لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۳

جنتی: موسوی و کروبی مستوجب محاکمه جدی‌ هستند نه آزادی


احمد جنتی دبیر شورای نگهبان
احمد جنتی دبیر شورای نگهبان

در ادامه حملات نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به رهبران جنبش سبز، دبیر شورای نگهبان اقدامات میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «مستوجب محاکمه جدی» دانست و معاون قوه قضاییه نیز اعلام کرد که «اگر رافت اسلامی نبود»، مجازات آنان مانند گروه مجاهدین خلق بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری، روز چهارشنبه،۸ دی، در بیانیه‌ای معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را « پیاده نظام» آمریکا، اسرائیل و بریتانیا خواند.

وی تاکید کرد که «عوامل فتنه، نه تنها مستحق آزادی و رفع حصر نیستند که اعمالشان مستوجب محاکمه جدی است و البته در دادگاه عدل الهی نیز باید پاسخگوی بغی در برابر حاکم اسلامی باشند».

برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و مقامات قوه قضاییه نیز پیش از این اقدام رهبران جنبش سبز را «بغی [سرکشی] در مقابل حکومت اسلامی» خوانده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او همچنین از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

بیانیه آقای جنتی به مناسبت فرارسیدن سالگرد راهپیمایی حامیان حکومت در ۹ دی ۸۸ منتشر شده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی، از این راهپیمایی به عنوان روز پایان «فتنه» نام می‌برند و مراسم سالگرد آن، هر سال توسط نهادهای مختلف حکومتی یا نزدیک به حکومت برگزار می‌شود.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس، اما پیش از این برگزاری این راهپیمایی را «بی‌مورد» دانسته است.

سه روز پیش از ۹ دی ۸۸ که مصادف با روز عاشورا بود، یکی از خونین‌ترین تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در تهران و برخی دیگر از شهر‌ها برگزار شد.

در سالگرد راهپیمایی ۹ دی صدا و سیما و رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران گزارش‌ها و اخبار زیادی را درباره این راهپیمایی منتشر کرده‌اند.

در روزهای گذشته همچنین تعدادی از نزدیکان رهبر جمهوری تاکید کرده‌اند که میرحسین موسوی و مهدی کروبی «باید اعدام شوند» و تنها به دلیل «عطوفت اسلامی» در خانه‌هایشان «خوش می‌گذارانند».

در همین حال حمید شهریاری، معاون قوه قضاییه، روز چهارشنبه گفت که «رأفت اسلامی شامل حال فتنه‌گران» شده و گرنه مجازات آنان مانند گروه مجاهدین خلق است که به گفته او « بیعت‌شکنی کردند و بر علیه نظام جمهوری اسلامی قیام کردند و سزاوار حکم قاطع» آیت‌الله خمینی شدند.

آقای شهریاری به جزئیات حکم آیت الله خمینی درباره گروه مجاهدین خلق اشاره ای نکرده اما اشاره او می تواند به حکم رهبر سابق جمهوری اسلامی درباره زندانیان سیاسی در سال ۶۷ باشد کهبه اعدام دسته‌جمعی آنان منجر شد و در ماه‌های گذشته نیز انتشار فایل صوتی آیت‌الله منتظری در این باره خبر ساز شده است.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن‌ ماه سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده ولی همچنان در حصر به سر می‌برد.

این سه رهبر جنبش سبز بار‌ها خواستار محاکمه خود در دادگاه علنی شده‌اند اما آنگونه که علی مطهری نماینده مجلس و برخی از دیگر از مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با محاکمه و یا رفع حصر آنان مخالفت کرده است.

XS
SM
MD
LG