لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

آلن ایر: رضاییان بی‌گناه است


روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست این اتهام که جیسون رضاییان خبرنگار این روزنامه،در تهران فعالیت‌ِ جاسوسی داشته را«پوچ و بی‌معنی» خوانده و بار دیگر خواستار آزادی او از زندان شد.

واشینگتن‌پست در سرمقاله خود به گزارشی واکنش نشان داده است که روز ۲۳ فروردین خبرگزاری فارس منتشر کرد و در آن جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن‌پست را ، به «فروش اطلاعات اقتصادی و صنعتی ایران» متهم کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:18 0:00
لینک مستقیم

در تازه‌‌ترین تحول در مورد جیسون رضاییان روزنامه واشینگتن‌پست در سرمقاله خود اتهام جاسوس بودن خبرنگار خود در ایران را پوچ و بی‌معنی خوانده و بار دیگر خواستار آزادی او شده است.جیسون رضاییان دارای دو ملیت ایرانی و آمریکایی است. مقامات آمریکایی بارها درخواست آزادی او را مطرح کرده‌اند. نه تنها او، که این درخواست شامل دیگر شهروندان آمریکایی در بند در ایران از جمله امیرحکمتی و سعید عابدینی نیز بوده است. همچنین آمریکا از ایران خواسته است تا به یافتن آمریکایی مفقود شده در ایران باب لوینسون نیز کمک کند.

درحالی‌که خبرگزاری رسمی ایرنا روز یازدهم فروردین به نقل از یک منبع آگاه قضایی گزارش داد که نتیجه پرونده جیسون رضاییان بعد از قطعیت و اتمام دادرسی اعلام و به او به زودی محاکمه خواهد شد، خبرگزاری فارس روز یکشنبه اتهاماتی در ارتباط با جاسوسی و نقض امنیت ملی را به جیسون رضاییان نسبت داد.

مارتین بارون، مدیر اجرایی واشینگتن‌پست در واکنش به این اتهام گفته است هرگونه اتهامی از ایندست پوچ و بی‌معنی و زاییده یک قوه تخیل مستعد و منحرف است.

مدیر اجرایی واشینگتن پست افزوده است تنها کاری که از دستمان برمی‌آید این است که درخواست خود را از دولت ایران برای آزادی جیسون رضاییان بار دیگر تکرار کنیم و ادامه می‌دهد که در این میان اتکای ما به وکیل او است تا از او دفاعی مجدانه کند.

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا نیز در صفحه فیسبوک خود به این مسئله واکنش نشان داده است.

آلن ایر همچنین به رادیو فردا گفت: «ما تا به حال هیچ اعلامی از منبع رسمی ندیدیم، از قوه قضاییه؛ ولی اتهام جاسوس بودن جیسون اصلا‌ً صحیح نیست. ایشان باید بلافاصله آزاد شوند و برگردند پیش خانواده‌اش. چون اصلا‌ً کاری نکرده. کار خلافی نکرده. هر باری که من با مقامات ملاقات می‌کنیم درخواست می‌کنیم که همه شهروندان آمریکایی که به طور غیرقانونی در ایران بازداشت شده‌اند، آزاد شوند تا بتوانند به خانواده‌شان برگردند و افزون برآن ما خواستار آنیم که ایران به ما کمک کند در پیدا کردن شهروند آمریکایی باب لوینسون، تا ایشان هم بتوانند پیش خانواده‌شان برگردند.»

خبرگزاری فارس به چند خبرنگار دیگر نیز تاخته و آنها را از دوستان و همدستان جیسون رضاییان دانسته است که اطلاعات محرمانه در مورد دور زدن تحریم‌ها به وسیله ایران را به سازمان سی آی ای می‌فروختند.

یکی از این روزنامه‌نگار‌ان امید معماریان است. رادیو فردا دیدگاه او را جویا شده است.

امید معماریان می‌گوید: «جیسون رضاییان، بنده و خبرنگاران دیگر قطعا‌ً‌ در مورد تحریم‌ها مطلب نوشتیم، با افراد صحبت کردیم،‌ ولی تمام این مطالب درخواست این بوده که به هر حال تحریم‌ها به مردم صدمه می‌زند و اطلاعاتی که محرمانه باشد رد و بدل نمی‌شود. اصلا‌ً‌ خبرنگار کارش این نیست که با اطلاعات محرمانه سروکار داشته باشند و آن چیزی که خبرگزاری فارس نوشته دقیقا‌ً نشان می‌دهد که جیسون رضاییان بی‌گناه است و این داستان‌پردازی‌ها عملا‌ً برای رد گم کردن هست و توجیه ۹ ماه بازداشت ظالمانه و غیرعادلانه جیسون است. جیسون بیرون خواهد آمد مثل خیلی‌ها از زندانی‌های دیگر و مشخص خواهد شد که بی‌گناه است و انشا‌‌ءالله که به زودی آزاد شود و امیدوارم که مسئولان ایرانی از جمله آقای روحانی توجه کنند به این مسئله و نگذارند که این ظلم ادامه پیدا کند با توجه به اینکه به هر حال دستگیری جیسون به خاطر کار روزنامه‌نگار‌ی‌اش نبود بلکه به خاطر این بوده می‌خواستند برای پسر خواهر آقای روحانی اسماعیل سماوی پرونده‌سازی کنند و این بنده خدا آنجا در دام افتاده و ۹ ماه است که در زندان است. بنابراین من مطمئن هستم که جیسون رضاییان مثل خود من که زندان بودم و آزاد شدم و از همه اتهاماتی که برای من مطرح کرده بوند، تبرئه شدم، او هم آزاد می‌شود و تبرئه می‌شود. و همه متوجه می‌شوند که این داستانسرایی‌های فارس هست و هیچ ربطی به حقیقت ندارد.»

آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا در صفحه فیسبوک خود استدلالات خبرگزاری فارسی را غلط دانسته و آنها را تشویق به کمی مطالعه و ارائه مقالات منطقی‌تر کرده است.

XS
SM
MD
LG