ توافق شد که در اولین فرصت بعد از آغاز به کار رییس‌جمهوری منتخب، «دیدار کرده تا در مورد موضوع‌هایی که در دستور کار مناسبات آمریکا و اسرائیل قرار دارد سیاست‌گذاری کنیم».

نتانیاهو گفت، در ماه‌ها و سال‌های آینده «همکاری نزدیکی» با دولت آمریکا خواهیم داشت.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت، وزیران، معاونان وزیران و نمایندگان کنست نباید با مصاحبه و بیانیه، دولت تازه آمریکا را زیر فشار بگذارند؛ «این کار به‌دور از مسئولیت است».

رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده‌اند که این اظهارات نتانیاهو مخالفت شدید او به‌ویژه با جناح راست افراطی در دولت وی است.

نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش و رهبر حزب «خانه یهود» که یکی از احزاب مهم در دولت ائتلافی نتانیاهو است، دولت اسرائیل را برای گسترش فوری خانه‌سازی‌ها و نیز ساخت یک شهرک جدید زیر فشار گذاشته است.

نفتالی بنت این درخواست را با حمایت رهبران یهودی‌نشین‌ها مطرح کرده است.

این وزیر راستگرا روز چهارشنبه گفت، پیروزی ترامپ «برای اسرائیل یک فرصت است تا از ایده تشکیل کشور فلسطین رها شود و خانه‌سازی‌ها در اورشلیم و یهودی‌نشین‌ها را گسترش دهد».

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو در واکنشی تند به این سخنان نفتالی بنت، آن را «کودکانه و به‌دور از خرد» نامید.

نفتالی بنت خواهان آن شده که ساخت یک شهرک جدید در کرانه باختری به جای یهودی‌نشین غیر قانونی «آمونا» یکشنبه ۲۳ آبان به رای‌گیری وزیران ارشد احزاب ائتلافی گذاشته شود.

دیوان عالی اسرائیل حکم داده است، انتقال یهودی‌نشین به منطقه‌ای که زمین فلسطینی‌ها است، غیرقانونی است و دولت نتانیاهو نباید با آن موافقت کند.

اما نفتالی بنت خواهان تشکیل یهودی‌نشین جدید در منطقه‌ای است که ارث شخصی چند خانواده فلسطینی بوده است.

رییس‌جمهوری برگزیده آمریکا در اولین مصاحبه با وال استریت جورنال در روزهای گذشته، ابراز «امیدواری» کرده بود که او رهبری باشد که بتواند میان اسرائیل و فلسطینی‌ها میانجی‌گری کند.

همزمان، دیوید فریمن، که رسانه‌های اسرائیل او را به عنوان «یکی ازمشاوران» ترامپ در امور اسرائیل معرفی کرده‌اند، به وبسایت وای.نت گفته است، رییس‌جمهوری برگزیده «صلحی را به اسرائیل تحمیل نخواهد کرد».

آقای فریمن در مصاحبه یکشنبه ۲۳ آبان به وبسایت وای.نت گفته است، رییس‌جمهوری منتخب «ایمان دارد که اسرائیل خواهان صلح است».

دیوید فریمن و جیسون گرین بلات در آخرین روزهای پیش از انتخابات هجدهم آبان در آمریکا در بیانیه‌ای «چارچوب» سیاست دولت ترامپ را در مورد اسرائیل و فلسطینی‌ها تشریح کرده بودند.

در این میان، ریاض منصور، رییس هیات نمایندگی سیاسی فلسطینی در سازمان ملل، گفته است، اگر دولت ترامپ سفارت آمریکا در اسرائیل را به بیت‌المقدس منتقل کند، «فلسطینی‌ها روزگار او را سیاه می‌کنند».

آقای منصور یادآور شده، انتقال سفارتخانه‌های خارجی در اسرائیل به بیت‌المقدس «مغایر با قطعنامه ۱۸۱ شورای امنیت است که خود آمریکا آن را به شورای امنیت برده بود».

قطعنامه ۱۸۱، ۶۹ سال پیش، در ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷، در مورد تقسیم سرزمین مورد نزاع یهودیان و فلسطینی‌ها به دو کشور یهودی و فلسطینی در شورای امنیت، و در زمان ریاست‌جمهوری هری ترومن در آمریکا به تصویب رسید. سفارت آمریکا در اسرائیل همیشه در شهر تل‌آویو بوده است.

اسرائیل و فلسطینی‌ها بر سر بیت‌المقدس، اورشلیم، با یکدیگر نزاعی سخت و پیچیده دارند.

آمریکا و جامعه جهانی با حمایت از راهکار وجود دو دولت اسرائیل و فلسطین در جوار یکدیگر، می‌گویند کشور فلسطین باید با پایتختی شرق بیت‌المقدس برپا شود.

نتانیاهو با وجود آنکه دولت او ترکیبی از حزب حاکم لیکود و احزاب راست افراطی است، مدعی بوده که راهکار دو دولتی را از مدت‌ها قبل پذیرفته است.

XS
SM
MD
LG