لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

جان کری: حمله شیمیایی در سوریه بدون مجازات نخواهد ماند


جان کری وزیر مور خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه جنگ افزارهای شیمیایی به طور حتم در سوریه به کار رفته است، نظام بشار اسد رئیس جمهوری این کشور را به تلاش برای از میان بردن دلایل و نشانه‌ها در مناطق مورد حمله متهم کرد.

جان کری که شامگاه دوشنبه ۴ شهریور در کنفرانسی خبری در واشینگتن سخن می‌گفت، آنچه که در سوریه روی داد را «جنایتی بزدلانه» توصیف کرد که «باید وجدان همه جهان را تکان دهد.» او کشتار غیر نظامیان را رفتاری «رذل و غیر اخلاقی» توصیف کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا به گزارش‌های منتشره از حمله شیمیایی چهارشنبه گذشته به مناطقی در حومه دمشق پایتخت سوریه اشاره می‌کند که طی آن، بیش از ۱۳۰۰ نفر از ساکنان منطقه، کشته شدند. دولت و مخالفان در سوریه، یکدیگر را متهم به انجام این حمله می‌کنند.

آقای کری، به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه را، فرا‌تر از جنگ داخلی این کشور دانست. او گفت که جهان متمدن، بر مخالفت با به کارگیری این نوع از جنگ افزار‌ها اتفاق نظر دارد و «باراک اوباما مساله ممنوعیت انتشار این اسلحه و از میان بردن مخازن آن در جهان را در راس اولویت‌های خود قرار داده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا، با انتقاد شدید از کشورهایی که به گفته او، درباره وقوع حمله شیمیایی تشکیک می‌کند گفت: «هرکس مدعی شود که این حمله ساختگی است، باید در وجدان و اخلاق خود تجدید نظر کند». او به تصاویری اشاره کرد که خانواده‌ها و کودکان را نشان می‌دهد در حالی که حتی یک قطر خون از آنها بیرون نیامده است.

او گفت: «تصاویری که دیدم وجدان را تکان می‌دهد، نشان‌دهنده رنج‌های انسانی است که نمی‌توان فراموششان کرد. این تصاویر را نمی‌توان ساخت و نشان می‌دهد که یک مساله حقیقی و قطعی روی داده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود عوارضی که در گزارش سازمان پزشکان بدون مرز و دیگر سازمان‌های پزشکی سوری به آنها اشاره شده و آنچه که تصاویر نشان می‌دهد، نشانگر آن است که این گونه جنگ افزار‌ها به کار رفته است.

سازمان پزشکان بدون مرز روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که پس از هدف قرار گرفتن مناطقی در حومه دمشق، حدود ۳۶۵۰ نفر به سه بیمارستان منتقل شدند که در معرض گازهای شیمیایی قرار گرفته بودند. این گزارش می‌افزاید که ۳۵۵ نفر از این افراد، در بیمارستان‌ها جان خود را از دست دادند.

جان کری از در اختیار داشتن «اسنادی قاطع» سخن گفت که آمریکا آنها را پس از مشورت با همپیمانانش ارائه خواهد داد.

جان کری به شدت از نظام حاکم بر سوریه انتقاد کرد و آن را به تلاش برای از میان بردن دلایل و نشانه‌های به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی متهم کرد. او بار دیگر نظام سوریه را به در اختیار داشتن این جنگ افزار‌ها متهم کرد و گفت که این نظام می‌تواند این جنگ افزار‌ها را سوار موشک کند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین نظام بشار اسد را به مانع تراشی به رسیدن بازرسان به منطقه قرار گرفته در معرض حمله و تلاش برای از میان بردن دلایل و نشانه‌ها در این منطقه از راه بمباران شدید متهم و این سوال را مطرح کرد: «آیا این رفتار نظامی نیست که چیزی برای مخفی کردن دارد؟»

بازرسان سازمان ملل متحد سرانجام دوشنبه از مناطقی در حومه دمشق که گفته می‌شود هفته گذشته در معرض حمله شیمایی قرار گرفتند، بازدید کردند. بازرسان که در شش خودرو به حومه دمشق رفته بودند، با برخی از آسیب‌دیدگان حمله و پزشکان در منطقه معضمیه دیدار و اقدام به نمونه‌برداری از آسیب‌دیدگان کردند.

او افزود: «اگر دست داشتن نظام سوریه در به کارگیری این جنگ افزار‌ها ثابت شود، این به معنی انجام جنایت علیه بشریت است.»

کاروان حامل بازرسان در ورودی منطقه معضمیه در معرض شلیک آتش از سوی تک تیرانداز‌ها قرار گرفت که در پی آن، یکی از خودروهای آنها آسیب دید. در این حادثه هم دولت و مخالفان، یکدیگر را متهم می‌کنند.

جان کری حمله به کاروان بازرسان را «یکی دیگر از کارشکنی‌های نظام سوریه» توصیف کرد.

او افرود تحقیقی که سازمان ملل متحد در حال انجام آن است، تنها نشان می‌دهد که آیا جنگ افزارهای شیمیایی مورد استفاده قرار گرفته یا نه اما طرفی را که که اقدام به این حمله کرده است را مشخص نمی‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که واشینگتن به مشورت‌های خود با کنگره و همپیمانانش برای دستیابی به تصمیمی درباره واکنش به حمله شیمیایی در سوریه ادامه خواهد داد و تاکید کرد که در ‌‌نهایت «مجازاتی» وجود خواهد داشت.

از سویی کاخ سفید آمریکا پس از سخنان کری اعلام کرد که هیچ راهی برای انکار به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه وجود ندارد و شک چندانی هم نیست که این جنگ‌افزار‌ها را دولت سوریه استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید آمریکا گفت که باراک اوباما در حال ارزیابی پاسخ مناسب به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه است اما هنوز تصمیمی درباره چگونگی پاسخ گرفته نشده است.

کارنی افزود: «هیچ شکی نداریم که دولت سوریه گناهکار است».
XS
SM
MD
LG