لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

کابینه نتانیاهو از پارلمان رای اعتماد گرفت


سخنرانی نتانیاهو پیش از سوگند کابینه
سخنرانی نتانیاهو پیش از سوگند کابینه
هشت هفته پس از انتخابات پارلمانی اسرائیل، دولت جدید این کشور از «کنست»، مجلس اسرائیل، رای اعتماد گرفت.

دولت ۲۱ نفره به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو در نشست روز دوشنبه بیست و هشتم اسفند، هجدهم مارس، از رای اعتماد ۶۸ عضو مجلس برخوردار شد.

از پس از استقلال اسرائیل، دولت کنونی سی و سومین دولت این کشور است. با دادن رای اعتماد، نخست وزیر و سایر وزیران سوگند وفاداری را ادا کردند.

۶۸ نفری که به این دولت رای اعتماد دادند، اعضای احزابی هستند که ضمن هم‌پیمان شدن، دولت جدید را تشکیل داده‌اند. برای گرفتن رای اعتماد، حمایت ۱+۶۰ نفر از ۱۲۰ عضو کنست ضرورت داشت.

احزاب هم‌پیمان در این دولت، که سومین دولت دو دهه اخیر به نخست‌وزیری نتانیاهو محسوب می‌شود، لیکود، اسرائیل خانه ما، جنبش، آینده‌ای هست و بیت یهودی هستند.

برای نخستین بار در چند دهه، هیچیک از احزاب مذهبی، بویژه حزب «شاس» دیگر پای ثابت دولت نیستند.

نتانیاهو به‌دلیل مخالفت شدید دو حزب جدید آینده‌ای هست و بیت یهودی، نتوانست احزاب مذهبی را شریک دولت خود کند؛ امری که موجب خشم شدید این احزاب شد که تا پیش از این، با در دست داشتن کمیسیون‌ها و وزارتخانه‌های مهم، بودجه‌های زیادی را برای افزایش اقشار مذهبی صرف می‌کردند اما این بار از دسترسی به این بودجه‌ها منع شده‌اند.

نمایندگان احزاب مذهبی به هنگامی که نتانیاهو در جلسه رای اعتماد وزیران دولت را معرفی می‌کرد، با گفتن این شعار که «یهودی نباید یهودی را (از دولت) اخراج کند» جلسه کنست را به نشانه اعتراض ترک کردند و پس از پایان نطق او به جلسه بازگشتند.

در دولت جدید، بنیامین نتانیاهو فعلاً پست وزارت خارجه را نیز تا روشن شدن یک پرونده اتهامی در دادگستری اسرائیل علیه آویگدورلیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» در دست خواهد داشت و مایل است لیبرمن را پس از رفع اتهام، به این مقام بازگرداند.

وزارت دفاع در دولت جدید به ژنرال ذخیره موشه یعلون و نیز وزارت دارایی به یائیر لاپید رهبر حزب تازه تاسیس آینده‌ای هست، داده شد.

نقش ژنرال یعلون در صورت تصمیم‌گیری اسرائیل درمورد برنامه هسته‌ای ایران حائز اهمیت است.

نفتالی بنت رهبر بیت یهودی وزارت زیربنایی و تجارت و معادن با «اختیارات گسترده» را دردست دارد.

یائیر شامیر پسر اسحاق شامیر نخست وزیر اسبق در این دولت جدید برای نخستین بار به وزارت رسیده و وزیر کشاورزی است.

خانم تسیپی لیونی رهبر حزب جنبش وزارت دادگستری با اختیار پیشبرد مذاکرات سیاسی با فلسطینی‌ها را در دست دارد.

یووال اشتای نیتس وزیر دارایی دولت پیشین ازحزب لیکود به مقام وزارت راهبردی و مسئول همآهنگی میان نهادهای اسرائیل در ارتباط با ایران منصوب شده است.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی خود پیش از درخواست رای اعتماد گفت وضع منطقه طوفانی است و این دولت باید امنیت را در شرایط تلاطم‌های شدید، ضمن رسیدگی به خواسته‌های اجتماعی واقتصادی داخلی، تامین کند.

نتانیاهو در این سخنرانی گفت که سپتامبر گذشته در نطق سازمان ملل «خط قرمز» را برای برنامه اتمی ایران کشید ولی «ایران هنوز این خط را رد نکرده و نباید گذاشت که از این خط عبور کند».

دردوره جدید کنست، حزب کارگر به رهبری خانم شلی یخیموویچ رهبری اپوزیسیون را در دست دارد. خانم یخیموویچ ضمن انتقاد شدید از نتانیاهو و لیکود، گفته است که ازتصمیمات درست دولت، بویژه درمورد صلح با فلسطینی‌ها، حمایت خواهد کرد.

اما در روز رای اعتماد به دولت جدید، آویگدور لیبرمن به رسانه‌های کشورش گفت که بر این باور است که تا چهار سال دیگر نیز پیشبرد روند سیاسی با فلسطینی‌ها امکان پذیر نیست.

اما نتانیاهو در سخنرانی پیش از ادای سوگند در کنست گفت که دولت او حاضر به «سازش‌های دردناک» در قبال صلح با فلسطینی هاست.

در دوره جدید پارلمانی اسرائیل یولی ادلشتاین با حمایت بنیامین نتانیاهو با رای موافق ۹۶ نماینده از ۱۲۰ عضو به ریاست «کنست» رسید.

ادلشتاین از یهودیان روسیه بودهکه شوروی او را سال‌ها در اردوگاه کار اجباری در نووسیبرسک نگاهداشت و با میانجی‌گری غرب، او همراه با کسانی مانند آناتولی (ناتان) شرانسکی آزاد شد و به اسرائیل مهاجرت کرد.

رئوبن ریبلین که دو دوره ریاست کنست را در دست داشت، پس از آنکه از حمایت نتانیاهو برای ادامه این مقام برخوردار نشد، با خشم از نتانیاهو سخن گفت. گزارش‌ها می‌گوید که ریبلین خود را نامزد ریاست جمهوری پس از شیمون پرز می‌داند.

دو روز پس از آغاز به کار دولت و دوره جدید کنست، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به عنوان نخستین میهمان بلندپایه خارجی وارد اسرائیل خواهد شد.
XS
SM
MD
LG