لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

معنای انتخاب احمد جنتی در خبرگان چیست؟


روز سه شنبه چهارم خرداد در حالی که نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی آخرین روز کاری خود را با انداختن عکس‌های دسته‌جمعی به پایان رساندند در چند خیابان آن طرف‌تر پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری کار خود را آغاز کرد. پس از انتخاب «هیئت رئیسه سنی» جلسه و قرائت پیام رهبر جمهوری اسلامی برای پنجمین دوره خبرگان، منتخبین سوگند نمایندگی یاد کردند.

در پیام آیت‌الله خامنه‌ای به مجلس خبرگان که توسط رییس دفتر رهبری خوانده شد، از جمله آمده بود که «حراست دقیق و همه‌جانبه از نظام حاکم بر کشور و هدایت دستگاه‌های درهم‌تنیده‌ این نظام نیازمند صلاحیت‌هایی است که تشخیص وجود و بقای این صلاحیت‌ها برعهده‌مجلس خبرگان است». این مجلس به گفته آقای خامنه‌ای وظایفی دارد که «حسن انجام آن، کشور و نظام را به صلاح و سداد رهنمون می‌گردد و رهبر را در ادای آن مسئولیت بزرگ و بی‌همتا مدد می‌رساند».

آقای خامنه‌ای پیش از این هم بارها بر لزوم به گفته وی انقلابی بودن مجلس خبرگان تاکید داشته است.

احمد جنتی در گزارش خود درباره انتخابات مجلس خبرگان از جمله گفت صحت انتخابات در سی و یک حوزه به تایید شورای نگهبان رسیده است.

پس از رای‌گیری بر سر هیات رییسه مجلس، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، با کسب ۵۱ رای به عنوان رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان انتخاب شد. محمود هاشمی شاهرودی رییس پیشین قوه قضاییه و محمد علی موحدی کرمانی به عنوان نواب رییس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.

همچنین قربانعلی دری نجف‌آبادی و احمد خاتمی به عنوان منشیان اول و دوم مجلس پنجم خبرگان رهبری انتخاب شدند.

علی اصغر رمضان‌پور فعال و تحلیلگر سیاسی در لندن درباره انتخاب هیات رییسه مجلس خبرگان و اهمیت و پیام سیاسی آن به رادیو فردا می‌گوید انتخاب آقای جنتی نشان از آن دارد که اصولگرایان نتوانسته‌اند بر انتخاب شخص دیگری به توافق برسند.

گزارش جواد کوروشی از آغاز کار مجلس خبرگان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:37 0:00
لینک مستقیم

به باورآقای رمضان‌پور اگرچه ریاست آقای جنتی بر دو نهاد مهم سیاسی تضادی با قوانین موجود ندارد اما کهولت سنی آقای جنتی و وظیفه‌ای که در مقام دبیر کلی شورای نگهبان، ناظر بر انتخابات نهادی می‌شود که خود اکنون ریاست آن را بر عهده گرفته است، معنای سیاسی خوبی ندارد.

آقای جنتی پس از انتخاب به مقام ریاست مجلس خبرگان از جمله گفت اعضای خبرگان رهبری باید ولایت فقیه را با قلب و زبان قبول داشته باشند تا بتوانند به رسالت خود عمل کنند.

در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان رهبری هم اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلت نظام، هم حسن روحانی رییس جمهوری و هم شماری از شخصیت‌های کشوری و لشکری حضور داشتند. حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی و محمد تقی مصباح یزدی از جمله کسانی بودند که در این مراسم غایب بودند.

XS
SM
MD
LG