لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

هزاران اردنی خواستار سرنگونی نظام حاکم شدند


 اعتراض‌های روز پنجشنبه در امان
اعتراض‌های روز پنجشنبه در امان
هزاران معترض جمعه ۲۶ آبان در مرکز امان پایتخت اردن تظاهرات کرده و شعارهای تندی علیه عبدالله دوم پادشاه این کشور سر دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیش از ۱۰هزار نفر از معترضان با تجمع روبروی مسجد بزرگ الحسینی در مرکز امان تظاهرات کردند. تظاهر کنندگان را افرادی وابسته به جریان‌های اسلامگرا، چپ‌گرا و جوانان تشکیل می‌دادند. آنها شعار می‌دادند: «مردم می‌خواهند نظام را سرنگون کنند» و «آزادی از خداست، سرنگون باد عبدالله»

تاکنون در اردن شعار علیه پادشاه یا مطرح کردن درخواست کناره‌گیری او، کم سابقه بوده است.

تظاهرکنندگان پلاکاردهایی حمل می‌کردند که روی برخی از آنها نوشته شده بود: «بازی با قیمت‌ها یعنی بازی با آتش»، «اصلاحات جز با تغییر روش‌های سیاسی و اقتصادی و مبارزه با فساد وجود ندارد» و «انقلاب آزادی، زنده باد قیام ملت اردن».

نیروهای امنیتی مانع از حرکت تظاهر کنندگان به سمت کاخ شاه اردن شدند که حدود ۸ کیلومتر از محل تظاهرات فاصله داشت. با وجود این هیچ درگیری خشونت‌آمیزی میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان گزارش نشده است.

زکی بن ارشید، قائم مقام رهبر گروه اخوان‌المسلمین اردن، به خبرگزاری فرانسه گفت: «تمایل به سرنگونی نظام به دلیل سیاست‌های غلط، تصمیم دولت به افزایش قیمت‌ها و تن ندادن به اصلاحات، در حال گسترده شدن است.»

او افزود: «جریان نهادینه‌شده و حزبی وجود دارد که خواستار اصلاح نظام است. اما از سویی جریانی مردمی و غیر متشکل نیز وجود دارد که خواستار سرنگونی نظام و معالجه هر چه سریع‌تر مشکلات است و این می‌تواند اردن را از بحران کنونی که نظام با دستان خود آن را به وجود آورد خارج کند.»

تظاهراتی مشابه اما با تعداد شرکت‌کننده کمتر در مناطق کرک، طفیلیه و معان در شمال اردن و همچینن اربد و جرش در شمال این کشور به راه افتاد.

از شامگاه سه شنبه، پس از آنکه دولت اردن به منظور مقابله با کسری بودجه سال جاری قیمت فراورده‌های نفتی را ۱۰ تا ۵۳ درصد افزایش داد، نا‌آرامی‌ها در این کشور آغاز شد. کسری بودجه اردن که بیشتر نیازمندی‌های نفتی خود را وارد می‌کند و اقتصادش بر کمک‌های خارجی استوار است، به ۵ میلیارد دلار می‌رسد.

نا‌آرامی‌ها و اعتراض‌های اردن در سه روز گذشته تاکنون، به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن دستکم ۷۱ نفر دیگر انجامیده است که در میان آنها شماری از نیروهای امنیتی دیده می‌شوند.

همچنین ۱۵۸ نفر بازداشت شدند و حدود ۱۰۰ حادثه حمله به املاک خصوصی و عمومی ثبت شده است.

گروه اخوان المسلمین روز پنجشنبه از پادشاه اردن خواست تصمیم افزایش قیمت‌ها را لغو کرده و موعد برگزاری انتخابات پارلمانی را که قرار است ۳ بهمن ماه آینده برگزار شود، به تعویق اندازد. اپوزیسیون اردن به ویژه گروه‌های اسلامگرا، این انتخابات را تحریم کرده‌اند.

مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه، اردن را «شریک مهم و استراتژیک» برای واشینگتن برشمرد. او در عین حال افزود: «مردم اردن بیم‌های اقتصادی و سیاسی و همچنین نیازهایی دارند. معتقدیم نقشه راهی که ملک عبد الله برای اصلاحات ارائه داده، پاسخگوی این نیاز‌ها باشد. اما همانگونه که در مناطق دیگر دیدیم، عطش تغییر وجود دارد.»

از سویی عربستان سعودی از شهروندان خود که در اردن اقامت دارند خواست از اماکن برگزاری تظاهرات به ویژه فلکه وزارت کشور در مرکز پایتخت دوری کنند. پیش از آن آمریکا نیز هشدار مشابهی به شهروندان خود داده بود.
XS
SM
MD
LG