لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

واکنش‌های بین‌المللی به کشته شدن معمر قذافی


با کشته شدن معمر قذافی، رهبران وشخصیت‌های کشورهای غربی از مرگ رهبر لیبی ابراز خرسندی کرده و آن را نقطه عطفی در تاریخ لیبی دانستند.

گزارش ها حاکی است که معمر قذافی، روز پنجشنبه در شهر سرت، پس از دستگیری به دست نیروهای شورای انتقالی کشته شد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، با بیان اینکه مرگ قذافی فرصتی برای به خاطرآوردن قربانیان وی است این واقعه را بختی برای «آینده دموکراتیک» لیبی خواند.

دیوید کامرون با صدور بیانیه‌ای گفت که «معتقدم امروز روز به یاد آوردن همه قربانیان سرهنگ قذافی است» از جمله آنهایی که دربمبگذاری سال ۱۹۹۸ در هواپیمای پانام بر فراز لاکربی کشته شدند.

نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، نیز که کشورش به همراه بریتانیا، از نخستین‌ کشورهای بود که خواستار مداخله نظامی در لیبی شد، با صدور بیانیه‌ای از مرگ قذافی استقبال کرد.

نیکولا سرکوزی گفت: «از بین رفتن معمر قذافی، گامی بزرگ به جلو در نبردی است که بیش از هشت ماه مردم لیبی می‌جنگند تا از دست رژیم دیکتاتور و خشنی که بیش از ۴۰ سال بر آنها تحمیل شده بود، رهایی یابند.»

رئیس جمهوری فرانسه تاکید کرد که آزادی شهر سرت، آغاز برقراری نظام دموکراتیک در لیبی باشد.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، با قرائت بیانیه‌ای کشته شدن معمر قذافی را «گذار تاریخی» برای لیبی خواند و گفت: «راه در پیش روی لیبی و مردمش دشوار و پرچالش خواهد بود. اکنون زمان آن فرا رسیده که همه مردم لیبی متحد شوند.»

دبیرکل سازمان ملل افزود: «جنگجویان از هم طرف‌ها باید سلاح‌های خود را زمین بگذارند و در صلح و آرامش یکدیگر بپیوندند. اکنون زمان بازسازی و التیام است.»

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز گفت مردم لیبی اکنون می‌توانند به آینده نظر داشته باشند.

اشتون با صدور بیانیه‌ای گفت که مرگ قذافی پایانی بر «دوره‌ای تراژیک» برای بسیاری از مردم لیبی است.

در همین حال، آلن ژوپه، نخست‌وزیر فرانسه اظهار داشت اگر شورای انتقالی لیبی اعلام کند که کشور به طور کامل آزاد شده، عملیات نیروهای ناتو پایان خواهد یافت.

از سوی تصاویر ویدویی جدید، حکایت از آن دارد که معمر قذافی پس از دستگیری زنده بود.
XS
SM
MD
LG