لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

بانک ژاپنی ۲.۶ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران را آزاد کرد


بانک ژاپنی «توکیو-میتسوبیشی یو اف جی» که ۲۸ اردیبهشت ماه از بلوکه کردن ۲.۶ میلیارد دلار دارایی‌های ایران خبر داده بود، روز جمعه، ۵ خرداد اعلام کرد که دارایی‌های ضبط شده ایران را آزاد کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بانک «میتسوبیشی» اعلام کرد که تصمیم آزادسازی دارایی‌های ایران نزد این بانک زمانی اتخاذ شد که یک دادگاه فدرال امریکایی حکم مسدود کردن دارایی‌های ایران در خارج از ایالت متحده آمریکا و تحویل آن بعنوان غرامت به بازماندگان حادثه تروریستی سال ۱۹۸۳ را ملغی اعلام کرد.

سخنگوی این بانک بزرگ ژاپنی که ۷۰ تا ۸۰ درصد معاملات پولی ژاپن با ایران از طریق این بانک انجام می‌شود، هفته گذشته در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرش گفته بود که تصمیم بانک ژاپنی به مسدود کردن دارایی‌های ایران نزد این بانک در پی درخواست یک دادگاه آمریکایی از این بانک برای ضبط دارایی‌های ایران، اتخاذ شده است. با این همه، وی اعلام کرد که این بانک نسبت به این رأی دادگاه، تقاضای تجدیدنظر خواهد کرد.

حکم دادگاه آمریکایی در ارتباط با آنچه که دخالت ایران در بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در بیروت عنوان گردیده، صادر شده بود.

در حملات انتحاری‌ای که ۲۳ اکتبر ۱۹۸۳، اول آبان‌ماه ۱۳۶۲، در خلال جنگ‌های داخلی لبنان رخ داد، برخورد جداگانه دو خودروی بمب‌گذاری شده به محل اقامت‌ تفنگداران دریایی آمریکا و سربازان فرانسوی عضو نیروهای چندملیتی در بیروت، ۲۹۹ کشته برجای گذاشت که در میان آنها ۲۴۱ آمریکایی و ۵۸ نظامی فرانسوی بودند.

بر پایه یک رای دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۷، ایران باید دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به خانواده قربانیان غرامت پرداخت کند.

اگرچه آن زمان سازمان جهاد اسلامی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت، برخی از گمانه‌زنی‌ها بر دخالت ایران در این حمله تاکید می‌کرد. ایران همواره دخالت در این عملیات را تکذیب کرده است.
XS
SM
MD
LG