لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

«۴۰ درصد» از محصول پسته رفسنجان نابود شد


گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه‌ای هفته‌های اخير و بعد از آن بارندگی و کاهش يکباره دما در باغ‌های پسته در شهرستان‌های پسته‌خيز استان کرمان به ويژه رفسنجان خسارات فراوانی بر جای گذاشته است.

در اين زمينه خبرگزاری مهر دوشنبه ۲۱ مرداد ماه گزارش داده است که تغييرات آب و هوايی شديد در سال جاری به غير از پسته، بسياری از محصولات کشاورزی ديگر استان کرمان را تحت‌الشعاع اثرات مخرب خود قرار داده است.

بر اساس اين گزارش، استان کرمان بزرگترين باغ‌های مصنوعی بارور کشور را در خود جای داده است که از درختان پسته تشکيل شده و محصول اين باغ‌ها سالانه درآمدی معادل ۱.۶ ميليارد دلار عايد اين باغدارها می‌کند.

پسته همچنين بزرگترين محصول کشاورزی صادراتی ايران است و سال گذشته حدود ۹۰۰ ميليون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

رضا بمانی مسئول جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان در اين خصوص به مهر گفته است که گرمای سال جاری موجب بروز افزايش گرما‌زدگی در باغ‌های پسته رفسنجان شده است.

به گفته وی، نوسان دما در تابستان بين ۲۰ تا ۵۰ درجه بوده و طی روزهای گذشته و قبل از بارندگی‌ها دما به ۴۴ درجه نيز رسيد که موجب افزايش ميزان تعرق از برگ و تبخير از سطح خاک و در نهايت افزايش پوکی، سقط جنين و افزايش دهن‌بستی در محصول پسته اين شهرستان شده است.

محمد افراسيابی يکی از فعالان بخش صادرات و توليد پسته نيز به خبرگزای مهر گفته است که بسياری از محصولات سال جاری بعد از گرما زدگی خسارت شديد ديده است.

خبرگزاری مهر خسارت وارده به محصولات را «نابودی ۴۰ درصد از محصول پسته رفسنجان» عنوان کرده است.

افراسيابی در ادامه به نقش مخرب بارندگی نيز گفته است که هيچ‌گاه سابقه بارندگی‌های به اين شدت وجود نداشته است. به گفته وی، اين بارندگی‌ها نه تنها فايده‌ای برای رفع خشکسالی ندارد بلکه بارندگی نزديک فصل برداشت که طی ۱۵ دقيقه موجب آبگرفتگی شديد باغ‌ها می‌شود، خسارات شديد به محصول وارد کرده است.

بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر سطح زير کشت پسته ايران ۴۴۰ هزار هکتار است و استان کرمان با بيش از ۳۰۰ هزار هکتار به عنوان مهمترين منطقه پسته کاری ايران و جهان شهره شده است.
XS
SM
MD
LG