لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

نخست‌وزیر ایتالیا استعفا می‌دهد


 انریکو لتا، نخست‌وزیر ایتالیا
انریکو لتا، نخست‌وزیر ایتالیا
انریکو لتا، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد که روز جمعه از سمت خود استعفا خواهد کرد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که حزب دموکراتیک، که پیشتر پشتیبان او بود اعلام کرد که از رقیب وی ماتئو رنزی برای پست نخست‌وزیری حمایت خواهد کرد.

حزب دموکرات که از احزاب چپ میانه است در همین روز حمایت خود را از ماتئو رنزی ۳۹ ساله شهردار فلورانس اعلام کرده بود.

نخست‌وزیری ایتالیا اعلام کرد انریکو لتا روز جمعه استعفای خود را تسلیم جیئورجیو ناپولیتانو، رئیس جمهوری ایتالیا، خواهد کرد.

بدین ترتیب، با استعفای نخست‌وزیر کنونی، ایتالیا باید در تدارک تشکیل سومین دولت در کمتر از یک سال باشند. دولت انریکو لتا توانست تنها ۹ ماه و نیم دوام بیاورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماتئو رنزی رقیب نخست‌وزیر کنونی، در نشست حزب دموکراتیک گفت: «ایتالیا نمی‌تواند در وضعیت بلاتکلیفی و بی‌ثباتی ادامه حیات دهد. ما به نقطه عطف رسیده‌ایم.»

شهردار فلورانس گفت: «مردم من و حزب دموکراتیک را متهم می‌کنند که آرزوی بزرگ در سر داریم. من این را انکار نمی‌کنم. همه ما باید آرزوی بزرگ داشته باشیم از من گرفته تا آخرین نفر حزب.»

در نشست حزب دموکراتیک، انریکو لتا نخست‌وزیر شرکت نکرد. نخست‌وزیر ایتالیا گفته بود که ترجیح می‌دهد حزب متبوعش باآزادی عمل در مورد حمایت یا عدم حمایت از وی تصمیم بگیرد.

انتظار می‌رود رئیس جمهوری ایتالیا از ماتئو رنزی شهردار فلورانس برای تشکیل کابینه دعوت کند. ماتئو رنزی در ماه دسامبر به رهبری حزب دموکراتیک رسید.

رنزی در سخنرانی گردهمایی حزب گفت که ایتالیا نیازمند این است که وارد «یک فاز جدید» بشود تا بتواند اصلاحات اقتصادی را به پیش ببرد.

ایتالیا هم‌اکنون با یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی و مالی دوران پس از جنگ جهانی دوم دست و پنجه نرم می‌کند. مخالفان نخست‌وزیر کنونی وی را متهم می‌کنند که نتوانسته اصلاحات اقتصادی را به پیش ببرد.

با وجود بحران سیاسی در سومین کشور حوزه یورو، این بار برخلاف سال گذشته، این جابجایی در قدرت، تاثیر چندانی بر بازارهای مالی نداشت.
XS
SM
MD
LG