لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

ایران، سوریه و گفت‌وگوهای صلح از محورهای سخنرانی کری در داووس

جان کری وزیر خارجه آمریکا در داووس سوییس در حال سخنرانی است. یکی از محورهای این سخنرانی توافق هسته‌ای با ایران است.

۱۹:۴۰ ۴.۱۱.۱۳۹۲
جان کری تا دقایقی دیگر در داووس سوییس سخنرانی می‌کند. آنچنان‌که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده یکی از محورهای سخنرانی جان کری توافق هسته‌ای با ایران است. یک روز پیش از این حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در داووس سخنرانی کرد و ضمن با اهمیت دانستن توافق هسته‌ای ژنو، تاکید کرد که این توافق مقدمه‌ای برای یک توافق فراگیر خواهد بود. روحانی همچنین در سخنرانی خود و در مصاحبه‌های دیگر گفته است که مناسبات ایران و آمریکا دچار تغییر شده است. روحانی نشانه این تغییر را تماس‌های مستقیم مقام‌های بلندپایه دوکشور دانسته است.
۱۹:۵۱ ۴.۱۱.۱۳۹۲
جان کری می‌گوید یک اسطوره و بدفهمی وجود دارد که اگه به طور نظامی آمریکا در جهان مشارکت و تعامل نداشته باشد، خودش را از امور جهان کنار کشیده است.
۱۹:۵۳ ۴.۱۱.۱۳۹۲
کری: آمریکا به خود می‌بالد که بیش از همه زمان‌ها در امور جهان مشارکت دارد. یکی از آن مصادیق تعامل با اروپا و اوکراین است. تعامل اقتصادی با اتحادیه اروپا هم یکی از این مصادیق است.
۱۹:۵۳ ۴.۱۱.۱۳۹۲
منطقه اقتصادی اقیانوس آرام، همکاری با چین درباره کره شمالی، همکاری با آسه‌آن از دیگر نمونه‌های همکاری‌های آمریکا است.
۱۹:۵۵ ۴.۱۱.۱۳۹۲
در آفریقا نیز آمریکا با کشورهای منطقه همکاری می‌کند. همین دیروز نیروهای درگیر در سودان جنوبی آتش‌بس اعلام کردند. آمریکا با مکزیک و کانادا همکاری‌های خود را گسترش داده است.
۱۹:۵۵ ۴.۱۱.۱۳۹۲
کری می‌گوید ما وارد عصر جدیدی از فعالیت‌های دیپلماتیک آمریکا شده‌ایم.
۱۹:۵۶ ۴.۱۱.۱۳۹۲
این که می‌گویند آمریکا خود را کنار کشیده٬ یک افسانه است. هیچ کس بیش از آمریکا در امور خاورمیانه تعامل ندارد.
۱۹:۵۷ ۴.۱۱.۱۳۹۲
همینطور که اوباما گفته ما همچنان به تعامل خود در خاورمیانه ادامه می‌دهیم، از دوستانمان دفاع می‌کنیم، امنیت انرژی را تامین می‌کنیم و گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تحمل نمی‌کنیم.
۱۹:۵۸ ۴.۱۱.۱۳۹۲
کری می‌گوید آمریکا همچنان حامی عربستان٬ امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود.
۲۰:۰۰ ۴.۱۱.۱۳۹۲
توافق با ایران برنامه هسته‌ای ایران را به عقب بازگرداند. ایران باید اندوخته اورانیوم‌ غنی‌شده ۲۰ درصدی را به صفر برساند. ایران نمی‌تواند سانتریفیوژهای خود را افزایش دهد و نسل جدید سانتریفیوژهای خود را نصب کند. ایران نمی‌تواند نیروگاه اراک را تکمیل کند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG