لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

به دنبال کشته شدن یکی از معترضان، اپوزیسیون خواستار انحلال دولت اردن شد


گروه «جوانان ۲۴ مارس» روز پنجشنبه در امان
گروه «جوانان ۲۴ مارس» روز پنجشنبه در امان
در پی ناآرامی‌های روز جمعه در اردن که یک کشته و ۱۳۰ زخمی برجای گذاشت، مخالفان دولت این کشور خواستار برکناری معروف البخيت، نخست‌وزیر اردن، شده‌اند.

روز جمعه هواداران ملک عبدالله و طرفدران اصلاحات با یگدیگر در امان درگیر شدند و دست کم یک نفر نیز به دست نیروهای امنیتی کشته شد.

پس از تظاهرات مخالفان در روز جمعه، معروف البخیت، نخست وزیر اردن، نسبت به حرکت‌های ضد دولتی هشدار داد و گفت: «آنچه امروز رخ داد، به طور قطع آغاز هرج و مرج و غیرقابل قبول است و من نسبت به پیامدهای آن هشدار می‌دهم.»

نخست‌وزیر اردن خطاب به اپوزیسیون اسلامگرای این کشور گفت: «بازی با آتش را متوقف کنید... نیات واقعی خود را پنهان نکنید.»

نخست‌وزیر اردن در این پیام تلویزیونی اظهار داشت: «ما اخوان‌المسلمین را ... برای گفت‌وگو فراخواندیم اما به نظر می‌رسد آنها برنامه‌ای برای ایجاد هرج و مرج در کشور دارند.»

وی همچنین اخوان‌المسلمین اردن را متهم کرد که از اخوان‌المسلمین مصر و سوریه خط می‌گیرد.

اکنون یک روز پس از اظهارات نخست‌وزیر اردن، اپوزیسیون اردن که متشکل از گروه‌های اسلامگرا، چپ و اتحادیه‌های کارگری است، خواستار برکناری وی به خاطر سرکوب تظاهرات روز جمعه شده‌ است.

حمزه منصور، رئیس جبهه عمل اسلامی شاخه اخوان‌المسلمین در اردن روز شنبه گفت: «جنبش اسلامی خواستار استعفا یا انحلال دوت و تشکیل دولت وحدت ملی و دولتی اصلاح‌طلب است که بتواند اعتماد مردم را جلب و از جان آنها پاسداری کند.»

رئیس جبهه اسلامی اردن که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، افزود: «هر دولتی که شهروندانش را بکشد، مشروعیت ندارد.»

از سوی دیگر فراس محادين، سخنگوی «جوانان ۲۴ مارس» به خبرنگاران گفت: «ما از نخست‌وزیر و رئیس سازمان امنیت می‌خواهیم که کنار بروند.»

سخنگوی این گروه مخالف دولت اردن افزود: «ما به نقطه غیرقابل بازگشت رسیده‌ایم.»

در همین حال موفق محادین (پدر فراس محادین) که یکی از نویسندگان سرشناش چپگرای اردن است، هشدار داد که این «کشور به سوی جنگ داخلی پیش می‌رود و دولت مسئول آن است چرا که از انجام اصلاحات خودداری می‌ورزد.»

از سوی دگر فرزند یکی از معترضانی که در روز جمعه کشته شده است اعلام کرد، تا برکناری وزیر کشور و مقام‌های امنیتی جنازه پدر خود را به خاک خواهد سپرد.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، روز جمعه هنگامی که نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از گروه‌های مخالف، در امان دست به تظاهرات زده بودند، با هجوم نزدیک به ۲۰۰ نفر از هواداران حکومت مواجه شدند و نیروهای امنیتی نیز یکی از مخالفان را به قتل رساندند.
XS
SM
MD
LG